لینیج او اس 18.1 اندروید 11 را به بیش از ۶۰ دستگاه قدیمی می‌آورد

یک‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جدیدترین نسخه‌ی LineageOS که بر پایه‌ی اندروید 11 توسعه داده شده است، برای بیش از ۶۰ دستگاه در دسترس قرار گرفت. در بین این دستگاه‌ها نام گلکسی S4 (عرضه‌شده در ۲۰۱۳) هم دیده می‌شود.
تبلیغات

لینیج او اس (LineageOS) که یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های عامل بر پایه‌ی اندروید محسوب می‌شود، بر اساس گزارش Ars Technica، اخیرا به اندروید 11 به‌روزرسانی شده است. نسخه‌ی جدید لینیج او اس که LineageOS 18.1 نام دارد، ‌اکنون در حال انتشار برای برندهایی مثل وان پلاس، گوگل، شیائومی، سونی، موتورولا، ال‌جی و حتی شماری از گوشی‌های قدیمی سامسونگ است.

نسخه‌ی ۱۸٫۱ LineageOS تمامی قابلیت‌‌های اندروید 11 را از طریق پروژه‌ی متن ‌باز اندروید (AOSP) دریافت می‌کند که از بین آن‌ها می‌توانیم به پنل جدید نوتیفیکیشن با مدیاپلیر بهبودیافته، نوتیفیکیشن‌های شناور حبابی، مجوزهای یک‌با‌ر مصرف، ایموجی‌های جدید، سیستم پر کردن خودکار جدید برای صفحه‌کلید و... اشاره کنیم.

تمامی اپلیکیشن‌های لینیج در نسخه‌ی جدید از حالت تاریک پشتیبانی می‌کنند. LineageOS جدید میزبان تقویم متن ‌باز رایگان Etar شده است. در کنار این‌ها، اپلیکیشن متن ‌باز SeedVault به قابلیت بکاپ‌گیری مجهز شده و اپلیکیشن‌های پخش موسیقی و ضبط صفحه‌نمایش در لینیج او اس 18.1 تغییراتی به‌ خود دیده‌اند. 

گوگل کد منبع اندروید را به‌عنوان AOSP منتشر می‌کند؛ اما مخزن اندروید در گیت هاب شامل تعداد بسیار زیادی کد است که نمی‌توان مستقیما به دستگاه تزریق کرد. LineageOS کد AOSP را می‌گیرد و با اعمال یک‌ سری تغییر، آن را با  دستگاه‌های اندرویدی سازگار می‌کند.

لینیج همچنین کدهایی به اندروید اضافه و شماری از اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را جایگزین اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اندروید می‌کند؛ البته امکان فلش کردن اپلیکیشن‌های گوگل در LineageOS هم وجود دارد. LineageOS نسبت ‌به نسخه‌ی عادی اندروید از لحاظ ظاهری نیز اصلاح می‌شود. نکته‌ی پراهمیت این است هر آنچه لینیج انجام می‌دهد، رایگان و متن ‌باز است. 

لینیج تعداد بسیار زیادی کاربر داوطلب دارد که نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل را وارد دستگاهشان می‌کنند و آن را مورد بررسی قرار می‌دهند تا باگ‌ها کاهش پیدا کند و تعداد دستگاه‌هایی که LineageOS از آن‌ها پشتیبانی می‌کند افزایش یابد. امسال کل فرایند توسعه‌ی سیستم‌عامل هفت ماه به طول انجامید.

بزرگ‌ترین مانع محبوب‌تر شدن لینیج، وابستگی صنعت موبایل به بوت‌لودرهای قفل‌شده است. بسیاری از تولیدکنندگان نمی‌خواهند مشتری‌ کنترل کاملی روی دستگاهی که خریداری کرده‌ است داشته باشد و به‌ همین دلیل بوت‌لودر را قفل می‌کنند. قفل شدن بوت‌لودر نصب نسخه‌های سفارشی اندروید مثل LineageOS، دسترسی به روت، بکاپ کامل حافظه‌ی فلش NAND و روشن کردن گوشی در حالت ریکاوری در صورت ایجاد مشکل در حین به‌روزرسانی سیستم‌عامل را غیر ممکن می‌کند.

اگر بتوانید دستگاهی با بوت‌لودر بازشده (به‌صورت رسمی یا از طریق آسیب‌پذیری) و پشتیبانی از LineageOS تهیه کنید، تا سال‌ها مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. امروزه دستگاه‌های ۶ تا هفت ساله نظیر وان پلاس وان و سامسونگ گلکسی S4 به ‌لطف LineageOS به اندروید 11 مجهز شده‌اند.

اگر به استفاده از لینیج علاقه‌مند هستید، می‌توانید به وبلاگ رسمی این سیستم‌عامل مراجعه کنید. در این وبلاگ دستورالعمل‌های لازم برای دارنده‌ی هر دستگاه ارائه شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات