اپل با اتخاذ دستورالعملی جدید از افشای مشخصات iOS 15 جلوگیری کرده است

پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل با محدودکردن دسترسی مهندسان و طراحان به بخش‌های مختلف iOS 15، افشای اطلاعات را بسیار کاهش داده است.
تبلیغات

سال گذشته، اپل یکی از غیرمعمول‌ترین شرایط خود را تجربه کرد؛ زیرا تقریبا تمامی قابلیت‌ها و حتی تصاویر iOS 14 و سایر سیستم‌عامل‌های این شرکت ماه‌ها قبل از رونمایی رسمی در WWDC 2020 به بیرون درز کرده بود. بااین‌حال، امسال کاملا اوضاع متفاوت بود و به‌جز برخی پیش‌بینی‌ها، فایل و عکس یا حتی جزئیات دقیق درباره ویژگی‌های آینده iOS 15 افشا نشد. اکنون، 9To5Mac گزارشی تدوین کرده است که نشان می‌دهد چگونه اپل با اتخاذ تدابیری از افشای اطلاعات جلوگیری کرده است.

به‌طورکلی، اپل معمولا به مخفی نگه‌داشتن محصولات و پروژه‌های آینده‌اش شهرت دارد و ممکن است تا سال‌ها هیچ‌گونه اطلاعات رسمی درباره‌ی آن محصول منتشر نکند؛ اما با وجود تمامی تلاش‌ها، هرساله اطلاعاتی زیاد و موثقی از زنجیره‌ی تأمین این شرکت فاش می‌شود و گاه این اطلاعات بسیار به واقعیت نزدیک هستند. شواهد حاکی از آن است که این روند به‌مزاج غول دنیای فناوری خوش نیامده و اپل با به‌روزرسانی دستورالعمل‌های امنیتی در صدد جولگیری از افشای محصولاتش است.

به‌گفته‌ی 9To5Mac، این امر ممکن است مربوط به یک تغییر داخلی در iOS 15 باشد که دسترسی مهندسان را به ویژگی‌های جدیدی که به آن‌ها ارتباطی ندارد، پنهان می‌کند. در فایل‌های نخستین نسخه‌ی بتای iOS 15، هر ویژگی اصلی معرفی‌شده در سال جاری دارای یک شناسه منحصر‌به‌فرد است که پیش نیازهای افشای اطلاعات را سخت‌تر می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، این به اپل اجازه می‌دهد تا فقط برخی از ویژگی‌های سیستم‌عامل جدید را در ساختار داخلی فعال کند تا مهندس یا طراح در یک بخش نیازی به دیدن همه قابلیت‌های جدید در بخش‌های دیگر نداشته باشد.

در این گزارش، آمده است که برای اجرای نسخه داخلی iOS، هر کارمند ابتدا باید پروفایل خاصی را روی دستگاه نصب کند که دقیقا مانند کاری است که برای بارگیری نسخه‌های بتا انجام می‌دهیم. بااین‌حال، هر پروفایلی که برای کارمندان ارسال می‌شود تعیین می‌کند که کدام یک از این ویژگی‌ها برای هر شخصی که روی نسخه‌های جدید iOS و احتمالا سایر سیستم‌عامل‌های اپل کار می‌کند نیز فعال باشد.

احتمالا این شرکت از همین سیستم برای جلوگیری از درز ویژگی‌های مربوط به سخت‌افزار جدید در آینده نیز استفاده خواهد کرد. اگرچه این قطعا جلوی افشای محصولات را نخواهد گرفت؛ اما قطعا به اشتراک‌گذاشتن جزئیات به‌طور هم‌زمان با افراد خارج از اپل دشوارتر می‌شود. تیم‌ کوک، مدیرعامل اپل نیز در گذشته گفته بود که اپل در تلاش است تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از افشای محصولات را دوبرابر کند.

افزون‌براین، چندی پیش گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد اپل دستورالعمل‌های امنیتی کارخانه‌های خود را نیز افزایش داده است. براساس دستورالعمل‌های به‌روزشده، تأسیسات تولیدی باید کارکنان خط مونتاژ را برای دسترسی به محصولات معرفی‌نشده ازلحاظ سوءپیشینه بررسی کنند. پیش‌ازاین، بررسی پیشینه‌ی افراد فقط برای کارمندان خاص اعمال می‌شد. افراد دارای سابقه‌ی کیفری به هیچ منطقه‌ای از تأسیسات اجازه‌ی ورود ندارند که دستگاه‌های معرفی‌نشده در حال ساخت یا مونتاژ هستند.

گفته می‌شود اپل در حال به‌روزرسانی سیستم‌های رایانه‌ای برای پیگیری ‌زمان باقی‌ماندن اجزای سازنده در ایستگاه‌های کاری است. اگر قطعه بیش‌ازحد در یک مکان باشد، رایانه هشدارهای امنیتی می‌دهد. افزون‌براین، نگهبانان مستقر در ایستگاه‌های بازرسی مختلف به‌ نگه‌داری سوابق دقیق درباره‌ی مکان و حرکات کارمندانی ملزم هستند که اجزای مهم و حساس را از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر منتقل می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات