تلاش «شرم‌آور» اپل برای افزودن فلش به iOS به روایت اسکات فورستال

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی اسکات فورستال، از مدیران ارشد پیشین اپل، شرکت کوپرتینویی زمانی قصد داشت فلش را به iOS اضافه کند؛ اما نتیجه‌ی کار «شرم‌آور» بود. استیو جابز هیچ‌گاه تمایلی به استفاده از فلش نشان نمی‌داد.
تبلیغات

به لطف انتشار شهادت اسکات فورستال (مدیر پیشین بخش مهندسی نرم‌افزار اپل) در پرونده‌ی حقوقی اپل و اپیک گیمز، اطلاعات جالبی درباره‌ی روزهای آغازین آیفون و اپ استور کسب کردیم. فورستال می‌گوید اپل زمانی قصد داشت به ادوبی اجازه بدهد فلش را به iOS اضافه کند؛ اما نتیجه‌ی کار «شرم‌آور» بود.

به گزارش 9to5Mac، آیفون و آیپاد تاچ هرگز از استاندارد فلش پشتیبانی نکردند؛ آن‌هم درحالی‌که فلش در آن روزها فناوری بسیار محبوبی بود. با معرفی آیپد، پشتیبانی نشدن از فلش بیش‌ازپیش در مرکز توجه قرار گرفت. اپل آیپد را به‌نوعی جایگزین کامپیوتر می‌دانست؛ اما این تبلت توانایی سازگاری با وب‌سایت‌های طراحی‌شده با فلش  نداشت.

استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل، به‌صراحت گفته بود اپل هیچ علاقه‌ای به اضافه کردن فلش به iOS ندارد؛ چون این شرکت معتقد است HTML5 به خاطر عملکرد عالی و بهره‌وری مناسب آینده‌ی بهتری دارد. در نهایت دیدیم پیش‌بینی استیو جابز درست از آب درآمد؛ اما بر اساس ادعای فورستال، ادوبی زمانی تلاش کرده است روی نسخه‌ای از فلش برای آیفون و آیپد کار کند.

وقتی از فورستال درباره‌ی پشتیبانی از فلش در iOS سؤال شد، او گفت حتی اپل نیز به ادوبی کمک کرده تا فلش به دستگاه‌های موبایلی اپل پورت شود، اما عملکرد فلش روی این دستگاه‌ها بسیار بد بوده است. به همین دلیل اپل هیچ‌گاه اجازه‌ی انتشار فلش را روی iOS صادر نکرد.

فورستال می‌گوید:‌ «ما فلش را ارائه ندادیم. تلاش کردیم فلش را به کار بیندازیم. به ادوبی کمک کردیم. ما قطعا به فلش علاقه‌مند بودیم. دوباره می‌گویم، به نظرم اگر می‌توانستیم به اجرای فلش کمک کنیم، عالی می‌شد. فلش به خاطر نحوه‌ی قرارگیری در سیستم‌ها مشکل‌ ایجاد کرده و کابوسی ویروسی در ویندوز و حتی مک بوده است. وقتی ما روی iOS اجرایش کردیم عملکرد فلش بسیار بد و شرم‌آور بود و هرگز نمی‌توانست به چیزی تبدیل شود که ارزش اضافه کردن به سیستم‌عامل را داشته باشد». 

ادوبی در اوایل سال جاری میلادی رسما توسعه‌ی فلش را متوقف کرد و پشتیبانی از این استاندارد در تمام مرورگرهای وب و سیستم‌های عامل به پایان رسید.

اسکات فورستال در سال ۲۰۱۲ اپل را ترک کرد، اما تا پیش از آن فرایند توسعه‌ی آیفون و آیپد و سیستم‌عامل iOS را رهبری می‌کرد. دقیقا به همین دلیل است که از فورستال خواسته شده در دادگاه اپل و اپیک گیمز حاضر شود. اپیک گیمز به خاطر حذف بازی فورتنایت از اپ استور پرونده‌ی حقوقی بزرگی علیه اپل به راه انداخته است و از هر جنبه‌ای که بتواند، اپل را تحت فشار قرار می‌دهد (اپیک گیمز روی رفتار اپل در قبال آی‌مسیج تمرکز زیادی کرده است). تیم کوک و سایر مدیران عالی‌رتبه‌ی اپل باید به‌زودی در دادگاه حاضر شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات