تولد ۱۰ سالگی سیستم‌ عامل کروم با امکانات جدید

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل به مناسبت تولد ۱۰ سالگی سیستم ‌عامل کروم، امکانات زیادی به آن اضافه کرده است که البته بیشتر آن‌ها را در ویندوز و مک دیده بودیم.
تبلیغات

۱۰ سال از عرضه اولین کروم‌بوک توسط گوگل می‌گذرد و این شرکت به همین مناسبت از ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل کروم رونمایی کرده است. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ویژگی‌های آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل کروم، فون هاب (Phone Hub) نام دارد که باعث می‌شود کاربران بتوانند گوشی اندرویدی خود را به کروم‌بوک متصل کنند.

این اتصال باعث می‌شود کاربران از طریق سیستم ‌عامل کروم بتوانند برای افراد مختلف پیام کوتاه ارسال کنند یا از مقدار شارژ باتری گوشی خود آگاه شوند. در کنار این قابلیت‌ها، می‌توان از طریق فون هاب، هات‌اسپات وای-فای گوشی هوشمند را فعال و حتی محل گوشی را مشاهده کرد.

فون هاب به تسک‌بار سیستم‌عامل کروم اضافه می‌شود و با گستردن آن می‌توانید تب‌هایی که اخیرا در مرورگر کروم باز شده‌اند مشاهده کنید و آن‌ها را بین گوشی و کروم‌بوک انتقال بدهید. این امکان برای کاربران اندروید و کروم‌بوک بسیار کارآمد است.

فون هاب سیستم عامل کروم

گوگل امکان همگام‌سازی وای-فای را روی دستگاه‌های بیشتری فعال کرده است که باعث می‌شود کاربران بدون دردسر گوشی اندرویدی یا هر دستگاه دیگری که از سیستم‌عامل کروم استفاده می‌کند، به شبکه بی‌سیمی که از قبل تنظیم کرده‌اند، متصل کنند.

یکی دیگر از تغییراتی که در نسخه جدید سیستم‌عامل کروم مشاهده می‌کنید Nearby Share نام دارد که به گزارش ورج، بین گوشی اندرویدی و کروم‌بوک فعال می‌شود. این قابلیت شباهت زیادی به AirDrop محصولات اپل دارد و باعث می‌شود که کاربران راحت‌تر فایل‌های خود را بین دو دستگاه انتقال بدهند. گوگل اعلام کرده است که این ویژگی در همین ماه به سیستم‌عامل کروم اضافه می‌شود تا کاربران بتوانند تجربه‌ی نزدیک و رقابتی با AirDrop را روی لپ‌تاپ هم تجربه کنند.

 Nearby Share سیستم عامل کروم

گوگل ابزار جدیدی برای ضبط محیط صفحه‌نمایش معرفی کرده است که با مراجعه به قسمت Quick Settings در منوی سیستم‌عامل کروم، به این ویژگی دسترسی خواهید داشت. این ابزار باعث می‌شود بتوانید از صفحه‌نمایش اسکرین‌شات یا ویدئو‌ تهیه کنید.

بخش کلیپ‌‌برد در سیستم‌عامل کروم هم با بهبود‌های زیادی همراه شده است و به کاربران اجازه می‌دهد که بدون تغییر پنجره‌ها، به پنج آیتم آخر که در مکان‌های مختلف پیست کرده‌اند، دسترسی داشته باشند. لانچر کی دسترسی کاربران به کلیپ‌برد را فراهم می‌کند.

امکان Quick Answers هم به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده است و زمانی‌که کاربر روی یک کلمه در سیستم‌عامل کروم راست کلیک می‌کند با گزینه‌هایی مانند توصیف کلمه، ترجمه و تبدیل واحد‌ روبه‌رو شود. این ویژگی شباهت زیادی به قابلیتی دارد که اکنون در سیستم‌عامل مک قرار در دسترس است.

کلیپ‌ برد سیستم عامل کروم

گوگل بخش دسکتاپ مجازی سیستم‌عامل کروم را هم بهبود بخشیده و قابلیت جدیدی به نام Desks اضافه کرده است. زمانی‌که سیستم‌عامل را ری‌استارت می‌کنید، تمام پنجره‌هایی که قبلا باز کرده بودید در دسکتاپ مجازی به نمایش درمی‌آیند و با راست کلیک کردن روی آن‌ها، امکان باز کردن پنجره‌ها و انتقال آن‌ها به صفحه دیگری از دسکتاپ مجازی خواهید داشت.

بسیاری از ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل کروم را قبلا روی سیستم‌های عامل ویندوز و مک دیده بودیم؛ اما دیدن آن‌ها روی سیستم‌عامل کروم هیجان‌انگیز است.

گوگل اولین مدل‌‌های کروم‌بوک را در سال ۲۰۱۱ با همکاری سامسونگ و ایسر راهی بازار کرد. در حال حاضر کروم‌بوک‌ها سهم خوبی از بازار کامپیوتر شخصی به خود اختصاص داده‌اند و گوگل اعلام کرده است که در طول سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۵۰ کروم‌بوک جدید راهی بازار می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات