سومین نسخه بتای iOS 15.1 پشتیبانی از ProRes را به مدل‌های پرو آیفون ۱۳ می‌آورد

پنج‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
اپل با ارائه سومین نسخه بتای iOS 15.1 پشتیبانی از کدک ویدئویی ProRes در مدل‌های پرو آیفون ۱۳ را به ارمغان می‌آورد.
تبلیغات

آیفون‌های امسال شامل بهبودهای بسیار در خور توجهی در زمینه دوربین هستند و اپل توانسته است به‌واسطه پردازنده قدرتمند A15 و بهبود الگوریتم‌های پردازشی، قابلیت‌های جذابی همچون عکاسی ماکرو را برای دوستداران عکاسی به ارمغان بیاورد. یکی از قابلیت‌های مهم مدل‌های پرو آیفون ۱۳ پشتیبانی از کدک ویدئویی اختصاصی اپل موسوم به ProRes است که قرار است تا انتهای سال جاری میلادی با به‌روزرسانی نرم‌افزار فعال شود.

همان‌طور که گفته شد، ProRes درواقع یک کدک ویدئویی بسیار پیشرفته محسوب می‌شود که می‌تواند یک ویدئو را در یک فایل کوچک فشرده کند؛ درحالی‌که کیفیت، جزئیات، رنگ تصویر و سایر مؤلفه‌ها را حفظ می‌کند. این یک کدک پرکاربرد است که برای ویرایش نرم‌افزارهایی مانند فاینال کات، ادوبی پریمیر و... بهینه شده.

اپل با ارائه سومین نسخه بتای iOS 15.1 پشتیبانی از این قابلیت مهم و مورد بحث را ارائه داده است. کاربرانی که نسخه بتا را بارگیری می‌کند، می‌توانند ضبط ویدئو با کدک ProRes را در منوی تنظیمات برنامه دوربین فعال کنند. در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس می‌توان محتوای 4K را با کدک یادشده و حداکثر ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کرد؛ درحالی‌که در رزولوشن ۱۰۸۰ نرخ نوسازی محتوا به ۶۰ فریم بر ثانیه افزایش می‌یابد. البته ازآنجاکه حجم فیلم‌ها با استفاده از این کدک به‌شدت افزایش می‌یابد، آیفون ۱۳ پرو با حافظه ۱۲۸ گیگابایت فعلاً قادر به پشتیبانی از محتوا با رزولوشن ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم بر ثانیه است.

جالب است بدانید که پشتیبانی بومی از قابلیت ProRes اپل تنها دو روز پس از معرفی برنامه شخص ثالث Filmic Pro با کدک ویدئویی حرفه‌ای ارائه می‌شود. Filmic Pro همچنین از چهار حالت مختلف فیلم ProRes پشتیبانی می‌کند؛ اما برای پشتیبانی بومی اپل، به نظر می‌رسد ضبط ویدئو به‌طور پیش‌فرض روی حالت ProRes 422HQ تنظیم شده باشد.

در حال حاضر iOS 15.1 در مرحله بتا قرار دارد و بالطبع پیشنهاد نمی‌شود این نسخه را بارگیری کنید؛ زیرا معمولاً نسخه‌های بتا شامل باگ‌هایی هستند که می‌توانند روی تجربه کاربری تأثیر منفی بگذارند و حتی به دستگاه کاربران آسیب برسانند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل گوشی‌ هوشمند اپل باید برای تمام دستگاه‌های سازگار در ماه‌های آینده منتشر شود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات