سورس کد سیستم‌ عامل لیزا اپل به‌رایگان منتشر خواهد شد

جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌ لطف موزه‌ی تاریخ رایانه، به‌زودی سورس کد سیستم‌عامل لیزا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
تبلیغات

شاید بتوان پروژه‌ی لیزا را یکی از تأثیرگذارترین پروژه‌ها در تاریخ شرکت اپل و شاید حوزه‌ی تکنولوژی برشمرد. اپل با سیستم‌عامل لیزا، برای اولین‌ بار رابط‌ گرافیکی را در میان رایانه‌ها باب کرد. اکنون به‌ لطف موزه‌ی تاریخ رایانه، دیگر برای تجربه‌ی این سیستم‌عامل، نیازی به پرداخت ۱۰ هزار دلار ندارید؛ زیرا به‌زودی با انتشار رایگان کدهای این سیستم‌عامل، می‌توانید آن را روی رایانه‌ی فعلی خود تجربه کنید.

اخیراً یکی از سرپرستان موزه‌ی تاریخ رایانه از تبدیل کد‌های سیستم‌عامل لیزا توسط شرکت اپل و انتشار رایگان آن در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. به‌ گفته‌ی او، پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده، متنی در باب اهمیت پروژه‌ی لیزا منتشر می‌شود و سپس سورس کد این سیستم‌عامل در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

تیم اپل برای درک درستی از سیستم‌عامل‌ گرافیکی، تصمیم به بازدید از آزمایشگاه Xerox PARC گرفت. البته راضی شدن شرکت زیراکس به این سادگی‌ نبود و استیو جابز برای متقاعد کردن آن‌ها، پیشنهاد واگذاری ۱۰۰ هزار سهم شرکت اپل را ارائه کرد تا اجازه‌ی کار با تکنولوژی‌های زیراکس را به‌ دست آورند؛ آن‌ هم تنها برای ۳ روز!

لیزا

تجربه‌ای که مهندسان اپل در کار با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی زیراکس به‌ دست آوردند در نهایت باعث شکل‌گیری سیستم‌عاملی گرافیکی‌ شد که ماوس نقشی اساسی‌ در انجام وظایف آن ایفا می‌کرد.

البته در این زمان، بین بیل گیتس و استیو جابز  نیز درگیری‌ پیش‌ آمد. از آنجایی که بیل گیتس نیز تجربه‌ی حضور در آزمایشگاه زیراکس را داشت، تصمیم به ساخت سیستم‌عاملی گرافیکی‌ گرفت که امروزه آن را با نام ویندوز می‌شناسیم. همین موضوع خشم استیو جابز را برانگیخت و او گیتس را متهم به دزدی کرد. البته ادعای جابز هرگز نتوانست قانون را به محکومیت بیل گیتس وادارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات