خدمات گوگل در میلیون‌‌‎ها گوشی اندرویدی غیر فعال شد

چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل تأیید کرده است که از امروز، خدمات انحصاری این شرکت از جمله یوتیوب و جیمیل روی برخی از دستگاه‌های اندرویدی قدیمی متوقف خواهد شد.
تبلیغات

به گزارش گیزچاینا، اگر کاربران دستگاه‌های اندرویدی قدیمی به تعویض دستگاه یا به‌روزرسانی سیستم‌عامل آن اقدام نکنند، از این پس امکان استفاده از خدماتی مثل یوتیوب یا جیمیل نخواهند داشت.

کاربرانی که از دستگاه‌های مجهز به اندروید ۲.۳.۷ و نسخه‌های پایین‌تر استفاده می‌کنند، از این پس نمی‌توانند وارد حساب کاربری گوگل خود شوند. سهم این دستگاه‌ها بین ۰٫۲ تا ۰٫۳ درصد است. این مقدار چندان قابل توجه نیست؛ اما با توجه به اینکه بیش از سه میلیارد دستگاه فعالِ مجهز به اندروید در دنیا وجود دارد، خدمات گوگل روی ۶ تا ۹ میلیون گوشی‌ هوشمند غیر فعال خواهد شد.

تحلیل‌گران اعتقاد دارند این وضعیت برای کسانی که نمی‌توانند گوشی‌ خود را ارتقاء بدهند و در عین حال به خدمات گوگل نیاز دارند، فاجعه است. از سوی دیگر گوگل نمی‌تواند از سیستم‌ عاملی که ده سال از زمان انتشار آن گذشته، پشتیبانی کند. اندروید ۲.۳.۷ نان‌زنجفیلی در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ منتشر شد.

پشتیبانی نشدن از نسخه‌های قدیمی اندروید چندان خوشایند نیست؛ اما یک این مورد یک اقدام کاملا طبیعی از جانب غول دنیای جستجوی اینترنتی محسوب می‌شود. از امروز تمام دارندگان دستگاه‌هایی که از اندروید ۲.۳.۷ و نسخه‌های پایین‌تر این سیستم‌عامل بهره می‌برند، نمی‌توانند به یوتیوب، فروشگاه گوگل‌ پلی، سرویس نقشه‌های گوگل، جیمیل، تقویم گوگل و برخی دیگر از اپلیکیشن‌های این شرکت دسترسی داشته باشند.

توقف خدمات گوگل در اندروید 2.3 و نسخه های قدیمی تر

گوگل از تسلط بر اندروید در هند سوء استفاده کرده است

تحقیق دوساله‌ی مجریان قوانین ضد انحصار در هند مشخص کرده که گوگل در این کشور از تسلط خود بر اندروید سوء‌استفاده کرده است. در این تحقیقات همچنین مشخص شده که گوگل با استفاده از قدرت مالی زیاد خود، خسارت‌های غیر قانونی به رقبا اعمال کرده است.

بر اساس گزارش کمیسیون رقابت هند (CCI)، گوگل توانایی و انگیزه‌ی تولیدکنندگان را برای توسعه و فروش محصولاتی که از نسخه‌های جایگزین اندروید بهره می‌برند کاهش داده است. منابع رویترز گفته‌اند گوگل هنوز گزارش این تحقیقات را دریافت نکرده است. درهرصورت این شرکت رسما اعلام کرده که قصد دارد با CCI همکاری کند تا نشان بدهد اندروید در کاهش رقابت و نوآوری نقشی نداشته است.

یک منبع دیگر به رویترز گفته است CCI هنوز گزارش تحقیقات خود را بازنگری نکرده؛ اما گوگل همچنان این فرصت را دارد تا پیش از تصمیم نهایی، موقعیت خود را تثبیت کند. در نهایت امکان دارد CCI جریمه‌هایی برای گوگل در نظر بگیرد؛ اما این شرکت می‌تواند نسبت به این موضوع در دادگاه هند درخواست تجدید نظر کند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات