تاسیس آلفابت چه تاثیری بر روی آینده سیستم‌عامل اندروید خواهد داشت

سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
مطالعه 5 دقیقه
پس از اعلام تصمیم گوگل به تاسیس هلدینگ آلفابت بحث اصلی بر روی این بود که گوگل چه بخش‌هایی را حفظ کرده و چه بخش‌هایی از آن تحت نظر آلفابت خواهد رفت. اما سوال دیگر این است که تاسیس هلدینگ آلفابت چه معنایی برای اندروید دارد.
تبلیغات

با تاسیس هلدینگ آلفابت بخش‌های مربوط به پهپادها، خودروهای بدون راننده و بسیاری پروژه‌های دیگر که ارتباط کمتری با اینترنت داشتند از گوگل اسبق جدا شده و تحت عنوان شرکت‌هایی مستقل زیر نظر آلفابت به فعالیت ادامه خواهند داد. بخش‌های تبلیغات اینترنتی، اندروید و دیگر محصولات و فناوری‌ها از قبیل یوتیوب تحت نظر گوگل خواهند ماند. این اتفاق به معنای کم شدن فشار بر روی گوگل برای تامین هزینه‌ها و مدیریت پروژه‌های سنگین گوناگون است.

با این همه می‌توان تغییرات ایجاد شده را به نفع اندروید دانست؛ محصولی از گوگل که می‌توان آن را موفق‌ترین و دست نیافتنی‌ترین محصول این شرکت نیز دانست. برای مثال جدا کردن اندروید از بخش‌های نامرتبطی مانند پروژه‌های Nest، Fiber و Wing می‌تواند باعث مدیریت بهتر این سیستم‌عامل و تحقق هدف‌های آن شود.

زمانی که گوگل نست را خریداری کرد، بسیاری معتقد بودند زمانی خواهد رسید که بر روی ترموستات‌ها، تبلیغات‌های گوناگونی مشاهده کنیم. مدیر عامل نست، تونی فدل این شایعات را به صورت علنی رد کرد و اما ارتباط تنگاتنگ با گوگل که سابقه‌ی خوبی در حفظ حریم خصوصی افراد ندارد، به عنوان یک مانع روحی در مقابل پیشرفت این شرکت بود.

Nest

حالا وظیفه‌ی تعیین محدوده‌ی اندروید بر عهده‌ی آلفابت است و دیگر بخش‌های آلفابت مانند نست، لنزهای تماسی هوشمند، عینک گوگل و بسیاری بخش‌های دیگر الزامی برای ساخت سخت‌افزارهای قابل هماهنگ‌سازی با پلتفرم اندروید را ندارند.

هزاران بخش مختلف، از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند. این عامل می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت اندروید و در عین حال بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن نیز باشد.

اما تغییری که بیشترین کمک را به پیشرفت اندروید می‌کند، معرفی شدن ساندار پیچای به عنوان مدیر عامل جدید گوگل است. او مدت‌ها است که در حال طی کردن سریع پله‌های ترقی است و حتی در دو کنفرانس گذشته‌ی توسعه‌دهندگان گوگل، Google I/O سخنران اصلی مراسم بوده است. پیچای در واقع عنصر اصلی محصولات فناوری‌محور گوگل است.

پیچای کار خود را از پروژه‌ی مرورگر کروم گوگل آغاز کرد و سپس پس از ترک پست ریاست بخش موبایل توسط اندی رابین، به نوعی اندروید را از او به ارث برد. بنابر گزارش‌های رسیده از داخل شرکت، پیچای فردی با پشتکار فراوان است که گروهی وفادار را بوجود آورده و توانسته احترام و نظر بسیاری را در شرکت به سمت خود جلب کند.

او باید نظر مثبت تمامی کارکنان را جلب کند تا بتواند اندروید را به موتوری که همواره آرزوی رسیدن به آن را داشت، تبدیل کند. گوگل به صورت کاملا رایگان اندروید را در اختیار عموم قرار می‌دهد تا دستگاه‌های مختلف با مرکزیت خدمات گوگل عمل کنند و از این طریق برای این شرکت سودآوری داشته باشند.

این ایده بر روی کاغذ بسیار خارق‌العاده اما در واقعیت عملی کردن آن بسیار دشوار است. مدیریت و تحت نظرگیری اندروید برای گوگل کاری بسیار دشوار بوده است. برای مثال گوناگونی و تنوع در تجهیزات اندرویدی باعث شده است که تنها ۱۸.۱ درصد از گوشی‌های هوشمند مجهز به این سیستم عامل، از اندروید آبنبات چوبی بهره ببرند؛ این در حالی است که ۸۵ درصد از کاربران آیفون‌ها از iOS 8 اپل استفاده می‌کنند.

به این مشکلات تنوع سخت‌افزاری را نیز اضافه کنید. میلیون‌ها گجت از اندروید استفاده می‌کنند و مجهز به پردازنده‌های مختلفی هستند؛ این عامل باعث می‌شود که تجربه‌ی کاربران در استفاده از اندروید بسیار متفاوت باشد. ممکن است تعداد گجت‌های مجهز به اندروید بسیار بیشتر از iOS باشند، اما دلیلی وجود دارد که توسعه‌دهندگان ابتدا اپلیکیشن‌های خود را برای iOS عرضه می‌کنند. کاربران زمانی به دانلود اپلیکیشن‌ها و هزینه کردن برای آن‌ها روی می‌آورند که از عملکرد مناسب آن بر روی سیستم‌عامل خود اطمینان کامل داشته باشند.به این دلیل است که آیفون‌ها ۹۲ درصد سود حاصل از صنعت گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند؛ در حالی که تعداد آن‌ها در مقابل گوشی‌های اندرویدی بسیار ناچیز است.

این مشکلی است که پیچای باید درصدد حل آن در ماه‌ها و سال‌های آینده برآید و در عین حال سیستم‌عامل اندروید را به ماشین‌ها، گجت‌های پوشیدنی و خانه‌های هوشمند نیز وارد کند.

alphabet structure copy 2

پیچای با یا بدون آلفابت باید این تغییرات را ایجاد می‌کرد؛ اما با انتخاب شدن به عنوان مدیر عامل گوگل حالا می‌تواند تصمیم‌های بزرگ گرفته و آن‌ها را عملی کند. به علاوه مدیر عامل گوگل دغدغه‌ی انجام پروژه‌های مختلف و درگیر شدن در استخدام تک تک نیروهای خود را ندارد. گفته می‌شود لری پیج قبل از تاسیس آلفابت، به عنوان مدیر عامل گوگل تک تک استخدام کارکنان را تحت نظر گرفته و نظر نهایی را خود او می‌داده است.

با تحولات ایجاد شده حالا گوگل و اندروید زیر نظر آلفابت عمل خواهند کرد. ماموریت پیچای در مدیریت اندروید نیز به سه بخش تقسیم می‌شود: مدیریت و بهبود نامنظمی‌های بوجود آمده، داشتن پیشرفت‌های بزرگ مانند گذشته و انجام این دو کار بدون توقف رشد نجومی این سیستم عامل. بیان این سه هدف بسیار راحت‌تر از رسیدن به آن‌ها است؛ اما پیچای نشان داده است که می‌تواند از پس سنگین‌ترین مسئولیت‌ها نیز برآید.

نظر شما چیست؟ آیا با عملی شدن تحولات در گوگل، پیچای می‌تواند اندروید را به جایگاه هدف این شرکت برساند؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات