macOS Monterey از یک قابلیت گیمینگ بسیار مهم پشتیبانی خواهد کرد

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل تأیید کرده است که مک اواس مانتری از قابلیت Adaptive Sync در نمایشگرهای خارجی پشتیبانی خواهد کرد که منجر به تجربه بهتر و روان‌تر در اجرای بازی‌ می‌شود.
تبلیغات

به گزارش دیجیتال‌ترندز، اپل در macOS Monterey از قابلیت همگام‌سازی تطبیقی (Adaptive Sync) پشتیبانی خواهد کرد. این مورد در جریان سخنرانی اصلی کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان ذکر نشده بود؛ اما غول دنیای فناوری در خلال جلسه‌ی مجازی با توسعه‌دهندگان از پشتیبانی قابلیت مذکور خبر داده است.

به‌طور کلی، MacOS Monterey آخرین نسخه از سیستم‌ عامل کامپیوترهای مک محسوب می‌شود و به‌زودی در کامپیوترهای سازگار اپل در دسترس خواهد بود. همگام‌سازی تطبیقی برای بسیاری از دستگاه‌های جدید امکان پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر محتوا را فراهم می‌کند و باعث می‌شود کامپیوترهای مک بیشتر از گذشته برای گیمرها جذاب باشند؛ البته قرار نیست تمامی کامپیوترهای مک همگام‌سازی تطبیقی پشتیبانی کنند؛ اما اپل اذعان دارد که بسیاری از آن‌ها توانایی ارائه‌ی قابلیت مذکور را خواهند داشت.

به عبارتی، فناوری یادشده در تمامی دستگاه‌های دارای تراشه‌های اپل سیلیکون نظیر تمامی مدل‌های مجهز به تراشه‌ی M1 و همچنین برخی از مک‌های جدید مبتنی بر تراشه‌های اینتل ارائه خواهد شد. یکی از پیش‌نیازهای استفاده از قابلیت Adaptive Sync، اتصال به درگاه DisplayPort 1.2a است. استفاده از DisplayPort 1.2a دور از انتظار نبود؛ زیرا فناوری‌های مشابه همچون G-Sync انویدیا و FreeSync ای‌ام‌‎دی نیز به این پیش‌نیاز متکی هستند.

اجرای بازی فورتنایت توسط مک مینی

اپل ادعا می‌کند که فعال کردن این ویژگی آسان خواهد بود. پس از اتصال یک نمایشگر با قابلیت پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر به کامپیوترهای مک سازگار، تنها کاری که کاربران باید انجام بدهند این است که گزینه‌ی Variable refresh rate (رفرش ریت متغیر) را با مراجعه به سربرگ System Preferences در بخش Displays انتخاب کنند.

آداپتیو سینک فناوری است که مشکلاتی از قبیل پارگی صفحه، Stuttering و تأخیر ورودی را از بین می‌برد و در نهایت، سرعت نوسازی صفحه‌نمایش را به ازای هر فریم در ثانیه (FPS) ارائه‌شده توسط کارت گرافیک هماهنگ می‌کند. نتیجه این امر معمولاً یک تجربه‌ی روان در هنگام اجرای بازی‌ است؛ زیرا نمایشگر با آنچه در بازی‌ به‌صورت آنی در حال اتفاق است، سازگار می‌شود. کامپیوترهای مک معمولا جایگاهی در انتخاب کاربران برای استفاده‌ی گیمینگ ندارند؛ زیرا غالباً استودیوهای بازی‌سازی جدیدترین عناوین خود را برای سیستم‌عامل مک منتشر نمی‌کنند یا در بهترین حالت، بسیار دیرتر از نسخه‌ی ویندوزی منتشر می‌کنند. اضافه شدن آداپتیو سینک نشان می‌دهد که اپل ممکن است به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در صنعت گیم باشد.

اخیرا گزارشی منتشر شده است که بر اساس آن، اپل در حال توسعه کنسول بازی قابل حمل است که می‌تواند شباهت بسیاری به نینتندو سوییچ داشته باشد. همچنین گفته می‌شود اپل در حال مذاکره با تعدادی از استودیوهای معروف بازی‌سازی از جمله یوبیسافت (Ubisoft)، سازنده عناوین مشهوری همچون اساسینز کرید، فارکرای، واچ داگز و... در مورد ساخت بازی برای دستگاه جدیدش است؛ بنابراین شاید پشتیبانی از قابلیت‌های گیمینگ در مک اواس مانتری مُهر تأیید دیگری بر علاقه‌ی اپل به حضور همه‌جانبه در صنعت گیم باشد. در حقیقت Adaptive Sync قابلیتی است که بسیاری از علاقه‌مندان خواستار ارائه‌ی آن در کامپیوترهای مک بودند. این فناوری چند سالی است در دسترس کاربران ویندوز قرار دارد و کاربران مک نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

قابلیت پروموشن دیسپلی آیپد پرو

قابلیت مذکور در اواخر امسال فقط در MacOS راه‌اندازی خواهد شد؛ اما این فناوری قبلاً در سایر محصولات اپل وجود داشت. از مدت‌ها پیش آیپد پرو از ویژگی پروموشن دیسپلی (ProMotion Display) پشتیبانی می‌کند که اجازه می‌دهد این تبلت‌ها از نرخ نوسازی متغیر صفحه تا ۱۲۰ هرتز بهره‌مند شوند؛ اما فناوری پروموشن هرگز در هیچ یک از رایانه‌های اپل استفاده نشد. ورود پشتیبانی آداپتیو سینک می‌تواند حاکی از آن باشد که اپل قصد دارد مک‌بوک‌های آینده را به نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالاتر مجهز کند.

در حال حاضر  MacOS Monterey در مرحله بتا و فقط در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. اپل قصد دارد آزمایش بتا عمومی را در بازه‌ی ماه جولای (تیر و مرداد) آغاز کند و به برخی از کاربران اجازه می‌دهد زودتر از موعد از Adaptive Sync استفاده کنند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل پی‌سی اپل باید برای تمام دستگاه‌های سازگار در پاییز سال جاری میلادی منتشر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات