آیا کاربران آیفون وفادارتر از اندرویدی‌ها هستند؟

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
به‌تازگی یک نظرسنجی برگزار شده است که آمار جالبی از وفاداری کاربران اندروید و iOS به سیستم‌ عامل مورد استفاده‌شان ارائه می‌کند.
تبلیغات

بازار تلفن‌ هوشمند ایالات متحده آمریکا در چند سال گذشته به نوعی تعادل رسیده است. بسیاری از مردم در حال خرید دستگاه‌هایی با iOS اپل هستند و گروهی دیگر محصولاتی با پلتفرم اندروید گوگل خریداری می‌کنند؛ این واقعیت باعث می‌شود هر کدام از این دو دسته، تقریبا ۵۰ درصد بازار را از آن خود کند؛ اما همیشه شرایط یکسان نیست و اخیرا سهم بازار اندروید به نفع iOS کاهش یافته است و شرکت کوپرتینویی توانسته فروش بیشتری داشته باشد.

اما چه چیزی پشت کاهش آهسته سهم بازار اندروید در ایالات متحده آمریکا است. بر اساس داده‌های CIRP، دلیل این اتفاق «وفاداری» است.

اعداد کوچک تفاوت‌های بزرگی ایجاد می‌کنند

بر اساس اطلاعات CIRP، اندروید در سال ۲۰۱۷ حدود دوسوم بازار تلفن‌ هوشمند ایالات متحده آمریکا را در اختیار داشت؛ ولی تنها حدود یک‌سوم بازار برای iOS بود.

به گزارش Androidauthority، در آن زمان اندروید از رتبه وفاداری ۹۱ درصدی برخوردار بود؛ درحالی‌که iOS رتبه وفاداری ۸۶ درصدی داشت. این بدان معنا است که ۹۱ نفر از ۱۰۰ خریدار گوشی‌های اندرویدی، هنگام ارتقا به گوشی‌های هوشمند جدید بار دیگر این سیستم‌عامل را انتخاب می‌کردند. طی چهار سال گذشته، وفاداری به این سیستم‌عامل در ایالات متحده آمریکا تغییر چندانی نکرده؛ اما وفاداری به iOS به‌آرامی روند صعودی داشته است.

اندروید در مقابل iOS

مایک لوین، شریک و ‌هم‌بنیان‌گذار CIRP، در این باره می‌گوید:

وفاداری و تعویض دستگاه می‌تواند بعضی از تغییرات سهام هر کدام از سیستم‌عامل‌ها در بازار را توضیح بدهد؛ کاربران iOS کمترین مهاجرت را به پلتفرم دیگر داشته‌اند و بدین ترتیب وفادارتر هستند. در سه‌ماهه اخیر اپل در وفاداری پیشرو بوده است؛ به‌طوری که ۹۳ درصد از دارندگان آیفون دستگاه خود را با محصول دیگری از همین شرکت تعویض کرده‌اند که این مقدار در مقابل ۸۸ درصد از صاحبان گوشی‌ هوشمند اندرویدی که در کنار این سیستم‌عامل باقی مانده‌اند بیشتر است.

در طول چندین سال گذشته، iOS موفق شده است حدود پنج درصد وفاداری بیشتری به‌ دست آورد؛ درحالی‌که اندروید بدون تغییر مانده است. این مسئله به اپل اجازه داد سهم iOS در فعال‌سازی تلفن‌ هوشمند جدید را به‌طور مداوم افزایش بدهد.

وفاداری اندرویدی‌ها بدون تغییر باقی مانده است

به عبارت دیگر، وفاداری کاربران اندروید بدون تغییر باقی مانده؛ درحالی‌که وفاداری کاربران iOS افزایش یافته است. با وجود تفاوت کم درصد وفاداری کاربران این دو پلتفرم، این اتفاق اجتناب‌ناپذیر در حال رخ دادن است.

CIRP این اعداد را از طریق نظرسنجی از ۵۰۰ نفر که در بازه زمانی آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱، گوشی هوشمند خریداری کرده بودند به دست آورده است. شاید گروه استفاده‌شده کوچک باشد؛ اما یافته‌های کلی سهم بازار CIRP با سایر شرکت‌های تحقیقاتی مطابقت دارد. به‌عنوان مثال، داده‌های کانترپوینت نشان می‌دهد که سهم iOS از بازار ایالات متحده آمریکا در سال گذشته حدود ۵۰ درصد بوده است.

برندها داستان‌های دیگری برای گفتن دارند 

در جایی که داده‌های CIRP به ما نشان می‌دهد وفاداری به اندروید به‌طور کلی ثابت مانده است، اطلاعات SellCell چیز دیگری می‌گوید. SellCell اخیراً از ۵۰۰۰ شهروند آمریکایی در مورد تلفن همراهشان  نظرسنجی کرده و یافته‌های جالبی در مورد هر کدام از برندها به دست آورده است.

ابتدا باید به این مسئله اشاره کرد که بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، وفاداری به اپل بسیار بالا و ۹۲ درصد است که این مقدار نسبت به وفاداری به همین برند در دو سال پیش،  تقریبا ۱٫۵ درصد بهبود یافته است؛ این مسئله با داده‌های CIRP مطابقت دارد. در همان دوره دوساله، وفاداری به نام تجاری سامسونگ از ۸۵٫۷ درصد به ۷۴ درصد کاهش یافته است. این بدان معنا است که از هر چهار کاربر سامسونگ، بیش از یک نفر گفته‌اند قصد دارند دفعه بعدی که دستگاه خود را ارتقا می‌دهند، برند دیگری انتخاب کنند. به طرز شگفت‌انگیزی، ۵۳ درصد از افرادی که قصد خرید از یک برند دیگر غیر از سامسونگ  داشته‌اند، به آیفون روی آورده‌اند.

اندروید در مقابل iOS

کاربران سایر برندهای گوشی‌های هوشمند اندرویدی نیز وفاداری خود را از دست داده‌اند. وفاداری به پیکسل گوگل از ۸۴ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۶۵٫۲ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است. شرایط برای موتورولا و ال‌جی بسیار بدتر بوده و به ترتیب ۷۱ درصد و ۶۲٫۶ درصد از صاحبان گوشی‌های هوشمند این برندها گفته‌اند قصد دارند محصولات دیگر شرکت‌ها را امتحان کنند.

متأسفانه داده‌های CIRP و SellCell محدود به مصرف‌کنندگان ایالات متحده آمریکا است و از مردم خارج از این منطقه نظرسنجی نکرد‌ه‌اند.

چرا آمار وفاداری به برندها تغییر کرده است

مهم‌ترین سؤال این نیست که کدام برند توانسته است بیشترین وفاداری را حفظ کند؛ بلکه دلیل تغییر تدریجی این فاکتور مهم است. کوتاه‌ترین جواب برای این سؤال یک واژه است: حریم خصوصی.

SellCell متوجه شده است که ۳۱٫۵ درصد از پاسخ‌دهندگان، به دلیل نگرانی از حریم خصوصی دستگاه‌های خود قصد مهاجرت از سامسونگ به آیفون داشته‌اند. اپل در سال‌های اخیر روی مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران تمرکز بیشتری داشته است. ۲۵٫۲ درصد دیگر از مهاجران گفتند به دلیل قیمت مناسب دیگر برندها، سامسونگ را ترک خواهند کرد.

اندروید در مقابل iOS

البته باید به این مسئله نیز اشاره کرد که همه دارندگان آیفون راضی نیستند و برخی حتی به برندهای دیگر روی می‌آورند. حدود ۳۸ درصد از دارندگان آیفون، فناوری بهتر برندهای دیگر را دلیل مهاجرت خود می‌دانند؛ همچنین ۲۶٫۴ درصد از آن‌ها طراحی دیگر شرکت‌ها را ترجیح می‌دهند و ۱۲٫۹ درصد از کاربران قصد استفاده از ویژگی‌های جدیدتر در آخرین دستگاه‌های اندرویدی را دارند.

اما بزرگ‌ترین دلیل کاربران برای وفاداری به برندهای خاص چیست؟ وابستگی به اکوسیستم و ترس از تغییر.

ممکن است در سال‌های اخیر وفاداری کاربران ایالات متحده آمریکا به اپل بیشتر شده باشد؛ اما این مسئله به تصویر جهانی آن کمکی نکرده است. بنا بر اطلاعات منتشرشده توسط شرکت‌های مختلف، iOS اپل ۱۵ تا ۱۷ درصد بازار جهانی گوشی‌ هوشمند را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ در اختیار داشت. با سهم تقریبی ۸۵ درصدی بازار، اندروید به‌وضوح در مقایسه با iOS در مقیاس جهانی غالب است و بدیهی است که در طولانی‌مدت، کاربران اندروید به آن وفادار هستند.

نظر شما همراهان زومیت درباره این مسئله چیست؟ به نظر شما کدام گروه وفادارتر هستند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات