کورتانا از باکس جستجوی ویندوز 10 به اکشن سنتر جابه‌جا می‌شود

سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت دستیار دیجیتال خود موسوم به کورتانا را از نوار جستجوی تسک‌بار ویندوز ۱۰ به اکشن سنتر منتقل می‌کند.
تبلیغات

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که مایکروسافت در حال برنامه‌ریزی برای اِعمال تغییرات گسترده‌ بر تجربه‌ی کاربری کورتانا در سیستم‌عامل محبوب ویندوز ۱۰ است. در حال حاضر می‌دانیم که ردموندی‌ها در حال توسعه‌ی یک رابط کاربری چت‌-محور برای کورتانا هستند و اکنون خبر می‌رسد که مایکروسافت در نظر دارد جایگاه دستیار دیجیتال خود را از نوار جستجوی ویندوز به بخش اکشن سنتر در گوشه‌ی سمت راست تسک‌بار تغییر دهد.

کورتانا در حال حاضر بخش عمده‌ای از اعلان‌ها را در کامپیوترهای شخصی مدیریت می‌کند؛ بنابراین از نقطه‌‌نظر تجربه‌ی کاربری، جابه‌جایی آن به بخش اکشن‌سنتر، منطقی به‌ نظر می‌رسد. خبر این جابه‌جایی در حالی منتشر شده است که گفته می‌شود ردموندی‌ها در حال توسعه‌ی رابط کاربری گفتگو-محور برای دستیار دیجیتال خود هستند تا بدین ترتیب، به‌جای تشویق کاربر به تعامل صوتی، مدل تعاملی متنی پیش روی وی قرار گیرد. مردم تمایل به صحبت‌کردن با کامپیوتر خود ندارند و مایکروسافت از این موضوع آگاه است. ترغیب کاربران به تایپ‌ کردن، می‌تواند استقبال از کورتانا را افزایش دهد.

اکشن‌سنتر؛ خانه‌ی جدید کورتانا

Cortana

گفته می‌شود ترکیب کورتانا و اکشن‌سنتر به‌ کاربران اجازه می‌دهد کارت‌ها و اعلان‌های کورتانا را فیلتر کنند یا آن‌ها را به‌صورت یک‌جا مشاهده کنند. رابط کاربری مبتنی بر چت کورتانا نیز در بخش اکشن‌سنتر جای خواهد گرفت؛ چرا که مایکروسافت در نظر دارد تنظیمات سریع (Quick Actions) را از اکشن‌سنتر خارج کند و در یک کنترل‌سنتر مجزا قرار دهد. این جابه‌جایی، فضای لازم برای ایجاد تغییرات در کورتانا و اضافه‌ کردن ویژگی‌های جدید به آن را فراهم می‌کند.

 گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارند که مایکروسافت در حال کار روی ظاهری جدید برای اکشن‌سنتر است که سازگاری بهتری با ویژگی‌ها کورتانا و رابط مبتنی بر چت آن دارد. البته کاربران کماکان به‌ لطف ویژگی‌هایی نظیر «Hey Cortana»، قادر به استفاده از دستورات صوتی برای تعامل با کورتانا خواهند بود. همچنین احتمال می‌رود که اضافه‌ شدن کورتانا به اکشن‌سنتر، باعث تغییر نام این بخش شود؛ چرا که «Quick Actions» از این بخش حذف خواهد شد.

در حقیقت مایکروسافت نخستین گام در جهت انتقال کورتانا به اکشن‌سنتر را برداشته است و در آخرین بیلد از نسخه‌ی پیش‌نمایش رداستون ۴، شاهد نمایش محتوای Proactive کورتانا در اکشن‌سنتر به‌جای نوار جستجو هستیم. این تغییر، نقطه‌ی آغازی برای نقل مکان کورتانا محسوب می‌شود.

باید خاطرنشان کنیم که جستجوی ویندوز کماکان از کورتانا قدرت خواهد گرفت. در حقیقت تغییرات قابل توجه کورتانا به محل و نوع دسترسی به این دستیار دیجیتال بازمی‌گردد. با جابه‌جایی کورتانا از نوار جستجو به اکشن‌سنتر، مدل تعامل با آن نیز از حالت صوتی به متنی تغییر پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که مایکروسافت تغییرات یادشده را پاییز سال جاری میلادی و به‌همراه به‌روزرسانی رداستون ۵ منتشر خواهد کرد؛ اما همانند همیشه، ممکن است برنامه‌های مایکروسافت تغییر کند.

Windows Search

در هر صورت، خبر خوب، جابه‌جایی کورتانا از بخش جستجوی ویندوز است. از زمان انتشار ویندوز ۱۰، همواره یکی از نارضایتی‌های کاربران به نقش کلیدی کورتانا در فرآیند جستجو در محیط ویندوز مربوط می‌شد. تغییرات یادشده، نقش کورتانا در بخش جستجوی ویندوز را کم‌رنگ خواهد کرد و خانه‌ی جدیدی به این دستیار دیجیتال در بخش اکشن‌سنتر ویندوز خواهد داد.

اتخاذ این استراتژی به سود کورتانا نیز خواهد بود؛ چرا که به‌موجب آن، دستیار دیجیتال مایکروسافت دیگر در بطن نوار جستجوی ویندوز پنهان نخواهد بود و خانه‌ای مستقل در تسک‌بار خواهد داشت. در هر صورت، اکنون اطمینان داریم که مایکروسافت قصد کناره‌گیری از بازار دستیارهای دیجیتال را ندارد؛ زیرا تغییرات پیش‌ رو با هدف بهبود عملکرد کورتانا و شفاف‌تر ساختن وجود آن صورت خواهند گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات