اپل iOS 14.4 را با تغییرات جزئی و رفع چند مشکل امنیتی منتشر کرد

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل علاوه‌ بر اعمال چند تغییر در دوربین و بلوتوث iOS 14.4 و iPadOS 14.4، سه باگ امنیتی دستگاه‌های خود را رفع کرده است.
تبلیغات

اپل روز سه‌شنبه iOS 14.4 و iPadOS 14.4 را منتشر کرد. این نسخه‌ها آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای آیفون‌ و آیپد و چهارمین به‌روزرسانی از زمان ورود iOS 14 در تابستان گذشته بودند. دامنه تغییرات ایجادشده در این نسخه کم است و تنها در دوربین و بلوتوث به‌روزرسانی‌ جزئی صورت می‌گیرد. با نصب این به‌روزرسانی، بعضی از مشکلات نسخه‌های قبلی رفع خواهد شد.

به‌روزرسانی دوربین و بلوتوث

به گزارش Cnet، اکنون دوربین دستگاه قادر است کدهای QR کوچک‌تر را تشخیص بدهد. توسعه‌دهندگان اپل قول داده‌اند که با نصب این به‌روزرسانی، مصنوعات تصویری عکس‌های HDR آیفون ۱۲ پرو حذف می‌شود.

در قسمت بلوتوث تغییرات جالبی صورت گرفته است. اکنون می‌توانید مشخص کنید که به کدام نوع دستگاه صوتی از جمله بلندگو، استریوی اتومبیل، هدفون یا حتی سمعک متصل هستید. هدف اصلی قابلیت مذکور این است که اطمینان حاصل شود سطح صدا به‌طور خودکار با دستگاهی که به تلفن وصل می‌کنید مطابقت دارد. با انجام این کار، اگر احتمال آسیب رسیدن به گوش کاربر به دلیل صدای بسیار بلند وجود داشته باشد، هشداری به فرد ارسال می‌شود.

اصلاحات امنیتی برای سه باگ نرم‌افزاری

در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اپل، اصطلاحات امنیتی برای سه‌ آسیب‌پذیری محصولات این شرکت ارائه شده است. این غول فناوری در صفحات مرتبط با به‌روزرسانی امنیتی برای iOS و iPadOS 14.4 می‌گود ممکن است سه باگ آیفون و آیپد به‌طور فعال مورد سوء استفاده قرار گرفته باشند. البته جزئیات موجود در مورد این آسیب پذیری کم است و سخنگوی اپل از اظهارنظر بیشتر درباره‌ی آن خودداری کرده.

مشخص نیست چه افرادی به‌طور فعال از این آسیب‌پذیری‌ها سوء استفاده کرده‌اند یا چه کسانی ممکن است قربانی این مسئله شده باشند. اپل جزئیاتی راجع به ویژگی گروه‌هایی که هدف حملات احتمالی هستند ارائه نکرده است. سخنگوی اپل می‌گوید فردی که این باگ‌ها را برای اولین ‌بار کشف کرده است، نمی‌خواهد نامش فاش نشود و به همین دلیل اطلاعاتی درباره‌ی او منتشر نشده است.

دو مورد از باگ‌ها در WebKit و Kernel کشف شده‌اند که به ترتیب موتور مرورگر سافاری و هسته‌ی سیستم‌عامل هستند. بعضی از افرادی که قصد سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌ یک دستگاه دارند، به ‌جای یک مورد، از چند باگ به‌صورت زنجیره‌ای استفاده می‌کنند. غیر عادی نیست که مهاجمان ابتدا آسیب‌پذیری‌های مرورگر دستگاه را به‌عنوان راهی برای دسترسی به سیستم‌عامل اصلی هدف قرار بدهند.

اپل به‌زودی اطلاعات بیشتری درباره‌ی این آسیب‌پذیری‌های امنیتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما هنوز زمان آن اعلام نشده است. مشکلات پیش‌آمده برای اپل غیر عادی است و این شرکت همیشه به امنیت دستگاه‌های خود می‌بالد؛ اما حالا کاربران آن مورد حمله‌ی احتمالی هکرها قرار گرفته‌اند.

البته این اولین ‌بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. در سال ۲۰۱۹، محققان امنیتی گوگل تعداد زیادی وب‌سایت مخرب پیدا کردند که با داشتن کدهایی، بی‌سروصدا آیفون‌ قربانیان را هک می‌کردند. در پاسخ، اپل برخی از یافته‌های گوگل را در بیانیه‌ی عمومی خود منتشر کرد؛ اما این کار باعث شد بیشتر از قبل مورد انتقاد قرار بگیرد؛ زیرا افراد زیادی معتقد بودند اپل تهدیدهای امنیتی را جدی نگرفته است.

ماه گذشته Citizen Lab متوجه شد آیفون ده‌ها هزار روزنامه‌نگار از طریق یک آسیب‌پذیری امنیتی ناشناخته با توانایی نصب نرم‌افزار جاسوسی توسعه‌یافته‌ توسط گروه NSO، مورد حمله واقع شده‌اند. در نتیجه اگر از محصولات اپل استفاده می‌کنید، هرچه سریع‌تر نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده سیستم‌عامل آیفون و آیپد را نصب کنید.

نصب به‌روزرسانی watchOS 7.3

امروز می‌توانید watchOS 7.3 را در ساعت هوشمند خود نصب کنید. این نسخه همراه ‌با ویژگی Time to Walk ارائه می‌شود. اگر به‌صورت خودکار پیامی مبنی بر نصب به‌روزرسانی نشان داده نشده است، می‌توانید از طریق منوی تنظیمات به بخش عمومی (General) بروید و روی گزینه به‌روزرسانی نرم‌افزار (Software Update) کلیک کنید.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی تغییرات جزئی اعمال‌شده در iOS 14.4 و iPadOS 14.4 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات