پشتیبانی از نسخه‌ اندروید آفیس روی Chrome OS به‌زودی به‌پایان می‌رسد

پنج‌شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر‌‌‌اساس اعلام رسمی مایکروسافت، از ۲۷ شهریور امکان اجرای نسخه اندروید آفیس و اوت‌لوک روی کروم بوک وجود نخواهد داشت.
تبلیغات

توانایی اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی یکی از ویژگی‌های برتر کامپیوترهای کروم بوک است که امکان دسترسی به هزاران اپلیکیشن اندرویدی را برای کاربران فراهم می‌کند؛ اما به‌نظر می‌رسد مایکروسافت از اجرای اپلیکیشن آفیس روی کروم‌‎بوک‌ها چندان راضی نیست. بر‌اساس گزارش‌ها، از ۲۷ شهریور اپلیکیشن مایکروسافت آفیس دیگر روی سیستم‌عامل کروم کار نخواهند کرد. این موضوع هر دو اپلیکیشن یکپارچه آفیس و اوت لوک را شامل می‌شود که مایکروسافت سال گذشته آن را منتشر کرد.

مایکروسافت پس از اینکه برخی کاربران کروم بوک با پیغام پایان پشتیبانی از این اپلیکیشن‌ها رو‌به‌رو شده‌اند، این موضوع را رسما تأیید کرد. هدف مایکروسافت این است که آن دسته از کاربران کروم بوک نیازمند به مجموعه آفیس را به‌سمت نسخه‌‌های تحت‌وب هدایت کند. هرچند استفاده از آفیس و اوت لوک تحت‌وب رایگان است، این مجموعه تحت‌وب محدودیت‌هایی در زمینه ویژگی‌ها دارد.

موضوع مذکور چندان تعجب‌آور نیست؛ زیرا این مسیری است که مایکروسافت برای استفاده از مجموعه رایگان تحت‌وب آفیس برای صفحه‌نمایش‌های بزرگ در نظر گرفته است. در‌واقع، سیاست مایکروسافت برای اپلیکیشن آفیس روی موبایل این است که اگر می‌خواهید اسناد آفیس را روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر از ۱۰/۱ اینچ ویرایش کنید، نیازمند خرید اشتراک Microsoft 365 خواهید بود. در‌نتیجه با دانلود اپلیکیشن آفیس روی کروم بوک، بدون اشتراک Microsoft 365 نمی‌توانید اسناد را ویرایش کنید.

کاربران می‌توانند از مجموعه آفیس تحت‌وب به‌صورت PWA روی کروم بوک خود نصب و فایل‌ها را ایجاد یا ویرایش کنند؛ اما استفاده از آفیس تحت‌وب محدودیت‌هایی دارد. به‌عنوان مثال، اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید، امکان استفاده از نسخه تحت‌وب وجود ندارد.

آفیس آنلاین

چند سال پیش و در زمان ویندوز ۱۰ موبایل، مایکروسافت مجموعه آفیس مخصوص این دو سیستم‌عامل را داشت که به کاربران اجازه می‌داد بدون محدودیت اسناد خود را ویرایش کنند. با‌این‌حال بعد از گذشت مدتی و با مرگ ویندوز ۱۰ موبایل، مایکروسافت اپلیکیشن آفیس ویندوز ۱۰ را با اپلیکیشن واحدی جایگزین کرد که کاربران را به‌سمت نسخه تحت‌وب هدایت می‌کند. این دقیقا همان اتفاقی است که در سیستم‌عامل کروم اتفاق خواهد افتاد.

بااین‌همه، مقداری تفاوت بین ویندوز و کروم بوک‌ها وجود دارد. ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ به‌صورت پیش‌فرض اپلیکیشن ایمیل را دارند که به کاربران امکان می‌دهند چندین ایمیل خود را به آن اضافه کنند؛ درست مانند اپلیکیشن Outlook در اندروید. با‌این‌حال در نسخه تحت‌وب Outlook، کاربران فقط امکان اضافه‌کردن دو حساب کاربری را دارند. این موضوع فقط برای کاربرانی نگران‌کننده خواهد بود که به اپلیکیشن Outlook بسیار وابسته هستند؛ در‌غیر‌این‌صورت، می‌توانند از اپلیکیشن Gmail استفاده کنند.

به‌گزارش xda-developers، بر‌اساس گزارش‌های موجود مایکروسافت در حال جایگزین‌کردن اپلیکیشن Windows Mail با نسخه‌ای مبتنی‌بر وب است. در‌پایان، به این موضوع باید اشاره کنیم که مایکروسافت به پشتیبانی از مجموعه اپلیکیشن آفیس در اندروید ادامه خواهد داد و اگر از گوشی یا تبلت‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، مجموعه اپلیکیشن آفیس به‌صورت عادی به کارش ادامه خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات