چگونه دیگران را به استفاده از لینوکس متقاعد کنیم

پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر به لینوکس علاقه‌مند هستید و قصد دارید دیگران را به استفاده از آن دعوت کنید، این کار را باید بدون اجبار انجام دهید و آن‌ها را به استفاده از این سیستم‌عامل علاقمند کنید.
تبلیغات

با تغییر سیستم عامل خود به لینوکس، از اینکه سال‌های متمادی از نرم‌افزارهای تجاری به‌جای نرم‌افزارهای رایگان و متن باز این سیستم عامل عالی استفاده کرده‌اید خشمگین می‌شوید و همچنین هیجان و شور و اشتیاق بسیاری خواهید داشت که دوستان خود را از این مزایا بهره‌مند سازید.

لینوکس

با احتیاط حرکت کنید

سعی کنید با احتیاط و آرام‌آرام دوستان و اطرافیانتان را تشویق به استفاده از لینوکس کنید و درباره‌ی این پلتفرم به افراد توضیح بدهید. این یک قانون کلی است؛ افراد تغییر را دوست ندارند؛ مخصوصا هنگامی که با اجبار همراه باشد؛ بنابراین چگونه باید عشق و مهربانی را جایگزین اجبار کنیم؟

صبور باشید

عجله نکنید. ممکن است پشتیبان‌گیری از کامپیوتر و جایگزینی سیستم عامل آن برای آخر هفته‌ی شما یک کار دلچسب باشد؛ اما ممکن است برای دیگران چنین نباشد. اگر دوست شما هنگامی که از لینوکس صحبت کردید، خوشحال نشد، ممکن است بخواهید عقب‌نشینی کنید؛ چون نمی‌خواهید به‌‎عنوان یک فروشنده یا یک منتقد عمل کنید.

از لینوکس لذت ببرید. دوستتان با دیدن احساس رضایت شما و اینکه مجبور به صرف پول برای نرم افزار نیستید، ممکن است بیشتر علاقه‌مند‌ شود.

نیازهایشان را بشناسید

افراد به دلایل مختلفی از کامپیوتر استفاده می‌کنند. در وهله‌‌ی اول، به یک کامپیوتر شخصی برای نوشتن، بررسی ایمیل و تعامل با وب احتیاج داریم که لینوکس همه‌ی این نیازها را به‌خوبی رفع می‌کند. گاهی نیاز به تماس ویدئویی وجود دارد که آن هم با این پلتفرم برطرف می‌شود. علاوه بر آن از کامپیوتر برای تهیه‌ی بروشور و دیگر نسخه‌های چاپی استفاده می‌کنیم. بنابراین تا زمانی که کارب لینوکس اهستیم، بابت کاهش کیفیت اسکایپ و دیگر کلاینت‌های VoIP، نگرانی وجود ندارد.

دغدغه‌های آن‌ها را دریابید

شما از نگرانی‌های دوست خود مطلع هستید؛ پس به رفع آن‌ها بپردازید و با تهیه‌ی لیستی از راه حل‌ها، بهترین نرم‌افزار را برای حل آن انتخاب کنید. اگر برنامه چندسکویی باشد، امکان امتحان آن پیش از تغییر وجود دارد. در صورتی که قابلیت تغییر سیستم عامل بدون نیاز به تغییر جریان کاری وجود داشته باشد، تغییر به لینوکس ساده‌تر خواهد بود.

این انتقال زمان‌بر خواهد بود. موزیلا تاندربرد ممکن است همه‌ی کارهای مورد نیاز را انجام دهد؛ در صورتی که مایکروسافت اوت لوک این گونه نیست. GIMP و LibreOffice ابزار قدرتمندی هستند؛ اما نه به قدرتمندی فتوشاپ و آفیس ۳۶۵. حتی ممکن است نشان دهید که مایکروسافت آفیس می‌تواند در لینوکس با Wine اجرا شود.

از همه چیز نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید

یکی از نگرانی‌های اصلی افراد، ترس از بین رفتن اطلاعات یا مواجه شدن با یک رایانه‌ی شخصی سوخته است. مانع از رخ دادن این اتفاقات شوید.

لینوکس

از همه‌ی فایل‌ها با هارد اکسترنال یا سرویس ذخیره سازی ابری، نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید و مطمئن شوید که داده‌ها امن هستند. ابزار بازیابی سیستم را برای ادامه آماده کنید. مطمئن باشید که یک فایل image از سیستم فعلی تهیه کرده‌اید تا در صورتی که همراه شما از لینوکس رضایت نداشت، بتوانید به سیستم قبلی بازگردید.

صداقت داشته باشید

نداشتن صداقت، قطعا منجر به شکست این تجربه خواهد شد. اگر همراه شما به بازی علاقه‌ی بسیاری دارد، فضای بازی لینوکس را فراتر از چیزی که هست، توصیف نکنید. البته لینوکس بازی‌ها یا عناوین AAA بسیاری با کیفیت بالا دارد که می‌تواند تا سال‌ها فرد را علاقه‌مند نگه دارد. اما نکته‌ی قابل توجه این است که کتابخانه‌ی عناوین موجود برای لینوکس اصلا قابل مقایسه با ویندوز نیست. تعداد قابل توجهی از نرم افزارهای موجود در دسکتاپ لینوکس وجود دارد؛ اما بسیاری از آن‌ها برنامه‌های دسکتاپ نیستند، بلکه ابزار خط فرمان برای کارهای مشابه هستند. در برخی زمینه‌ها (از قبیل پردازش متن یا نرم‌افزار ارائه) دو یا سه برنامه برای انتخاب وجود دارد؛ درحالی‌که دیگران دارای ده‌ها برنامه (پخش کننده موسیقی و مدیریت کارهای اجرایی) هستند.

انجام هیچ کاری را اجبار نکنید

اگر دوست شما احساس کند که مجبور به تغییر سیستم عاملش به ویندوز است، این کار را انجام نمی‌دهد. بهترین راه متقاعد کردن وی این است که او را مجبور به استفاده از این پلتفرم نکنید؛ بلکه به افراد اجازه‌ی تصمیم‌گیری بدهید.

لینوکس

هرچند مدت یکبار، رایانه‌ی خود را به آن‌ها قرض بدهید تا همه چیز را بررسی کنند. اگر یک رایانه‌ی مشترک در خانواده دارید، سیستم عامل آن را قبل از رایانه‌ی برادر خود به لینوکس تغییر دهید. با این روش او می‌تواند با فرصت بیشتر با لینوکس آشنا شود و درباره‌ی استفاده از آن بدون اجبار تصمیم بگیرد.

لینوکس همه یا هیچ نیست

ممکن است با احتیاط به سمت لینوکس آمده باشید و دوستتان هم بخواهد مانند شما عمل کند. بوت کردن دوگانه، بهترین راه برای امتحان و ورود با احتیاط است. نصب لینوکس در کنار ویندوز یا مک، روش مؤثرتری است. اگر با کروم بوک کار می‌کنید، حتی لازم نیست این مسیر سخت را طی کنید؛ راه دیگر این است که زمانی که قطعا تصمیم به استفاده از لینوکس نگرفته است، سیستم عامل قدیمی او امن و در دسترس باشد.

همه چیز به علاقه بستگی دارد

به خاطر داشته باشید که شما این کار را به عشق لینوکس و افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، انجام می‌دهید. آن‌ها هیچ علاقه‌ای به تجربه‌ی کاری که ممکن است بعدا از آن متنفر یا پشیمان شوند، ندارند. اگر کسی از لینوکس تجربه‌ی منفی داشته باشد، کمکی به آن نمی‌کند و احتمالا انتخاب مناسبی نیست.

اما برای بیشتر مردم، لینوکس به دلیل صرفه‌جویی در هزینه، افزایش طول عمر رایانه و کار کردن رایگان، گزینه‌ی مناسبی است. این موضوع چیزی فراتر از موفقیت یک پلتفرم بر دیگری است، در واقع با این کار شما به کسی که دوست دارید، شیوه‌ی جدیدی از تفکر درباره‌ی محاسبات می‌آموزید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات