هواوی HarmonyOS 2 را برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ابزارهای مبتنی‌بر اینترنت اشیا معرفی کرد

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
هواوی امروز به‌صورت رسمی انتشار سیستم‌عامل HarmonyOS را آغاز کرد و از چند محصول جدید مبتن‌بر این سیستم‌عامل از جمله هواوی واچ سری ۳ و میت‌پد پرو پرده برداشت.
تبلیغات

هواوی امروز در جریان رویداد آنلاین خود به‌صورت رسمی انتشار سیستم‌عامل HarmonyOS را با شعار One as All, All as One آغاز کرد. چینی‌ها در گام نخست سیستم‌عامل اختصاصی‌شان در دلِ نسخه‌ای جدید از گوشی‌های هوشمند هواوی میت ۴۰، میت ایکس ۲، ساعت هوشمند هواوی واچ ۳ و تبلت میت‌پد پرو دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

امروزه بیش‌از هر زمان دیگری دستگاه‌های هوشمند در زندگی‌مان رسوخ کرده‌اند؛ اما به‌زعم هواوی تجربه‌ی هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها هوشمندانه و یکپارچه نیست. آن‌ها می‌گویند HarmonyOS مشکل یادشده را مرتفع خواهد ساخت؛ چرا‌که هارمونی او‌ اس به‌عنوان سیستم‌عاملی آینده‌نگرانه، زبان مشترکی را برای دستگاه‌های مختلف به‌ارمغان می‌آورد.

به‌گفته‌ی هواوی، HarmonyOS از فناوری توزیع‌شده‌ای برای پاسخگویی به نیاز دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کند و تمام دستگاه‌های مستقل گذشته را به «اَبَردستگاه» منسجم و جامعی بدل می‌سازد که با بهره‌گیری از تمام سخت‌افزار و منابع موجود، دستگاه‌های زیرمجموعه‌ی خود را برای پاسخگویی بی‌درنگ به نیازهای کاربر به‌کار می‌گیرد. چینی‌های می‌گویند سیستم‌عامل HarmonyOS به توسعه‌دهندگان اجازه‌ی توسعه‌ی کراس‌پلتفرم اپ‌ها و پیاده‌سازی آن‌ها بین چندین دستگاه را می‌دهد.

هواوی سیستم‌عامل هارمونی را راهکاری واحد برای سناریوهای خانه‌ی هوشمند، دفتر کار هوشمند، سفر هوشمند، ورزش، سلامت و سرگرمی می‌داند و می‌گوید و برای سیستم‌عامل انحصاری‌اش محدودیت حافظه مفهومی ندارد؛ بدین‌مفهوم که روی هر دستگاهی با حافظه‌ی ۱۲۸ کیلوبایت تا ۴ گیگابایت یا بیشتر اجرا می‌شود.

براساس ادعای هواوی، با سیستم‌عامل هارمونی، تعامل با چند دستگاه به‌سادگی صورت می‌گیرد. کنترل‌پنل جدید HarmonyOS به کاربر اجازه می‌دهد تا با درگ‌کردن، دستگاه‌های مختلف را برحسب سناریوی دلخواهش به‌هم‌دیگر متصل کند؛ به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید فیلمی را در منزل تماشا کنید، صرفا باید با باز کردن کنترل‌پنل روی گوشی هوشمندتان، آیکون Smart Screen را به‌سمت آیکون گوشی درگ کنید تا فیلم درحال پخش، از گوشی هوشمندتان به تلویزیون انتقال یابد.

Task Center جدید سیستم‌عامل HarmonyOS 2 به اپ‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به نصب، بین دستگاه‌های مختلف انتقال یابند؛ بنابراین تمامی عملکردها و سرویس‌ها در هر زمانی در دسترس خواهند بود. در هر دستگاهی که بخشی از سیستم اَبَردستگاه یا Super Device باشد، می‌توان مشاهده کرد که تسک‌ها روی تمامی دستگاه‌های دیگر اجرا می‌شوند؛ بدین‌ترتیب چنانچه به‌دنبال اجرای بازی موبایل روی صفحه‌ی بزرگ‌تری باشید صرفا باید بازی را به تبلت میت‌پد پرو انتقال دهید.

بخش Home Screen سیستم‌عامل هارمونی ساده‌تر و سازمان‌یافته‌تر از گذشته است؛ برای تولید Service Widget-ها صرفا باید روی اپ‌ها به‌سمت بالا سوایپ کنید. این ویجت‌ها به‌صورت بی‌درنگ اطلاعات و سرویس‌ها را بدون نیاز به اجرای اپ‌ها به‌نمایش می‌گذارند.

هواوی می‌گوید به‌کمک فونت جدید HarmonyOS Sans و انیمیشن‌هایی با افکت گرانشی، دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل هارمونی، تجربه‌ی یکپارچه و منسجمی دراختیار کاربر قرار می‌دهند.

چینی‌ها می‌گویند HarmonyOS2 از آخرین نسل EMUI‌ نیز نرم‌تر اجرا می‌شود و دستگاه‌های مبتنی‌بر آن می‌توانند حتی پس‌از ۳۶ ماه استفاده نیز می‌توانند نرخ خواندن و نوشتن داده‌ی مشابه دستگاه‌های نو ارائه دهند.

سیستم‌عامل HarmonyOS 2 اپ‌ها را همواره در پس‌زمینه نگه می‌دارند تا بدین‌ترتیب تسک‌هایتان را همواره از همان جایی که رها کرده‌اید، در اختیار داشته باشید. هواوی می‌گوید دستگاه‌های مبتنی‌بر HarmonyOS 2 شارژدهی به‌مراتب بیشتری نیز دارند.

هواوی می‌گوید در زمینه‌ی حراست از حریم خصوصی و امنیت کاربر نیز متعهد است؛ به‌عنوان مثال چنانچه کاربر روی HarmonyOS 2 احراز هویت چند-دستگاهی را فعال کرده باشد، تنها زمانی می‌توان قفل گوشی را باز کرد که هویت کاربر از طریق سیستم تشخیص چهره روی گوشی احراز شود و ساعت هوشمند او به گوشی متصل باشد.

چینی‌ها به‌زودی به‌روزرسانی HarmonyOS 2 را برای نزدیک به ۱۰۰ دستگاه از جمله خانواده‌ی میت ۴۰، میت ۳۰، پی ۴۰، میت ایکس ۲، خانواده‌ی نوا ۸ و میت‌پد پرو در چین ارائه خواهند داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات