ویندوز ترمینال جدید مایکروسافت در دسترس کاربران ویندوز 10 قرار گرفت

شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
کاربران ویندوز ۱۰ هم‌اکنون می‌توانند ازطریق فروشگاه مایکروسافت، نسخه‌ی جدید ویندوز ترمینال را دانلود کنند.
تبلیغات

مایکروسافت اپلیکیشن جدید خط فرمان خود موسوم به ویندوز ترمینال را مدتی پیش در جریان رویداد بیلد امسال معرفی کرد. این اپلیکیشن محلی است که در آن به‌صورت یکجا می‌توان به CMD (رابط کاربری و دستوری متنی در ویندوز) و PowerShell (فریم‌ورکی برای مدیریت پیکره‌بندی و اتوماسیون تسک‌ها) و WSL (زیرسیستم ویندوز برای لینوکس)‌ دسترسی داشت. درحالی‌که توسعه‌دهندگان امکان کامپایل‌‌کردن و استفاده از ویندوز ترمینال از کدهای موجود در گیت‌هاب را داشتند، مایکروسافت اکنون اینستالر ساده‌ای برای نصب اپلیکیشن یادشده را در فروشگاه ویندوز استور ارائه می‌دهد.

اپلیکیشن ویندوز ترمینال قابلیت‌هایی همچون پشتیبانی از چند تب و پوسته‌ها را برای شخصی‌سازی‌ بیشتر در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که هم‌اکنون برای دستیابی به تمام قابلیت‌های شخصی‌سازی، ناگزیر به دستکاری یک فایل JSON خواهید بود؛ چرا که نسخه‌ی پیش‌نمایش فعلی، به‌طور کامل فعال نیست. مایکروسافت توضیحاتی را درباره‌ی چگونگی تغییر تنظیمات و دستکاری فایل JSON ارائه داده است؛ ناگفته نماند اکنون حتی امکان تغییر تصویر پس‌زمینه نیز در اختیار کاربران است.

ویندوز ترمینال جدید از قابلیت رندر GPU-محور متون و حتی ایموجی پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت پیش‌تر قابلیت پشتیبانی از ایموجی را طی ویدیوی دموی جذابی در رویداد بیلد به‌نمایش گذاشت. ناگفته نماند از آنجا که فرایند رندر متون مبتنی بر DirectX است؛ بنابراین ویندوز ترمینال کاراکترهای متنی مرسوم، گلیف‌ها و نمادها را نیز نمایش خواهد داد. 

ویندوز ترمینال / Windows Terminal
ویندوز ترمینال / Windows Terminal
ویندوز ترمینال / Windows Terminal
ویندوز ترمینال / Windows Terminal

مایکروسافت پیش‌تر انتشار نسخه‌ی پیش‌نمایشی از ویندوز ترمینال در اواسط ماه ژوئن را وعده داده بود و اکنون که نیمی از ماه سپری شده است، شاهد انتشار ویندوز ترمینال در ویندوز استور هستیم. کایلا سینامون، مدیر برنامه‌ی ویندوز ترمینال در این رابطه می‌گوید:

این [نسخه] یکی از چندین نسخه‌ی پیش‌نمایشی است که در مایکروسافت استور منتشر خواهد شد. تیم [توسعه‌دهنده‌ی] ترمینال در تلاش برای ایجاد زمان‌بندی مدونی جهت انتشار مداوم نسخه‌های پیش‌نمایش برای آن دسته از کسانی است که به‌دنبال دسترسی زودهنگام به قابلیت‌های جدید هستند. ویندوز ترمینال ۱.۰ زمستان امسال در مایکروسافت استور منتشر خواهد شد.

همچنین، مایکروسافت در تلاش برای اضافه‌کردن نسخه‌ی کامل کرنل لینوکس به ویندوز ۱۰ است تا بدین ترتیب عملکرد WSL را ارتقاء دهد. در پایان، چنانچه علاقه‌مند به تجربه‌کردن ویندوز ترمینال جدید هستید، می‌توانید آن را ازطریق این لینک از ویندوز استور دانلود کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات