iOS 6 با ویژگی‌های ناامید کننده‌ای به استقبال کاربران اپل می‌رود

جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۶
مطالعه 7 دقیقه
بعد از معرفی iOS 6 در کنفرانس WWDC، با عکس‌العمل‌های متفاوتی از جانب منتقدان روبرو بوده‌ایم.
تبلیغات

بسیاری از منتقدین ویژگی‌های نسخه جدید را فاقد روح جاه‌طلبی همیشگی اپل دانسته و انتظار بیشتری از اپل در این مورد داشتند و عده‌ای دیگر که اکثرا از عشاق و طرفداران اپل به شمار می‌روند، طبق معمول از تمجید و قهرمان‌سازی برای سیستم عامل جدید چیزی کم نگذاشتند. ما در این مقاله تصمیم داریم به جنبه‌های تاریک و ناامید کننده نسخه جدید این سیستم عامل، نگاهی واقع بینانه داشته باشیم.

ویژگی‌های زیادی در iOS 6 وجود دارد که می‌توان به خاطر آن‌ها خوشحال بود ولی بعد از اولین تستی که از نسخه بتا داشتیم متوجه شدیم که همه این ویژگی‌ها آنچنان هم جذاب نیستند. بی‌شک می‌توانم لیست بلندبالایی از ویژگی‌هایی که به سیستم عامل جدید iOS اضافه شده است را نام ببرم‌ و درباره نکات منفی و مثبت آن‌‌ ساعت‌ها بنویسم ولی امروز تصمیم دارم به بیان دلایل ناامیدی خودم از iOS 6 بپردازم و آن را با شما به اشتراک بگذارم.

در ابتدا بهتر است به یک نکته بسیار مهم اشاره کنم. موارد و عیب‌‌های مورد نظر از iOS 6 اصلا بدین منظور صورت نگرفته که نکات مثبت و ویژگی‌های ارزشمند آن را زیر سوال ببرم. همانطور که همه می‌دانیم هیچ سیستم عاملی، ایده‌آل و کاملا مطلق نیست. چه‌بسا که می‌توان هم‌اکنون ایرادهای اساسی به دیگر سیستم‌عامل‌های رایج وارد کرد. در این مقاله اصلا بحث مقایسه میان سیستم عامل‌‌ها مطرح نیست، بلکه هدف آن است که بدانید iOS ‌ می‌تواند با رفع این نواقص باز هم به پیشرفت خود ادامه دهد و بهبود یابد.

1- لااقل در سال 2012 این سیستم‌عامل از زمان خودش جلوتر نیست

اگر به سال 2007 آن هنگام که استیو جابز دوست داشتنی از اولین آیفون پرده‌برداری کرد و سیستم‌عامل آن را حداقل پنج سال جلوتر از زمان خودش دانست، برگردیم، یا آن هنگام که سیمبین، محبوب‌ترین سیستم عامل جهان بود و نوکیا با آن سیستم عامل خشک و بی‌روح، تاج سلطنت بر سر نهاده بود، بی‌شک به صحبت‌های آن روز عمو جابز ایمان می‌آوریم. متاسفانه کسی حتی در خود اپل نیز چیزی از آن صحبت‌ها به یاد ندارد. نزدیک به پنج سال از آن تاریخ می‌گذرد و ناراحت کننده است اگر بگوییم آنچه که در کنفرانس WWDC به عنوان نسخه جدیدی از iOS معرفی شد، فاقد ویژگی‌های لازم برای جلو بودن در زمان است.

اگرچه پنج سال پیش، رابط کاربری طبیعی و کاربر پسند iOS، بسیار هیجان انگیز و ماورایی بود ولی چند سالی می‌شود که این رابط برای کاربران معمولی و تکراری شده است. امروزه هر شرکت اعم از تولید کننده گوشی و تولید کننده کامپیوتر یک رابط کاربری جذاب برای خود و کاربرانش تدارک دیده است. دیگر اغلب گوشی‌های هوشمند، مجهز به مرورگر سریع و قابلیت پخش موزیک با کیفیت بالا هستند.

ما هم اکنون شاهد چه تغییرات بنیادی در iOS هستیم؟

Siri که بی شک از بزرگترین نکات پررنگ آیفون به شمار می‌رود، هنوز به مرز پختگی نرسیده است در حالی که رقبا هم ساکت ننشسته و در این زمینه نوآوری‌های قابل تقدیری داشته‌اند.

اولین آیفون موفقیتش را مدیون سهولت در استفاده بود؛ درست در زمانی که نگاه و سلیقه کاربران متمایل به سیستم عامل سیسمبین و گوشی های نوکیا بود، آیفون به یک باره تعریف جدیدی از هوشمندی در گوشی همراه را برای جهانیان ارایه کرد و با انواع و اقسام نوآوری به کاربران نشان داد که گوشی هوشمند بیشتر از آنکه یک ابزار در دست انسان باشد می‌تواند مانند یک دوست در خدمت آن‌ها باشد و بدین ترتیب جهان نوکیا متحول شد.

اما رابط کاربری ساده و دوستانه‌ای که نیم دهه پیش گردوخاک عظیمی به پا کرد، در دنیای کنونی آن رنگ و لعاب و زرق و برق لازم برای پیشتازی را به همراه ندارد.

2- آنچه که اپل هم اکنون انجام می دهد خیلی بهتر از دیگر رقبا نیست

یکه از جنبه‌های معروفیت اپل به آن برمی‌گردد که این شرکت همیشه محصولاتی را تولید کرده است که توانسته با خود استانداردهای جدیدی را به دنیا معرفی کند. حتی اگر محصولی را دیرتر از دیگر سازنده‌ها ساخته است آن را به شکل و کیفیتی ساخته که دنیا به تحسینش زبان گشودند. اگر به iOS 6 و ویژگی‌های جدید آن نگاه کنیم،

ios-turn-by-turn

برای مثال به برنامه نقشه و مسیریابی، آیا در آن نوآوری خاصی دیده می‌شود که در محصولات دیگر رقبا وجود ندارد؟ این یکی از ویژگی‌هایی بوده که باید یک گوشی امروزی به آن مجهز باشد و اپل تلاش کرده آن ویژگی را با کیفیت مناسب در اختیار کاربرانش قرار دهد، اما این ویژگی آنچنان آش دهن سوزی نیست که کاربری بخواهد به خاطر آن، آیفون را به دیگر گوشی‌های محبوب دنیا ترجیح دهد. در یک نگاه کلی ویژگی‌های اضافه شده به iOS نتوانسته است توان رقابتی این سیستم عامل را افزایش دهد بلکه بیشتر برای رفع نواقص و اصلاحات و بهبودهای جزیی کارایی داشته‌است.

البته مثال‌هایی از این دست زیاد است. یکپارچگی با فیسبوک!!! ویندوز فون و اندروید استاد این کار هستند. قابلیت FaceTime با ارتباط اینترنت سیم کارت!!! تعداد زیادی برنامه جانبی با کیفیت عالی می‌توانند به خوبی FaceTime عمل کنند. پس به واقع هیچ یک ویژگی شاخصی نبوده و کاربران از مدت‌ها پیش نیازهای خود به این ویژگی‌های جدید iOS را با دیگر نرم افزارها برطرف ساخته بودند.

3- از نظر ظاهری هنوز مانند گذشته است

یقینا یک چرخ می‌تواند در سالیان متمادی تکامل پیدا کند ولی باز همان چرخ است. اما داستان سیستم‌عامل، داستان دیگری است. آیا می‌توانید تصور کنید که ویندوز ویستا شبیه ویندوز XP باشد؟ به نظر شما کدام یک از این دو رابط کاربری بهتری داشتند؟ تفاوت زمانی میان iOS 1 و iOS 6 نیز مانند تفاوت زمانی ویندوز XP و ویندوز ویستا، دقیقا پنج سال است. همانند ویندوز، در iOS هم کارایی و هم امکانات دچار تغییرات مثبتی شده است اما آیا می‌توان به یک نفر در طول پنج سال فقط یک نوع غذا را خوراند و از او انتظار داشت باز هم نسبت به آن اشتیاق نشان دهد؟ بی‌شک اگر اپل هنوز متوجه این مسئله نشده ، در خواب سنگینی فرو رفته است.

با اینکه اغلب اوقات گوشی آیفون 4S به همراه داشتم ولی از زمانی که با رابط کاربری HTC Sense گوشی One X آشنا شدم به شدت از رغبت و علاقه من نسبت به آیفون کم شده است. من می‌‌دانم که این فقط نظر شخصی من است وممکن بسیاری از شما با این نظر مخالف باشید ولی صادقانه باید عرض کنم که من از iOS با این ظاهر کنونی خسته شده‌ام. اصلا قصد ندارم بگویم HTC Sense جذاب‌تر از رابط کاربری iOS است ولی به دلیل مواجهه طولانی مدت با یک مدل رابط کاربری از آن خسته شدم و ترجیح می‌دهم رابط‌های دیگر را نیز مدتی با خود همنشین کنم.

می‌توانم درک کنم که چرا اپل آیکن ها را به صورت شبکه بندی چینش می‌کند ولی دلیل این‌همه اصرار این شرکت بر این موضوع در طول این چندین سال را متوجه نمی‌شوم. اپل می‌تواند رابط کاربری خود را به صورت پروفایل در اختیار کاربرانش قرار بدهد و بدین صورت به آن‌ها اختیار لازم در نوع چینش آیکن‌ها را اعطا کند. برای مثال کاربران تازه کار می‌توانند از روش Grid و کاربران حرفه‌ای هم بر اساس روش‌های دیگری به چینش آیکن‌ها بپردازند. وقتی بسته نرم افزاری Cydia می‌تواند به درستی این کار را انجام دهد، این‌همه مهندس نرم‌افزار در ارزشمند ترین شرکت دنیا قادر به این کار نیستند؟؟ آیا به فکر آن‌ها نرسیده است؟؟ یا سیاست‌های اپل باز هم در این موضوع دخیل است!!!

4- iOS در حال از هم گسیخته شدن است

میراث داران محصولات اپل، آن‌هایی که با خرید محصولات اپل این شرکت را به سوی پیشرفت پرتاب کردند، حالا باید با محدودیت‌های جدید اپل در دریافت بعضی به روز رسانی‌ها دست و پنجه نرم کنند.

مشکل اصلی جایی است که این از هم گسیختگی و تبعیض به دلیل محدودیت‌های سخت افزاری نیست. به طور مثال دستیار صوتی اپل برای آیپد 2 فعال نمی‌شود در حالی که آیپد2 از سخت افزار و قلب پردازشی نزدیکی به آیفون4S برخوردار است. اگر گوشی‌های آیفون 4 و 3GS می‌توانند iOS 6 را دریافت کنند پس چرا آیپد نسل اول نمی‌تواند؟؟ همه‌ این موارد دلیل تکنیکی ندارد بلکه دلایل تاکتیکی دارد. شما باید دلار بیشتری خرج کنید تا اپل همچنان در رأس بماند و اینچنین معادله حل خواهد شد. تنها کورسوی امید ما به آن است که این موارد در نسخه بتای iOS اتفاق بیفتد و هنگام آمدن نسخه نهایی این از هم گسیختگی در حد یک داستان تمام شده به خاطرات کاربران بپیوندد. شخصا که امیدی ندارم.

5- برای تغییرات بعدی 18 ماه دیگر را باید با دلزدگی سپری کنیم

اینکه وسیله‌ای در دست داشته باشی که با صرف هزینه زیاد برای خرید آن از زمان خود جلوتر نباشد یا برای تو خسته کننده شده و نسبت به رقبایش در جایگاه بهتری قرار نمی‌گیرد در این روزهای پر التهاب دنیای فناوری تا حدی نا امید کننده است. اما اگر متوجه شوید که لااقل تا 18 ماه آینده هیچ تغییر خاصی در آن اعمال نمی‌شود آنگاه ناامیدی با زجر و عذاب و شکنجه همراه می‌شود.

حتی اگر اپل، آیفون جدید خود را در پاییز امسال عرضه کند و آن را با بهبودهای سخت افزاری، همراه کند، کاربران در وضعیت بد اقتصادی حال حاضر قادر نیستند برای چند بهبود سخت‌افزاری مدام گوشی خود را تغییر دهند. اپل کم‌کم به سمتی حرکت می‌کند که کاربرانش را به تغییر و به روز رسانی در سخت‌افزار متمایل کند زیرا که از این طریق به سود بیشتری می‌رسد ولی حقیقتا این راه، هیچ نشانی از ارزش نهادن به وفاداران و عاشقان سیستم عامل این شرکت ندارد.

و در پایان

تمامی مطالب گفته شده چیزی از ارزش‌های iOS کم نمی‌کند. هنوز هم برای خودم هزاران دلیل دارم که باعث می‌شود به همراه داشتن آیفون 4S را نسبت به دیگر گوشی‌ها ترجیح دهم. آنچه که من را بسیار نگران می‌کند آن است که انگار اپل چون به منطقه آسایش نزدیک شده است ممکن است به خواب فرو رود که در قاعده بازی دنیای کنونی امر بسیار خطرناکی برای این شرکت خواهد بود.

رقیبان به کمک سیستم‌عامل‌های اندروید و ویندوز در حال تلاش فراوان هستند تا رتبه خود را در جدول رقابت با اپل بهبود دهند. جدولی که سال‌ها پیش نام نوکیا را در جایگاه اول پذیرا بود ولی به خاطر کندی این شرکت و غرور ناشی از نزدیک شدن به منطقه آسایش، هم اکنون تبدیل به کابوسی تمام ناشدنی برای آن شده است. دقیقا این چند ماه برای اولین بار است که بعد از خریدن آیفون 3GS و وارد شدن به اکو سیستم اپل به شدت احساس خطر کرده‌ام و به نظرم زمان تغییر فرا رسیده است. ای کاش که اپل در این زمینه تصمیم جدی بگیرد و باز تاریخ ساز شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات