گنوم 40 اسفندماه ۹۹ از راه می‌رسد

یک‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم توسعه‌ی گنوم اعلام کرد که قصد دارد نحوه‌ی شماره‌گذاری نسخه‌های مختلف را تغییر دهد و نسخه‌ی بعدی که اسفندماه ۹۹ منتشر می‌شود را گنوم ۴۰ بنامد.
تبلیغات

طی دو دهه‌ی گذشته، هر زمان کتاب‌خانه‌ی GTK (که گنوم برپایه‌ی آن ساخته شده) به‌روزرسانی عمده‌ای تجربه کرد و برای مثال از نسخه‌ی ۱٫x به نسخه‌ی ۲٫x رفت، گنوم نیز تغییرات محسوسی به‌خود دید و رابط کاربری آن به‌شکلی درخورتوجه متحول شد. همچون بسیاری از تغییرات عمده در طراحی نرم‌افزارها، جدیدترین نسخه‌ی گنوم (GNOME) نیز با مشکلات متعددی مواجه شد و باگ‌های زیادش کاربران را آزار داد.

اعضای تیم توسعه‌ی GTK مدتی پیش اعلام کردند که به‌صورت بی‌وقفه مشغول کار روی GTK 4 هستند، با این‌حال تیم گنوم اعلام کردند قصد ندارند «دنیای گنوم را بازنویسی کنند». امانوئل بسی از تیم گنوم در بیانیه‌ای گفت: «با در نظر گرفتن این‌که GTK 4.0 در چرخه‌ی بعدی توسعه منتشر می‌شود، خطاب کردن نسخه‌ی بعدی گنوم به‌عنوان نسخه‌ی ۴٫۰ می‌توانست پیامدهای ناخوشایند و ناخواسته‌ای درباره‌ی این پلتفرم به‌دنبال داشته باشد؛ به‌خصوص وقتی از زاویه‌ی تعامل با پلتفرم و بازاریابی به ماجرا نگاه کنیم».

امانوئل بسی در ادامه‌ی سخنان خود اضافه کرد او و اعضای تیم قصد دارند گنوم را از «تغییرات عمیق در پلتفرم توسعه‌ی این برنامه» جدا کنند تا امکان انتشار GTK به‌صورت گاه‌و‌بی‌گاه وجود داشته باشد و بتوان از نسخه‌های بزرگ، برای مدت‌زمانی طولانی پشتیبانی کرد. به‌عنوان نتیجه‌ی این تصمیم، به‌دنبال GNOME 3.38 که چهارشنبه‌ی پیش‌رو منتشر می‌شود، نسخه‌ی بعدی گنوم در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) از راه خواهد رسید و با نام گنوم ۴۰ شناخته خواهد شد. سپس به‌روزرسانی‌های جزئی این سیستم‌عامل با پسوندهایی همچون ۴۰٫۱ و ۴۰٫۲ در دسترس قرار خواهند گرفت. 

محیط داخلی گنوم / GNOME

در کنار این‌ها تیم توسعه‌ی گنوم اعلام کرده که قصد دارد در هر چرخه‌ی توسعه، سه نسخه‌ از پلتفرم را در دسترس قرار دهد که با نام‌های «آلفا» و «بتا» و «کاندید انتشار» شناخته می‌شوند. در این نسخه‌ها نیز همچون نسخه‌ی نهایی، نحوه‌ی انتخاب عدد برای هر نسخه تغییر پیدا می‌کند. امانوئل بسی در ادامه گفت پس از حدود ۱۰ سال، نحوه‌ی شماره‌گذاری به‌روزرسانی‌های جزئی گنوم قرار است تغییر یابد. او همچنین گفت تیم گنوم قصد ندارد به‌دلیل وجود چالش‌های فنی در پلتفرم اصلی، تولید نسخه‌های عمده‌ی جدید را کنار بگذارد. 

بسی اعتقاد دارد که تغییرات عمده‌ی فنی و بصری ممکن است برای کاربران و توسعه‌دهندگان مخرب باشد. اعضای تیم توسعه‌ی گنوم سال‌ها است در تلاشند به نوعی رابط کاربری مناسب با قابلیت‌های متنوع برای پلتفرم خود دست پیدا کنند و به‌همین دلیل امانوئل بسی می‌گوید بهتر است ظاهر کلی تا حد زیادی دست‌نخورده باقی بماند. او می‌گوید با وجود حفظ شاکله‌ی اصلی گنوم، تیم توسعه همواره در تلاش برای بهبود تجربه‌ی کاربری است؛ همین موضوع باعث شده نسخه‌ی فعلی گنوم نسبت‌به گنوم ۳٫۰ برخی تفاوت‌ها داشته باشد. 

رویکرد جدید برای شماره‌گذاری نسخه‌های مختلف پلتفرم، صرفا به گنوم محدود است. کتاب‌خانه و پلتفرم‌های دیگر می‌توانند درصورت تمایل چنین کاری انجام دهند، اما هیچ اجباری دراین‌باره وجود ندارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات