در iOS 12 دسترسی توسعه‌دهندگان به دوربین TrueDepth بهبود می‌یابد

یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل با iOS 12 قصد دارد دسترسی بیشتری به دوربین TrueDepth در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد تا شاهد برنامه‌های باکیفیت‌تری باشیم.
تبلیغات

اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالثی که با تصاویر و ویدیو سروکار دارند، به‌ لطف آی‌او‌اس ۱۲ می‌توانند بهره‌ی بیشتری از حالت پرتره و دوربین TrueDepth ببرند. این ویژگی که در جریان جلسات آموزشی توسعه‌دهندگان در WWDC 2018 به نمایش گذاشته شد، بر پایه‌ی ویژگی جدیدی به نام پرتره مات (Portrait Matte) توسعه داده شده است و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به داده‌های سنجش عمق با سهولت بیشتری دسترسی داشته باشند. در نسخه‌ی پیشین آی‌او‌اس، توسعه‌دهندگان تنها به داده‌های خام سنجش عمق دسترسی داشتند و تنها اپلیکیشن‌ها می‌توانستند از طریق این داده‌ها به ثبت عکس‌های پرتره و جداسازی سوژه تصویر از پس‌زمینه بپردازند.

پرتره مات در مقابل داده‌های سنجش عمق

در عمل، نتایج حاصل از روش داده‌های خام سنجش عمق همیشه دقیق نبود و بعضاً شاهد نتایج بی‌کیفیت نیز در آن بودیم. از طریق روش پیشین، این توسعه‌دهندگان بودند که باید شخصاً به بررسی نقطه‌ی پایا‌ن لبه‌های سوژه و پایان پس‌زمینه می‌پرداختند. در اطراف این خطوط، افزودن فیلتر محوشدگی می‌توانست تا حدودی راهگشا باشد؛ اما مشکلی که این روش با خود به همراه داشت، کاهش جزئیات تصاویر به‌خصوص در بخش موها بود.

آیفون X / آیفون 10 / iPhone X

حال با آی‌او‌اس ۱۲، اپل روش دیگری نیز فراهم آورده است. از این پس توسعه‌دهندگان، علاوه بر اینکه می‌توانند از روش داده‌های سنجش عمق خام استفاده کنند، به روش پرتره مات نیز دسترسی خواهند داشت. پرتره مات ماسکی با جزئیات بیشتر در لبه‌های تصاویر قرار می‌دهد تا شناسایی در این قسمت‌ها، بهتر و دقیق‌تر صورت پذیرد. در دمویی که کوپرتینویی‌ها به نمایش در آوردند، توسط این ویژگی امکان جداسازی لبه‌های تارهای مو از یکدیگر فراهم بود.

نه‌تنها این ویژگی دقت بیشتری نسبت به روش پیشین دارد؛ بلکه وضوح تصویر بیشتری نیز با خود به ارمغان می‌آورد؛ در واقع این وضوح برای دوربین‌های پشتی برابر با ۱۵۱۲ × ۲۰۱۶ و برای دوربین TrueDepth جلویی برای با ۱۱۶۰ × ۱۵۴۴ خواهد بود.

به‌لطف به‌کارگیری پرتره مات، از این پس توسعه‌دهندگان می‌توانند انعطاف‌پذیری بیشتری چاشنی کارشان کنند و تصاویر پرتره جذابی از طریق اپلیکیشن‌هایشان پردازش کنند. از این پس شما می‌توانید سوژه‌ی روشن‌تری در پس‌زمینه‌های اشباع‌شده داشته باشید یا به‌عنوان نمونه، پس‌زمینه‌ی تصویر را به‌طور کلی با تصویری دیگری جایگزین کنید. با این وجود، این ویژگی تنها به ثبت تصاویر ختم نمی‌شود و آی‌او‌اس ۱۲ چیزهای بیشتری برای ارائه در چنته دارد.

مقابل صفحه‌ی سبز قرار بگیرید

علاوه بر مواردی فوق، اپل برای توسعه‌دهندگان امکان دسترسی به داده‌های دوربین جلویی آیفون ۱۰، موسوم به TrueDepth برای ثبت ویدیوهای جذاب نیز فراهم می‌کند. اکنون عمق‌سنجی در ویدیوها با دقت بیشتری صورت می‌گیرد؛ به این صورت که پیکسل‌های نزدیک به رنگ قرمز مشخص می‌شوند، پیکسل‌های دور با رنگ آبی و فاصله‌ی این دو را طیف‌‌های رنگی مشخص خواهد کرد؛ همچنین سطوح براق که دارای بازتاب هستند، با رنگ مشکی نشان داده می‌شوند.

درست مانند عکس‌ها، ویدیو‌های ثبت‌شده از طریق این ویژگی نیز با کیفیت کامل که فول اچ‌دی است، نمایش داده نمی‌شوند؛ در عوض برای نسبت تصویر ۴:۳ ویدیو‌ها با وضوح ۴۸۰ × ۶۴۰ و برای نسبت ۱۶:۹ با وضوح ۶۴۰ × ۳۶۰ ثبت می‌شوند. توسعه‌دهندگان می‌توانند نرخ‌ فریم این ویدیوها را از ۳۰ فریم به بالاتر افزایش دهند؛ اما استفاده‌ی نابه‌جا از این امکان، باعث کاهش سرعت یا در بعضی مواقع، بسته‌ شدن ناگهانی اپلیکیشن می‌شود.

آیفون ایکس / آیفون 10

اپل از این ویژگی جدید با نام RGB-D (قرمز - سبز - آبی - عمق) یاد می‌کند که درهای جدیدی به روی اپلیکیشن‌های فیلترمحور می‌گشاید. در دموی اپل، صفحه‌ی سبز به‌صورت مجازی محقق شد و سوژه توانست به‌صورت آنی، خود را در پس‌زمینه‌ای دیگر قرار دهد و شروع به فیلمبرداری با دوربین جلو کند.

با این حال، همانطور که اپل در حال تهیه داده‌های سه‌بعدی از طریق دوربین TrueDepth‌ است، یک اپلیکیشن ویدیو محور می‌تواند زاویه‌ی تصویر را به‌صورت مجازی، بدون تکان‌ دادنِ موقعیت آیفون، تغییر دهد. این قابلیت بی‌شک توانایی‌های جذابی در دست توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و با نمونه‌های که اپل در رویداد امسالِ خود به نمایش در آورد، شور و شوق توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌های خلاقانه دو چندان شده است.

حال باید منتظر ماند و دید اپلیکیشن‌هایی که در آینده به اپ‌استور وارد خواهند شد، چگونه از این ویژگی‌ها استفاده خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات