هکتور مارتین نسخه کامل لینوکس را به کامپیوترهای مک مجهز به پردازنده‌ M1 می‌آورد

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس اخبار منتشرشده، هکتور مارتین با پروژه‌ی جدیدش پشتیبانی از نسخه‌ی کامل لینوکس را در کامپیوترهای جدید مک مجهز به پردازنده‌ اپل سیلیکون ارائه می‌دهد.
تبلیغات

اپل اخیرا اولین کامپیوترهای مک با پردازنده‌ی M1 مبتنی بر معماری آرم را معرفی و روانه‌ی بازار کرده است. مک‌های جدید به لطف پردازنده‌ی M1 عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند؛ اما حداقل فعلا کاربران نمی‌توانند ویندوز یا لینوکس را به‌صورت بومی در این کامپیوترها اجرا کنند. حال هکتور مارتین، توسعه‌دهنده‌ی نام‌آشنا و محبوب، برای جمع‌آوری بودجه به منظور توسعه و ارائه لینوکس در کامپیوترهای جدید مک اعلام آمادگی کرده است.

هکتور مارتین اوایل امروز در توییتر اعلام کرد بودجه‌ی Patreon را ایجاد کرده است تا افراد از پروژه‌ی او در انتقال لینوکس به کامپیوترهای مک پشتیبانی کنند. Patreon یک بستر عضویت آمریکایی است که به‌منظور اجرای سرویس‌های اشتراکی، برای تولیدکنندگان محتوا ابزار تجاری فراهم می‌کند. این وب‌سایت کمک می‌کند سازندگان و هنرمندان با ارائه جوایز، امتیازات و ارائه‌ی پروژه‌های آینده‌ی خود به مشترکان، درآمد ماهانه کسب کنند. طبق گفته‌های مارتین، او می‌خواهد به‌ جای ایجاد یک نسخه صرفا آزمایشی، لینوکس را با عملکرد کامل و بهینه در کامپیوترهای مک مجهز به پردازنده‌ اپل سیلیکون اجرا کند.

مارتین در این باره می‌گوید:

اپل به‌تازگی طیف جدیدی از کامپیوترهای مک مجهز به پردازنده‌ اپل سیلیکون و مبتنی بر معماری آرم عرضه کرده است که هر دستگاه جدید، جایگزین دستگاه دیگری در همان کلاس می‌شود. آیا خوب نیست که آن‌ها بتوانند لینوکس را نیز اجرا کنند؟ این‌طور که معلوم است، آن‌ها می‌توانند؛ اما باید فردی لینوکس را برای با این دستگاه‌ها بهینه کند.

همان‌طور مارتین اشاره می‌کند، اجرای لینوکس روی مک‌ مبتنی بر آرم به‌صورت کلی دشوار نیست؛ اما کارکرد صحیح لینوکس با تمامی درایورهای اپل، از جمله درایوهای مورد نیاز GPU، دشوار و پیچیده خواهد بود. مارتین قصد دارد ابتدا این پروژه را برای ایجاد لینوکس به‌صورت dual-boot در مک مینی جدید ارائه دهد و در ادامه آن را برای سایر کامپیوترهای مک به‌روز خواهد کرد. این پروژه به‌صورت منبع باز و در گیت‌هاب (GitHub) دردسترس خواهد بود و کاربران با پرداخت ۳ تا ۱۲ دلار در ماه، می‌توانند به پیش‌برد این پروژه کمک کنند. توسعه‌دهنده به این نکته اشاره می‌کند که تا وقتی به پشتوانه‌ی مالی حداقل ۴۰۰۰ دلار در ماه نرسد، پروژه را شروع نخواهد کرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پروژه‌ی جدید هکتور مارتین برای اجرای لینوکس در کامپیوترهای جدید مک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات