مشکلات آپدیت اکتبر 2020 ویندوز ۱۰ مایکروسافت

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
آپدیت اکتبر 2020 ویندوز ۱۰ چند هفته پیش دردسترس قرار گرفت و بررسی‌ها نشان می‌دهد این نسخه از سیستم‌عامل محبوب ردموندی‌ها مشکلاتی دارد.
تبلیغات

مایکروسافت چند هفته‌ی پیش جدیدترین به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ یعنی به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ را که نسخه‌ی 20H2 محسوب می‌شود، برای این سیستم‌عامل منتشر کرد. 20H2 دهمین نسخه از به‌روزرسانی‌های عمده‌ی ویندوز 10 برای رایانه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ به‌حساب می‌آید؛ به‌روزرسانی‌هایی که با نام فیچر آپدیت (Feature Update) شناخته می‌شوند.

مایکروسافت به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ را با تغییرات چندان زیادی همراه نکرد و این نسخه در اصل مکمل به‌روزرسانی مه ۲۰۲۰ است. مایکروسافت همواره به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۰ را به‌‌صورت مرحله‌ای برای دستگاه‌های مقصد منتشر می‌کند تا درصورت وجود باگ، فرایند انتشار متوقف شود و سیستم‌های زیادی با مشکل مواجه نشوند؛ بااین‌حال برای به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰، فرایند انتشار به‌صورت نسبتا گسترده آغاز شد و از همان روزهای اول بسیاری از دستگاه‌ها به‌روزرسانی را دریافت کردند.

بر اساس گزارش‌های اخیر، شماری از کاربران در به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰ مشکلاتی یافته‌اند و همین موضوع باعث شده است تجربه‌ی روان و کاملا لذت‌بخشی از ویندوز ۱۰ نداشته باشند. البته باتوجه‌به گزارش‌ها، مشکلات به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰ برای شمار محدودی از کاربران رخ داده‌اند. به‌طور کلی اکثر کاربران نظر مثبتی ‌به به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ دارند و این، خبر خوبی برای مایکروسافت است.

در ادامه سعی می‌کنیم به مشکلاتی اشاره کنیم که کاربران طی چند وقت اخیر در به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰ پیدا کرده‌اند. 

مشکلات نصب

همان‌طور که اشاره کردیم، مایکروسافت ترجیح می‌دهد انتشار به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز ۱۰ را به‌صورت مرحله‌ای انجام دهد؛ به‌ همین دلیل در روزهای اول تمامی کاربران آن را دریافت نکردند. البته اکنون به ‌احتمال زیاد سیستم بسیاری از کاربران ویندوز ۱۰ به به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ مجهز است. از قرار معلوم به‌روزرسانی جدید به‌اشتباه، چند بار روی بعضی از رایانه‌ها نصب شده است.

زمان زیادی از انتشار عمومی به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ نگذشته بود که یکی از کاربران انجمن آنلاین مایکروسافت نوشت: «ویندوز در تلاش است به‌روزرسانی 20H2 را نصب کند؛ اما این به‌روزرسانی را قبلا یک ‌بار نصب کرده‌ام. چگونه جلوی این اتفاق را بگیرم و نگذارم کویندوز به‌صورت مداوم به‌روزرسانی 20H2 را دانلود کند؟»

در پست دیگری که در انجمن آنلاین مایکروسافت منتشر شد، شماری از کاربران گفتند پس از نصب 20H2، نمی‌توانند در حساب کاربری خود لاگین کنند. فردی نوشت: «پس از به‌روزرسانی سیستم‌عامل به نسخه‌ی 20H2، نمی‌توانم در حساب کاربری مایکروسافت لاگین کنم (روی رایانه‌ام صرفا یک حساب کاربری مایکروسافت دارم). ویندوز را بوت می‌کنم، والپیپرم روی صفحه‌ی قفل ظاهر می‌شود، روی گزینه‌ی Sign-in کلیک می‌کنم و والپیپرم به‌ حالت پیش‌فرض برمی‌گردد. به ‌جای نام خودم، عبارت «New User» را می‌بینم و دوباره به صفحه‌ی قفل برمی‌گردم. با پروفایلم وارد صفحه‌ی اصلی می‌شوم، روی Sign-in کلیک می‌کنم و فورا به صفحه‌ی قفل هدایت می‌شوم؛ این اتفاق بارها و بارها رخ می‌دهد...» 

کرش کردن بخش Windows Update

شماری از کاربران انجمن ردیت متوجه شدند نسخه‌ی 20H2 ویندوز ۱۰ به‌صورت موقت باعث کرش کردن بخش Windows Update می‌شود. برای مثال فردی با نام کاربری chowder908 گفت: «من ابزار به‌روزکننده‌ی سیستم‌عامل را خراب کردم. وقتی به بخش Windows Update مراجعه می‌کنم، در این صفحه عبارت «لطفا صبر کنید» را با نوار بارگذاری مشاهده می‌کنم و بخش خاموش کردن سیستم‌عامل شامل Update و Shutdown/Restart است. تلاش کردم پوشه‌ی توزیع نرم‌افزاری را که باعث متوقف شدن و آغازبه‌کار مجدد بخش Windows Update می‌شد پاک کنم. نمی‌توانم مشکل را رفع کنم.»

در همان تردی که در ردیت ایجاد شده بود، برخی دیگر از کاربران گفتند با مشکل مشابهی مواجه شده‌اند. فردی که پست را منتشر کرده بود، بعدا پست دیگری روی ردیت منتشر کرد و گفت مشکلش به‌صورت خودکار رفع شده است.

مشکلات رابط کاربری

در برخی از شکایت‌های مطرح‌شده توسط کاربران، خواندیم که به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰ شماری از تغییراتی که باید در سیستم‌عامل لحاظ می‌شدند، اعمال نکرده و حتی باعث ایجاد مشکلاتی برای حساب کاربری شده است. برای مثال در ردیت فردی با نام Rinketi گفت: «منوی استارت من تغییر نکرده است و در منوی Settings نام خودم را با تصویرم نمی‌بینم؛ به ‌جای آن، شاهد عبارت «Local account» و عبارت «My Microsoft account» در زیر آن هستم. همین حالا متوجه شدم آیکون قفل از درایوهایم پاک شده است. همچنین به ‌نظر می‌رسد ویندوز تصمیم گرفته است ابزار BitLocker را از همه‌ی درایوها به ‌جز SSD اصلی‌ام غیرفعال کند.»

همچنین شماری از کاربران گفتند منوی استارت ویندوز ۱۰ حتی پس از نصب به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ با مشکلی قدیمی مواجه است. در این مشکل، کاشی‌های ویندوز ۱۰ باز نمی‌شوند و در زیر آن‌ها نوار پیشرفت به‌ چشم می‌خورد. 

مشکل نوار پیشرفت منوی استارت ویندوز ۱۰ / Windows 10 در آپدیت اکتبر 20H2

مشکل مورد بحث هنوز در نسخه‌ی 20H2 ویندوز ۱۰ به‌چشم می‌خورد؛ اما مایکروسافت آن را رفع کرده است. تنها موضوعی که باید مد نظر داشته باشید این است که رفع شدن مشکل یادشده برای همه‌ی کاربران، ممکن است اندکی طول بکشد.

فردی با نام Roseysdaddy در ردیت گفت پس از نصب به‌روزرسانی جدید به روش Clean Install، نسخه‌ی 20H2 ویندوز ۱۰ نمی‌تواند دستگاه‌های موجود در شبکه‌ی محلی را پیدا کند.

ناسازگاری‌های ظاهری

ناسازگاری در به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز ۱۰ مشکل جدیدی نیست و کاربران تاکنون بارها آن را گزارش کرده‌اند. آن‌طور که به ‌نظر می‌رسد، به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰ برخی ناسازگاری‌های ظاهری دیگر به سیستم‌عامل اضافه می‌کند. برای مثال کاربری در ردیت نوشت یکی از اعضای تیم ویندوز ۱۰ فراموش کرده است تامب‌نیل (Thumbnail) بخش Colors را در منوی تنظیمات به‌روز کند. تامب‌نیل این بخش، منوی استارت را قبل از اعمال تغییرات جدید نشان می‌دهد. این تامب‌نیل نه‌تنها در بخش Colors بلکه در صفحات Background و Themes هم به‌چشم می‌خورد.

مشکل ناسازگاری منوی تتظیمات ویندوز ۱۰ / Windows 10 در آپدیت اکتبر 20H2

از نسخه‌ی 20H2 ویندوز ۱۰ به بعد، منوی استارت کاشی‌ها (Tile) را با ظاهری نسبتا جدید نشان می‌دهد. کاشی‌های جدید دارای پس‌زمنیه‌ی نیمه‌شفاف هستند و جذابیت بیشتری نسبت‌ به قبل دارند؛ این پس‌زمینه با رنگی که به‌صورت پیش‌فرض برای کل سیستم‌عامل انتخاب کرده‌اید سازگار است؛ بااین‌حال بسیاری از کاربران گفته‌اند چنین اتفاقی برای همه‌ی اپلیکیشن‌ها رخ نمی‌دهد. 

مشکل ناهماهنگی پس زمینه ویندوز ۱۰ / Windows 10 در آپدیت اکتبر 20H2

در نظر داشته باشید ترد مربوط به این مشکل در ردیت، چند روز پیش از انتشار رسمی به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ ایجاد شده است؛ بااین‌حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسخه‌ی نهایی به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ با همین مشکل مواجه است. با سنجاق کردن گوگل کروم در منوی استارت می‌توانید خودتان مشکل یادشده را مشاهده کنید. مایکروسافت احتمالا به‌زودی این مشکل را رفع می‌کند. 

مشکلات سازگاری با مایکروسافت اج

از نسخه‌ی 20H2 به ‌بعد، نسخه‌ی کرومیوم مایکروسافت اج به‌صورت پیش‌فرض روی تمامی رایانه‌ها نصب و به مرورگر پیش‌فرض سیستم تبدیل می‌شود. نسخه‌ی کرومیوم اج قابلیت‌های بیشتری نسبت ‌به نسخه‌ی قدیمی دارد؛‌ اما به ‌نظر می‌رسد هنوز افرادی پیدا می‌شوند که نسخه‌ی قدیمی را به نسخه‌ی جدید ترجیح دهند؛ زیرا اخیرا شماری از کاربران از مایکروسافت انتقاد کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند از نسخه‌ی قدیمی اج به‌عنوان PDF-خوان پیش‌فرض استفاده کنند. کاربری در ردیت نوشت نسخه‌ی کرومیوم اج برای مشاهده‌ی فایل‌های PDF عملکرد خوبی ندارد. در تردهای دیگری ردیت، شاهد انتقاداتی مشابه از مایکروسافت بودیم. 

سردرگمی کاربران برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل

طبق معمول، انتشار جدیدترین فیچر آپدیت ویندوز ۱۰ باعث سردرگمی برخی کاربران شد؛ زیرا بسیاری از کاربران نمی‌دانند چرا به‌‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ برای سیستم آن‌ها منتشر نشده است. گزارش‌های متعددی در این زمینه شنیدیم؛ برای مثال کاربری در انجمن آنلاین مایکروسافت نوشت: «وقتی به‌صورت دستی برای دریافت به‌روزرسانی جدید اقدام می‌کنم، به‌روزرسانی 20H2 روی صفحه ظاهر نمی‌شود. من رایانه‌ی HP Omen Obelisk با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ هوم دارم و همسرم از لپ‌تاپ HP Envy با همین سیستم‌عامل استفاده می‌کند؛ هردوی ما دارای نسخه‌ی ۲۰۰۴ بیلد ۱۹۰۴۱٫۵۷۲ ویندوز ۱۰ هستیم و تمامی به‌روزرسانی‌ها حتی به‌روزرسانی‌های اختیاری درایور را نصب کرده‌ایم. بااین‌حال نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ برای ما منتشر نشده است.»

این نکته را مد نظر داشته باشید که مایکروسافت برای جلوگیری از انتشار فیچر آپدیت‌ها برای دستگاه‌هایی که ممکن است با به‌روزرسانی جدید ناسازگار باشند، سیستمی ویژه دارد؛ این نکته را بسیاری از کاربران نمی‌دانند. در جریان انتشار به‌روزرسانی مه ۲۰۲۰، در صفحه‌ی تنظیمات ویندوز ۱۰ نوتیفیکیشنی ظاهر شد که اعلام می‌کرد به‌روزرسانی دردسترس قرار دارد اما فعلا برای این دستگاه منتشر نمی‌شود؛ زیرا دستگاه با به‌روزرسانی سازگار نیست. تاکنون چنین نوتیفیکیشنی برای به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۲۰ مشاهده نکرده‌ایم. 

افزون ‌بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، شماری از کاربران به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰ را تحسین کرده‌اند. شاید مهم‌ترین تغییر نسخه‌ی 20H2 ویندوز ۱۰ به منوی استارت مربوط باشد که توسط افراد زیادی مورد استقبال قرار گرفته است. برخی دیگر از کاربران گفته‌اند جدیدترین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ میزان مصرف منابع سیستم را کاهش می‌دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات