اپل پشتیبانی از پرسژن تاچ‌پد را به بوت کمپ کامپیوترهای مک اضافه کرد

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل با ارائه به‌روزرسانی غیرمنتظره بوت کمپ در macOS، عملکرد ترک‌پد کامپیوترهای مک مجهز سیستم‌عامل ویندوز را بهبود بخشیده است.
تبلیغات

کامپیوترهای مک معمولا به استفاده از ترک‌پد بسیار باکیفیت شهره هستند؛ درحالی‌که سایر کامپیوترهای شخصی معمولا با ترک‌پد این محصولات نمی‌تواند رقابت کند. غول دنیای فناوری سال ۲۰۱۵ با معرفی قابلیت فورس تاچ (Force Touch) این فاصله را نیز بیشتر کرد. به‌عبارت‌دیگر، دلیل برتری ترک‌پد محصولات اپل از سخت‌افزار و نرم‌افزار متمایز با دیگران سرچشمه می‌گیرد؛ زیرا اپل بسیاری از پتنت‌های مربوط به این بخش را به‌صورت انحصاری دراختیار دارد؛ بنابراین با وجود پیشرفت درخورتوجه دیگران، می‌توان گفت کوپرتینویی‌ها همچنان در این بخش بی‌رقیب هستند.

مایکروسافت به‌منظور بهبود تاچ‌پد لپ‌تاپ‌های ویندوزی و ارائه ژست‌های حرکتی مشابه ترک‌پد مک‌بوک‌ها، قابلیت پرسژن تاچ‌پد (Precision Touchpad) را رونمایی کرد. بااین‌حال، اپل تاکنون قابلیت مذکور را برای بوت کمپ ویندوز در کامپیوترهای مک ارائه نداده بود و کاربران از این قابلیت درصورت استفاده از سیستم‌عامل ویندوز روی کامپیوترهایشان بی‌بهره بودند. حال، غول دنیای فناوری بعد از سال‌ها و به‌صورت غیرمنتظره با به‌روزرسانی جدید بوت کمپ، پشتیبانی از پرسژن تاچ‌پد را ارائه داده است.

همان‌طورکه می‌دانید، اپل سال گذشته اعلام کرد بعد همکاری ۱۵ سال با اینتل، قصد دارد تراشه‌های سفارشی خود مبتنی‌بر معماری آرم را جایگزین پردازنده‌های تیم آبی در کامپیوترهای مک کند. این مهاجرت با تغییر معماری از x86 به ARM64 همراه است که به‌تبع آن، سیستم‌عامل ویندوز x86 را دیگر نمی‌توان ازطریق بوت کمپ در رایانه‌های جدید مک اجرا کرد و ردموندی‌ها نیز تاکنون از ارائه ویندوز مبتنی‌بر آرم برای کامپیوترهای مذکور خودداری کرده‌اند.

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد بوت کمپ در حال منسوخ‌شدن باشد، کوپرتینویی‌ها به‌روزرسانی جدیدی منتشر کرده‌اند که قابلیت مهمی به‌ارمغان می‌آورد. نسخه 6.1.15 بوت کمپ این هفته منتشر شد و به‌روزرسانی اصلی آن پشتیبانی از Windows Precision Touchpad است. گفتنی است در به‌روزرسانی جدید پشتیبانی از حرکات دقیق ترک‌پد در مک‌بوک‌های مبتنی‌بر ویندوز، ازجمله یک ضربه برای کلیک‌کردن، ضربه‌زدن به گوشه پایین سمت راست برای کلیک‌راست، کشیدن انگشت به پایین برای اسکرول‌کردن به‌سمت بالا و حرکات مختلف چندلمسی با استفاده از سه یا چهار انگشت را ارائه می‌دهد.

طبق گفته‌ اپل، پشتیبانی از حرکات دقیق ترک‌پد هنگام اجرای ویندوز در کامپیوترهای مک مجهز به تراشه T2 اپل دردسترس است. ناگفته نماند بوت کمپ به ویندوز اجازه می‌دهد به‌طور بومی در مک‌های مبتنی‌بر اینتل بوت شود؛ اما همان‌طورکه در ابتدا گفته شد، این ابزار در رایانه‌های مک با تراشه M1 دردسترس نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات