مدیر گوگل به موفقیت تبلت سرفیس مایکروسافت تردید دارد

یک‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت با معرفی تبلت‌ اختصاصی‌اش توجه همه را به خود جلب کرد. این غول نرم‌افزاری از نام Surface برای پلت‌فرم خود استفاده کرد و بدین ترتیب علاوه بر همکاری با شرکت‌های سازنده در زمینه تولید تبلت‌های مبتنی بر ویندوز ۸، حالا باید شاهد عرضه تبلت‌هایی با برند خود این شرکت باشیم. پلت‌فرم Surface به حدی جذاب و شگفت‌انگیز بود که Sundar Pichai، مدیر ارشد گوگل کروم را به عکس‌العمل در قبال جو رسانه‌ای حاکم واداشت. اما Pichai علی‌رغم تحسین این پلت‌فرم، در موفقیت آن اظهار تردید کرد. او از تلاش روزافزون گوگل در پیشبرد اکوسیستم خود که با نمونه مایکروسافت شباهت‌های بسیاری نیز دارد اظهار خشنودی کرد.
تبلیغات

مدیر بخش کروم گوگل، آقای Sundar Pichai، نوآوری مایکروسافت در پلت‌فرم Surface را با اعتبار دانست. "من فکر می‌کنم که این تولید مملو از نوآوری است." که اشاره ایشان به Surface بود. " به نظر می‌رسد که در مایکروسافت تلاش زیادی برای آن صورت گرفته است."

البته Pichai در مورد شانس موفقیت مایکروسافت در ارایه این پلت فرم اظهار تردید کرد و اختلالات و مشکلات بالقوه ویندوز را دلیل اعتماد دیرهنگام کاربران به آن دانست.

Pichai در کنفرانس GigaOm Structure اعلام داشت که " Surface حداقل در دنیای رسانه‌ای محصول حیرت انگیزی‌است." در دیدگاه او مایکروسافت نزدیک به یک دهه است که برای اصلاح و بهبود اکوسیستم خود در تلاش است. این تلاش عکس العملی است در برابر فشاری که از رقیب قدرتمند خود یعنی اپل احساس می‌کند و در سالیان اخیر با فروش و رشد استثنایی آیفون و آیپد، بسیار بیشتر شده است. " به نظر می‌رسد که مایکروسافت در حال اتخاذ تصمیمات صحیحی است، اما من تصور می‌کنم استراتژی این شرکت برای موفقیت کمی پیچیده به نظر می‌رسد."

تعجب‌آور نیست که یکی از مدیران ارشد گوگل درباره موفقیت و همه‌گیر شدن پلت‌فرم و محصول جدید مایکروسافت اظهار تردید کند. گوگل هر روزه در حال افزایش توان خود در رقابت با مایکروسافت، به دلیل تشابه بین اکوسیستم این دو شرکت است. گوگل نرم‌افزار لازم را نوشته و تولیدکنندگان مختلف، محصولات خود را بر پایه نرم‌افزار این شرکت تولید و به فروش می‌رسانند.

گوگل، کروم‌بوک خود را با سامسونگ عرضه کرده است. Pichai می‌گوید که استقبال برای این سیستم عامل بیشتر نیز خواهد شد و شرکت‌های زیادی برای ساخت محصولات بر پایه این سیستم‌عامل علاقه نشان داده‌اند. " ما اشتیاق زیادی را از سازندگان مشاهده می‌کنیم و بی‌شک در آینده اطلاعات بیشتری از ما خواهید شنید."

Pichai سپس اکوسیستم مایکروسافت را با کلمه «اکو سیستم با انعطاف پایین» توصیف کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا ویندوز ۸ برای لپ‌تاپ‌ها یک سیستم‌عامل مناسب است؟

قبل از آنکه Surface معرفی شود، ویندوز 8 در هاله‌ای از ابهام میان موفقیت یا عدم موفقیت قرار داشت البته هنوز هم دارد. برای من جالب است، زیرا اکوسیستم ویندوز در بسیاری از جهات انعطاف لازم را ندارد و زمان زیادی طول می ‌کشد تا تغییرات لازم را در آن ایجاد کنند. ویندوز ۸ هنوز با مشکلات مخربی دست و پنجه نرم می‌کند که همین مشکلات فرصت‌های بزرگی را برای دیگران ایجاد کرده است. یکی از بیشترین نگرانی‌‌هایی که در مورد ویندوز ۸ وجود دارد آن است که این سیستم‌عامل در درجه اول برای محصولات لمسی و تبلت‌‌ها طراحی شده است و نمی‌توان برداشت درستی از این موضوع داشت که این ویندوز به چه شکل می‌تواند موجب بهبود تجربه کاربری کاربران لپ‌تاپ های غیر لمسی شود. رابط کاربری مترو بیشتر از آنکه برای کاربران کامپیوترهای شخصی جذاب باشد در وسایل لمسی و تبلت‌ها قدرت خود را نشان می‌دهد.

همانند سیاست مایکروسافت در تبلت Surfac، گوگل نیز در حال استفاده از یک سیاست ترکیبی به منظور شراکت و همکاری با سازنده‌های سخت‌افزار در کنار رقابت با آن‌ها است. همانگونه که همه در انتظاریم گوگل قرار است تبلت هفت اینچی نکسوس خود را که با همکاری اسوس تولید شده را به زودی معرفی کند و بدین ترتیب برند نکسوس خود را از گوشی به سمت تبلت گسترش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات