iOS 12 به‌همراه watchOS 5 و tvOS 12 منتشر شد

سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
امروز، روز بزرگی برای بخش نرم‌افزاری اپل است؛ چرا که این شرکت اخیرا سیستم‌های عامل موردانتظار WatchOS 5 ،iOS 12 و tvOS 12 را منتشر کرده است.
تبلیغات

همانطور که پیشتر وعده داده شده بود، سیستم‌های عامل‌ جدید Apple سرانجام از راه رسیدند. iOS 12 که چندین ماه است در فاز بتا به‌سر می‌برد، بالاخره برای دستگاه‌‌های مقصد (از آیفون 5s به‌بعد) منتشر شده است و کاربران می‌توانند به‌صورت مستقیم از طریق خود گوشی، سیستم‌عامل آن را به‌جدیدترین نسخه به‌روزرسانی کنند.

اپل گفته است که iOS 12 تمرکز ویژه‌ای روی بهبود عملکرد دستگاه‌‌ها، به‌خصوص گوشی‌های به‌نسبت قدیمی‌ نظیر آیفون ۶ دارد. اهالی کوپرتینو مدعی شده‌اند که در برخی موارد، اجرای اپلیکیشن‌ها تا ۷۰ درصد سریع‌تر شده است و به‌هنگام نوشتن پیام، کیبورد مخصوص گوشی ۵۰ درصد سریع‌تر از قبل، بالا می‌آید. علاوه‌بر این‌ها، حتی مواقعی که با گوشی‌تان در حال انجام کارهای زیادی هستید، اپلیکیشن‌ها می‌توانند تا دو برابر سریع‌تر اجرا شوند.

آی او اس 12 / iOS 12

با این اوصاف، iOS 12 پتانسیل این را دارد که به یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌‌های نرم‌افزاری آی‌دیوایس‌هایی تبدیل شود که زمان عرضه‌ی آن‌ها به بیش از دو سال پیش بر می‌گردد.

یکی از جدیدترین ویژگی‌های اضافه‌شده به iOS 12، «میان‌برهای سیری» یا همان Siri Shortcuts است که فعلا برخی اپلیکیشن‌های به‌خصوص از آن پشتیبانی می‌کنند؛ همچنین، دستیار مجازی اپل، هم‌اکنون می‌تواند چند وظیفه‌ی مختلف را به‌انجام برساند. به‌لطف اپلیکیشن Shortcuts، می‌توانید عادت‌های روزمره‌ی خود را برای سیری تعریف کنید تا بتوانید کارهای مختلف را ساده‌تر از قبل انجام دهید؛ این اپ، عملکردی شبیه اپلیکیشن IFTTT در اندروید دارد.

مقاله‌های مرتبط:

مموجی‌‌های اپل، در حقیقت نسخه‌ی شخصی‌سازی‌شده‌ی انیموجی‌ها هستند که کاربر می‌تواند آن‌ها را از طریق اپلیکیشن Messages بسازد و شخصی‌سازی کند. یکی از قابلیت‌های جدید، Screen Time است که به‌شما امکان می‌دهد مدت‌زمان استفاده از گوشی را کنترل کنید. در کنار این‌ها، می‌توانید کاری کنید که حالت Do Not Disturb تا یک‌ زمان مشخص فعال باشد؛ شما همچنین می‌توانید کاری کنید که این حالت، با رفتن به مکانی خاص یا انجام یک کار خاص، غیرفعال شود.

iOS 12 گزینه‌های بیشتری را برای مدیریت نوتفیکیشن‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ نکته‌ی مهم دیگر اینکه، نوتیفیکشن‌ها از این پس در آی‌او‌اس، به‌شکل گروهی ظاهر می‌شوند.

ای او اس ۱۲ / iOS 12

نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل iOS 12 را می‌توانید هم‌اکنون برای دستگاه‌های زیر دانلود کنید:

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، یکی از نکات جالب‌توجه به‌روزرسانی جدید iOS، اضافه‌شدن Siri Shortcuts است که اپلیکیشن‌های مختلفی از همین‌حالا با دریافت به‌روزرسانی، پشتیبانی از آن را آغاز کرده‌اند. گفتنی است که این قابلیت جدید را می‌توان از طریق اپلیکیشن Shortcuts فعال کرد. کاربران می‌توانند در iOS 12، واچ او‌اس ۵، واچ‌فیس سیری (در اپل واچ)، هوم‌پاد و کارپلی از این قابلیت جدید بهره بگیرند.

از میان اپلیکیشن‌هایی که پشتیبانی از سیری شورتکاتس را شروع کرده‌اند، می‌توان به ETA اشاره کرد که یک اپلیکیشن ناوبری است و برای مسیریابی و اطلاع از شرایط ترافیکی و مدت‌زمان سفر استفاده می‌شود.

اپلیکیشن بعدی، TripIt نام دارد که می‌توان از آن برای مدیریت سفر استفاده کرد. آپدیت جدید این اپلیکیشن به‌لطف پشتیبانی از میان‌برهای سیری خدماتی نظیر اطلاعات پروازها و برنامه‌های سفر (که پیشتر توسط کاربر تنظیم شده است) را ارائه می‌دهد.

اپ بعدی، Bear نام دارد که برای یادداشت‌برداری استفاده می‌شود و به‌لطف آپدیت جدیدش، می‌توان از طریق سیری و بدون باز کردن خود اپلیکیشن، در یادداشت‌ها به جستجو پرداخت؛ آپدیت جدید در کنار موارد یادشده، گزینه‌های ناوبری بیشتری را به‌همراه استیکرهای جدید برای iMessage در اختیار کاربر قرار می‌دهد. گفتنی است که نسخه‌ی macOS این اپلیکیشن نیز با ویژگی‌های جدیدی نظیر پشتیبانی از Dark Mode آپدیت شده است.

iOS 12

نمایش گروهی نوتیفیکیشن‌ها در iOS 12

از میان دیگر اپلیکیشن‌های مهمی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به Halide ،Sky Guide ،Things 3 ،Pandora ،PCalc ،WaterMinder ،Carrot Weather و Day One اشاره کرد. دیگر اپ‌های مهمی که به‌پشتیبانی از سیری شورتکاتس تجهیز شده‌اند، Focus 5 و Monster Job Search هستند.

اگر نمی‌توانید به‌خوبی از قابلیت جدید سیری شورتکاتس سر در بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه‌ی مخصوصی که اپل اخیرا در وب‌سایتش راه‌اندازی کرده، نگاهی بیاندازید.

اگر جزو دارندگان اپل واچ هستید، بد نیست بدانید که Apple امروز سیستم‌عامل واچ‌او‌اس ۵ را برای این دستگاه منتشر کرده است. این سیستم‌عامل قرار است ویژگی‌‌های جدیدی را نظیر تشخیص خودکار ورزش‌کردن کاربر و اپلیکیشن جدید واکی‌تاکی (برای ارتباط یک‌به‌یک با کاربران دیگر اپل واچ) به‌دستگاه اضافه کند؛ واچ‌او‌اس ۵ در کنار این‌ها، واچ‌فیس‌های جدیدی را نیز به Apple Watch اضافه می‌کند و به این ساعت هوشمند، امکان تشخیص انجام ورزش‌های یوگا و پیاده‌روی را به‌صورت خودکار می‌دهد.

apple watch

حال می‌توانید به‌راحتی با بالا آوردن مچ خود، با دستیار صوتی Siri صحبت کنید؛ البته نکته‌ی مهم این است که قابلیت یادشده، تنها برای دو ساعت اپل واچ سری ۳ و اپل واچ سری ۴ در دسترس خواهد بود. به‌علاوه، در واچ‌او‌اس ۵ نیز قرار است نوتیفیکیشن‌های مربوط به یک اپلیکیشن، به‌صورت گروهی به‌نمایش درآیند.

در نهایت گفتنی است که سیستم‌عامل tvOS 12 برای مدل‌های نسل چهارم و 4K اپل تی‌وی در دسترس قرار گرفته است و پشتیبانی از صدای دالبی اتموس در فیلم‌ها را به این دستگاه اضافه و امکان استفاده از اسکرین‌سیورهای تعاملی‌تر را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات