اپل تاریخ انتشار نسخه نهایی مک‌اواس مانتری را اعلام کرد

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
مطالعه 3 دقیقه
اپل در رویداد Unleashed، به‌دنبال معرفی نسل بعدی مک‌بوک پرو تاریخ دقیق انتشار نسخه کامل مک او اس مانتری را نیز اعلام کرد.
تبلیغات

اپل دقایقی پیش رویداد Unleashed را با معرفی محصولات سخت‌افزاری جدید به‌پایان رساند. همان‌طور‌که پیش‌بینی می‌شد، کانون توجه اپل در رویداد یادشده بر معرفی کامپیوترهای جدید مک معطوف بود. اپل پس از مدت‌ها تاریخ انتشار نسخه نهایی مک‌اواس مانتری را نیز اعلام کرد. مک‌اواس مانتری (MacOS Monterey) جدیدترین نسخه سیستم‌‌عامل کامپیوترهای مک محسوب می‌شود و به‌زودی در ۲۵ اکتبر، برای کامپیوترهای سازگار اپل در‌دسترس خواهد بود.

یکی از قابلیت‌های بسیار مورد‌انتظار یونیورسال کنترل (Universal Control) است که اجازه می‌دهد کاربران از یک ماوس و ترک‌پد یا صفحه‌کلید در چندین دستگاه مک یا آیپد استفاده کنند و حتی فایل‌ها را بین آن‌ها درگ اند دراپ کنند؛ البته باید به این نکته توجه کرد که از قابلیت یادشده در نسخه‌های بتا نمی‌توان استفاده کرد؛ اما احتمالا در نسخه نهایی حضور خواهد داشت.

ویژگی Universal Control مک او اس مانتری اپل

در سیستم‌عامل جدید، مرورگر سافاری یک نوار به‌روزشده برای تب‌ها دارد که از تب‌های گروهی نیز پشتیبانی می‌کند. فیس‌تایم اکنون از صدای فراگیر و حالت پرتره (فقط مک‌های M1) و قابلیت Voice Isolation برای کاهش نویز پس‌زمینه پشتیبانی می‌کند. قابلیتی دیگر به‌ نام SharePlay FaceTime به کاربران اپل تی‌وی اجازه می‌دهد محتوای تلویزیونی تماشا کنند و به موسیقی گوش دهند و صفحه‌نمایش خود را با یکدیگر به‌اشتراک بگذارند.

ویژگی جدید اشتراک‌گذاری با شما (Shared With You)، موسیقی، لینک‌ها، اخبار و عکس‌های ارسال‌شده افراد در پیام‌ها را پیگیری و آن‌ها را در برنامه‌های مربوط برجسته می‌کند. یادداشت‌ها از ویژگی Quick Note جدیدی برای ثبت افکار برخوردار‌‌ند و برنامه Shortcuts نیز اکنون در مک دردسترس است.

حالت فوکوس اختصاصی با حذف نویزهای پس‌زمینه بر‌‌اساس آنچه در حال انجام است، به افراد کمک می‌کند به وظیفه خود ادامه بدهند و برنامه مسیریاب به‌روزشده‌ای با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید وجود دارد. با استفاده از قابلیت نوشته‌های آنی (Live Text)، مک‌ها می‌توانند متن را در عکس‌ تشخیص یا جزئیات مربوط به حیوانات، هنر، مکان‌های تاریخی و فرهنگی، گیاهان و... را در تصاویر ارائه دهند. بتای جدید از نوشته‌های آنی در مک‌های مبتنی‌بر اینتل نیز پشتیبانی می‌کند.

قابلیتی به‌ نام Mail Privacy Protection آی‌پی کاربران مک را مخفی و از ردیابی‌های ناشناس جلوگیری می‌کند. اپل برای مک‌اواس مانتری مجموعه‌ای از ویژگی‌های حریم خصوصی معرفی کرده است که یکی از آن‌ها می‌تواند فعالیت‌های وب‌گردی کاربران را از ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و هر شخص دیگری مخفی کند. این ویژگی به نام رله خصوصی (Private relay) شناخته می‌شود و بخشی از مجموعه ویژگی‌هایی است که به‌عنوان آی‌کلاد پلاس و بدون هیچ هزینه اضافه در‌دسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ البته گفته می‌شود غول دنیای فناوری به‌دلیل قوانین برخی کشورها، از قابلیت مذکور برای رمزگذاری فعالیت‌های وب کاربران پشتیبانی نمی‌کند.

ویژگی رله خصوصی اپل ترافیک را به سروری که این شرکت نگه‌داری می‌کند، می‌فرستد و آدرس IP را از آن سلب می‌کند. سپس، این ترافیک به سرور دوم با مدیریت مستقل هدایت می‌شود که به ترافیک یک آدرس IP موقت اختصاص می‌دهد و این همان چیزی است که وب‌سایت مقصد می‌تواند آن را ببیند. قابلیت یادشده می‌تواند در جلوگیری از پیگیری فعالیت‌های بازیگران و تبلیغ‌کنندگان و سایر افراد مفید باشد؛ اما اجرای آن محدود و بخشی از بسته‌ای پولی است که فقط در‌صورت استفاده از سافاری ارائه خواهد شد.

این مقاله در حال تکمیل است...

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات