اریک ریموند: لینوکس با شکست ویندوز، پیروز نهایی نبرد دسکتاپ خواهد بود

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اریک ریموند با انتشار مقاله‌ای جدید پیش‌بینی کرد در آینده‌ای نه‌چندان دور،‌ لینوکس با ادامه‌ی یک استراتژی خاص بتواند سرانجام جنگ دسکتاپ را از ویندوز مایکروسافت ببرد.
تبلیغات

اریک ریموند، از اعضای شناخته‌شده‌ی جامعه‌ی متن‌باز که بارها گفته لینوکس درنهایت حکم‌ران پلتفرم دسکتاپ خواهد شد، می‌گوید در آینده‌ای که فاصله‌ی خیلی زیادی تا آن نداریم سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ به لایه‌ای شبیه‌ساز روی کرنل لینوکس (Linux Kernel) تبدیل خواهد شد. ریموند در سال ۲۰۰۲ به‌هنگام سقوط قیمت رایانه‌های شخصی به زیر ۳۵۰ دلار، گفته بود ویندوز نمی‌تواند منبع درآمد قابل‌دوامی برای مایکروسافت باشد. این حامی جامعه‌ی متن‌باز با انتشار پستی جدید در وبلاگ خود نوشت پیروزی لینوکس در جنگ پلتفرم دسکتاپ قریب‌الوقوع است.

ریموند می‌گوید بخشی از این پیروزی به‌لطف تلاش‌های خود مایکروسافت به‌دست می‌آید؛ اریک ریموند به‌طور دقیق‌تر به سرمایه‌گذاری مایکروسافت در ساب‌سیستم ویندوز برای لینوکس (Windows Subsystem for Linux موسوم‌به WSL) و پشتیبانی مروگر اج مبتنی‌بر کرومیوم از اوبونتو لینوکس اشاره می‌کند. مایکروسافت هفته‌ی گذشته اعلام کرد در ماه جاری میلادی (اکتبر ۲۰۲۰) نسخه‌ی پیش‌نمایش مرورگر اج را برای کاربران لینوکس دردسترس قرار می‌دهد. نسخه‌ی لینوکس اج مخصوص افراد حرفه‌ای حوزه‌ی فناوری اطلاعات (IT) و توسعه‌دهندگان به‌منظور آزمایش وب‌سایت‌ها است. 

ریموند در بخشی از مقاله‌ی جدید خود نوشت: «توسعه‌دهندگان مایکروسافت اکنون در حال اضافه کردن قابلیت‌هایی جدید به کرنل لینوکس هستند تا ساب‌سیستم ویندوز برای لینوکس را بهبود بخشند. مسیری که توسعه‌دهندگان مایکروسافت در پیش گرفته‌اند به‌سمت هدفی که ازلحاظ فنی شگفت‌انگیز است، می‌رود». ریموند می‌گوید WSL اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا WSL به باینری‌های اصلاح‌نشده‌ی لینوکسی امکان می‌دهد بدون نیاز به شبیه‌سازی، در ویندوز اجرا شوند.

اکنون در سال ۲۰۲۰ دلیل ریموند برای شکست ویندوز در پلتفرم دسکتاپ، ارتباطی به قیمت رایانه‌های شخصی ندارد. ریموند می‌گوید امروزه پلتفرم آژور (Azure) اصلی‌ترین منبع درآمد مایکروسافت محسوب می‌شود. ازطرفی دیگر ویندوز را داریم که گرچه بازار رایانه‌های شخصی را قبضه کرده، اما نباید فراموش کنیم که فروش این دستگاه‌ها روبه‌کاهش است.

به‌خاطر این دو عامل، منطقی‌ترین کار برای مایکروسافت این است که سراغ سرمایه‌گذاری در پلتفرم آژور برود؛ جایی که نمونه‌های لینوکسی پرتعدادتر از نمونه‌های ویندوز سرور هستند. درواقع ریموند می‌گوید مایکروسافت توجه کمتری به ویندوز نشان می‌دهد و در تلاش است با سرمایه‌گذاری عظیم‌تر روی آژور، بیشتر از قبل درآمد به‌جیب بزند. 

سومین عامل، Proton است؛ (یک شبیه‌ساز متکی‌بر Wine، توسعه‌داده‌شده توسط ولو برای اجرای بازی‌های ویندوزی استیم روی لینوکس). ریموند می‌‌گوید سرانجام روزی فرا می‌رسد که ویندوز همچون Proton به یک لایه‌ی شبیه‌ساز برپایه‌ی کرنل لینوکس تبدیل شود. ریموند اعتقاد دارد فناوری لازم برای عملی کردن این کار، اکنون دردسترس است.

در بخشی از مقاله‌ی جدید او می‌خوانیم: «نکته‌ای که درباره‌ی بازی‌ها وجود دارد این است که بازی‌های ویدئویی بیشترین آزمایش فشار را روی لایه‌ی شبیه‌ساز ویندوز اعمال می‌کنند؛ بسیار بیشتر از نرم‌افزارهای تجاری». ریموند در ادامه می‌گوید ممکن است امروزه به جایگاهی رسیده باشیم که فناوری‌های شبیه به Proton به‌حدی خوب باشند که بتوان از آن‌ها برای اجرای نرم‌افزارهای تجاری ویندوز روی لینوکس استفاده کرد. او ادامه می‌دهد: «اگر اکنون در این جایگاه نباشیم، به‌زودی خواهیم بود». 

اگر مایکروسافت رویکرد پیش‌بینی‌شده توسط اریک ریموند را در پیش بگیرد احتمالا هزینه‌های مربوط به نگه‌داری ویندوز ۱۰ را کم‌کم کاهش می‌دهد. به‌مرور زمان، لایه‌ی شبیه‌ساز ویندوز سبک‌تر می‌شود و راحت‌تر می‌توان از آن استفاده کرد، زیرا پشتیبانی بیشتری ازسوی منابع اصلی لینوکس ارائه خواهد شد. ریموند به آینده‌ی دورتر هم می‌نگرد و می‌گوید زمانی فرا می‌رسد که تمامی بخش‌‌های رابط کاربری ویندوز به لینوکس منتقل می‌شوند؛ طبق ادعای ریموند، در آن زمان مایکروسافت شبیه‌سازی ویندوز را به‌طور کلی به پایان راه می‌رساند. 

ریموند ادامه می‌دهد: «ارائه‌دهندگان متفرقه‌ی نرم‌افزار با استفاده از یک API مناسب لینوکس، به‌دلیل وجود باینری‌های ELF،‌ فروش باینری‌های ویندوزی را متوقف می‌کنند؛ در این مرحله است که لینوکس سرانجام برنده‌ی جنگ دسکتاپ می‌شود. موفقیت لینوکس با از بین رفتن ویندوز به‌دست نمی‌آید؛‌ بلکه لینوکس به‌صورت هم‌زمان با ویندوز به فعالیتش ادامه می‌دهد. شاید این همان رویکردی است که همیشه باید در پیش گرفته می‌شد». 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات