به‌روزرسانی iOS و iPadOS 15.1 با پشتیبانی از SharePlay و موارد دیگر منتشر شد

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل روز گذشته iOS 15.1 را به‌عنوان نخستین به‌روزرسانی بزرگ iOS 15 منتشر کرد که شامل قابلیت‌هایی نظیر شیرپلی، پشتیبانی از کدک ویدئویی ProRes در مدل‌های پرو آیفون ۱۳ و برخب موارد دیگر است.
تبلیغات

آیفون‌های امسال شامل بهبودهای بسیار در خور توجهی در زمینه دوربین هستند و اپل توانسته است به‌واسطه پردازنده قدرتمند A15 و بهبود الگوریتم‌های پردازشی، قابلیت‌های جذابی همچون عکاسی ماکرو را برای دوستداران عکاسی به ارمغان بیاورد. یکی از قابلیت‌های مهم مدل‌های پرو آیفون ۱۳ پشتیبانی از کدک ویدئویی اختصاصی اپل موسوم به ProRes است که اکنون در به‌روزرسانی iOS 15.1 در دسترس کاربران قرار گرفته است.

ProRes درواقع یک کدک ویدئویی بسیار پیشرفته محسوب می‌شود که می‌تواند یک ویدئو را در یک فایل کوچک فشرده کند؛ درحالی‌که کیفیت، جزئیات، رنگ تصویر و سایر مؤلفه‌ها را حفظ می‌کند. این یک کدک پرکاربرد است که برای ویرایش نرم‌افزارهایی مانند فاینال کات، ادوبی پریمیر و... بهینه شده.

کاربران می‌توانند ضبط ویدئو با کدک ProRes را در منوی تنظیمات برنامه دوربین فعال کنند. در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس می‌توان محتوای 4K را با کدک یادشده و حداکثر ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کرد؛ درحالی‌که در رزولوشن ۱۰۸۰ نرخ نوسازی محتوا به ۶۰ فریم بر ثانیه افزایش می‌یابد.

به‌روزرسانی جدید همچنین قابلیت شیرپلی (SharePlay) را شامل می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد با دوستان و خانواده خود تماس بگیرند و با تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی با هم تعامل داشته باشند، به‌علاوه یک ویژگی اشتراک‌گذاری نمایشگر نیز وجود دارد. افزون‌براین، به‌روزرسانی یادشده در اسپیکرهای هوشمند هوم‌پاد قابلیت‌های Lossless و دالبی‌اتموس را نیز ارائه می‌دهد و ظاهراً اکنون افرادی که سوابق واکسیناسیون خود را Wallet ثبت کرده‌اند، می‌تواند کارت واکسن ایجاد کنند.

مدل‌های پرو آیفون ۱۳ برای نخستین بار در این سری شامل قابلیت تصویربرداری ماکرو هستند؛ قابلیتی که ظاهرا با استقبال بسیاری از کاربران مواجه شده است. پیش از این، وقتی آیفون سوژه‌ای را در فاصله ۱۰ سانتی‌متری لنز تشخیص می‌داد، به‌طور خودکار به حالت ماکرو منتقل می‌شد و همین امر باعث نارضایتی برخی کاربران شده بود. خوشبختانه iOS 15.1 شامل یک گزینه جدید در تنظیمات دوربین است که به کاربران اجازه می‌دهد حالت خودکار ماکرو را در دستگاه‌هایشان خاموش کنند.

به‌روزرسانی iOS و iPadOS 15.1 به‌صورت رایگان قابل بارگیری است و کاربران آیفون‌های سازگار می‌توانند با مراجعه به بخش Setting، سربرگ General و انتخاب گزینه Software Update، به بارگیری آخرین به‌روزرسانی اقدام کنند.

این به‌روزرسانی ازطریق OTA در سراسر جهان دردسترس است؛ اما توصیه می‌شود حداقل چند روز از بارگیری و نصب آن صرف‌نظر کنید؛ زیرا در روزهای ابتدایی مشخص می‌شود که شامل چه مشکلاتی است. به‌طورکلی، به‌روز نگه‌داشتن آیفون و آیپد بسیار مهم است؛ اما حتی به‌روزرسانی‌های جزئی می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند که روی تجربه‌ی کاربر تأثیرگذار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات