بررسی ویندوز 10 مایکروسافت (نسخه نهایی)

پنج‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
بررسی اختصاصی زومیت از سیستم عامل جدید ردموندی‌ها همراه باشید تا نکات ضعف و قوت آن را بهتر بشناسید.
تبلیغات

چند روزی بیشتر از زمان عرضه‌ی رسمی ویندوز ۱۰ نمی‌گذرد اما با این وجود شاهد نصب سیستم عامل جدید مایکروسافت بر روی بیش از ۲۵ میلیون کامپیوتر هستیم.

اوایل مهر ماه سال گذشته بود که مایکروسافت اولین پیش‌نمایش از ویندوز ۱۰ را منتشر کرد. از آن زمان تا عرضه‌ی نهایی، تغییرات بسیاری را شاهد بودیم و شاید بتوان گفت که پس از اعمال این تغییرات ویندوز ۱۰ به بلوغ خود رسیده است.

پیش‌تر در زومیت در قالب یک ویدیو ویندوز 10 را بررسی کردیم که می‌توانید آن را در ادامه مشاهده کنید:

تماشای ویدیو در یوتیوب

در ادامه به بررسی ویژگی‌های نسخه‌ی نهایی و جدید سیستم عامل ویندوز خواهیم پرداخت و نکات ضعف و قوت آن را بیان خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی قضاوت کنید که آیا ویندوز ۱۰ با کاربردهای شما سازگاری دارد یا خیر.

شروع به کار

قبل از شروع بررسی ویندوز ۱۰ بد نیست نگاهی به روند نصب و ارتقا آن بیاندازیم. در نصب سیستم عامل جدید یا ارتقا آن دیگر خبری از صرف چندین ساعت وقت و سر در گمی بین گزینه‌های مختلف نیست و به راحتی می‌توانید با دانلود فایل ISO مراحل نصب را طی کنید.

علاوه بر گزینه‌ی نصب از اول، می‌توانید ویندوز ۷، ۸ یا ۸.۱ خود را به راحتی ارتقا دهید چرا که تمامی اپلیکیشن‌ها که از ویندوز قبلی انتقال داده‌اید بدون کوچک‌ترین مشکلی اجرا شده و تمامی اطلاعات شما نیز حفظ می‌شوند. مراحل نصب بسته به مشخصات فنی سیستم شما بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان برده و فرآیند نصب به غیر از چند مرحله‌ی ابتدایی، بدون نیاز به دخالت کاربر صورت می‌گیرد.

پس از اتمام مراحل نصب، اگر نصب از اول یا کلین را انتخاب کرده باشید، باید اطلاعات شخصی مانند نام کاربری و رمز عبور جدید خود را وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات به راحتی می‌توانید وارد ویندوز جدید شوید.

اگر از کاربران همیشگی ویندوز هستید، ویندوز ۱۰ نیز محیطی آشنا برای شما خواهد داشت. اولین نکته‌ای که در ویندوز جدید توجه ما را به خود جلب کرد بازگشت منوی استارت بود، دیگر خبری از استارت اسکرین بلوکی ویندوز ۸ نیست. ویژگی که بسیاری از جمله من را از ارتقا به ویندوز ۸ منصرف کرده بود حالا جای خود را به منوی دوست‌ داشتنی استارت داده است.

هر چند منوی بلوکی استفاده شده در ویندوز ۸ برای کاربران صفحات نمایش لمسی بسیار کاربردی است اما استفاده از کیبورد و ماوس در آن سخت است. شاید برگشت منوی استارت به نوعی بازگشت به عقب به حساب آید اما به طور قطع برای کاربران لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی یک اتفاق جذاب است. حالا می‌توانید کلید ویندوز را بر روی کیبورد خود فشار دهید و جستجوی مورد نظر خود را بدون درنگ تایپ کنید و از سایر امکانات منوی استارت لذت ببرید.

از لحاظ طراحی، مایکروسافت نیز سراغ طراحی‌های ساده و مسطح رفته است. منوی استارت و بخش تنظیمات طراحی مناسبی داشته و وجود پس زمینه تیره در منوی استارت نیز به نوعی نشان از بلوغ ویندوز دارد. البته می‌توانید از بخش تنظیمات منوی استارت را طوری تنظیم کنید که مانند شیشه‌ای مات بر روی دسکتاپ شما ظاهر شود. در حالت کلی طراحی ویندوز ۱۰ بسیار مدرن و چشم‌نواز است و می‌تواند علاقه‌مندان به ویندوز را راضی نگه دارد.

بازگشت باشکوه منوی استارت

بازگشت منوی استارت برای علاقه‌مندان سیستم عامل ویندوز خبری خوشحال کننده است. این منو شامل دو بخش است، بخش سمت راست ویژگی به جا مانده از ویندوز ۸ است که اخبار، ایمیل‌ها و سایر اطلاعات مورد نیاز شما را در قالب بلوک‌ها به نمایش می‌گذارد. گفتنی است می‌تواند بروز شدن این بخش را از بخش تنظیمات بنابر خواسته‌ی خود تنظیم کنید. این بخش خود نیز به دو قسمت Life at glance و Play and explore تقسیم شده است که با حرکت عمودی در طی این قسمت می‌توانید هر دو بخش را مشاهده کنید.

در بخش سمت چپ نیز طبق روال گذشته‌ی منوی استارت اپلیکیشن‌های پراستفاده‌ی خود را خواهید دید که البته یافتن برنامه‌ی مورد نظر در بین آن‌ها کمی دشوار است اما در اصل نیازی به این کار نیز نخواهید داشت، چرا که کافی است دکمه‌ی ویندوز را فشار داده و نام برنامه‌ی مورد نظر خود را تایپ کنید تا آن را به راحتی بیابید.

البته اگر از کاربرانی هستید که به نمایش بلوک مانند ویندوز ۸ علاقه دارید، می‌توانید به راحتی منوی استارت را حذف کرده و به حالت نمایش، مانند ویندوز ۸ برگردید.

ویژگی‌ها و امکانات

Continuum ویژگی برای راحتی استفاده در هر دو حالت تبلت و لپ‌تاپ

یکی از ویژگی‌های جدید و جالب ویندوز ۱۰، قابلیت استفاده از آن در هر دو حالت دسکتاپ و لمسی است. ویندوز ۱۰ در واقع برای دستگاه‌هایی مانند سرفیس پرو مایکروسافت طراحی شده است که هر دو استفاده‌ی تبلت و لپ‌تاپ را دارند. اگر در حالت استفاده‌ی لمسی باشید اپلیکیشن‌ها مانند استارت اسکرین ویندوز ۸ به نمایش گذاشته می‌شوند و نوار وظایف شما شکلی ساده‌تر به خود می‌گیرد.

به محض اتصال کیبورد، ویندوز ۱۰ به صورت خودکار به حالت آشنای دسکتاپ در می‌آید. این ویژگی راحتی استفاده در دو حالت تبلت و لپ‌تاپ را برای کاربران بیشتر از قبل خواهد کرد.

کورتانا؛ دستیار مجازی و هوشمند شما

ابزارهای مجازی و گویا ویژگی جدیدی نیستند چرا که قبلا نیز شاهد ابزارهایی مانند سیری و گوگل ناو بوده‌ایم اما خلا این دستیارهای مجازی در سیستم‌های عامل دسکتاپ مانند ویندوز حس می‌شد و مایکروسافت با معرفی کورتانا قصد پر کردن این خلا در ویندوز ۱۰ را دارد.

باکس مربوط به جستجو از منوی استارت خارج شده و در نوار وظایف قرار گرفته است. در حالت پیش‌فرض کورتانا غیرفعال است و با نوشتن کلمه یا جمله‌ی مورد نظر خود می‌توانید از ویندوز بخواهید که از میان منابع و محتوای موجود نتایج مورد نظر را به نمایش بگذارد.

اما در قسمت تنظیمات با فعال کردن کورتانا، این دستیار مجازی همواره گوش به فرمان بوده و با گفتن کلمه‌ی Hey Cortana می‌توانید آن را فعال کنید. حالا می‌توانید از او درباره‌ی تاریخ یا مواردی که در دستور کار امروز خود دارید سوال کنید و یا از وی بخواهید که در اینترنت به دنبال محتوای مورد نظر شما بگردد.

کورتانا مانند دستیاران واقعی در طی زمان علاقه‌مندی‌های شما را یاد گرفته و خود را با برنامه‌ی روزانه‌ی شما وفق می‌دهد. البته می‌توانید خود شما نیز به صورت دستی وارد این لیست شده و علاقه‌مندی‌های خود را به آن اضافه کنید. به علاوه مایکروسافت قصد دارد تا کورتانا را برای اندروید و iOS نیز عرضه کند تا به راحتی بتوانید در تمام گجت‌های خود از دستیاری واحد با نام کورتانا استفاده کنید.

کورتانا بسته به کیفیت میکروفون کامپیوتر شما در شناخت صدا نیز به خوبی عمل می‌کند و به اندازه‌ی کافی هوشمند است تا قرار ملاقات پیش روی شما را یادآوری کرده و کارهای روزمره‌ی شما را یاد بگیرد و خود را با آن‌ها وفق دهد.

مایکروسافت اج؛ مرورگری برای علاقه‌مندان به ویندوز

شاید مهم‌ترین تغییر ایجاد شده در ویندوز جدید، ورود مرورگر جدید مایکروسافت اج است. مرورگر اینترنت اکسپلورر با رابط کاربری خسته کننده و نواقص بسیاری که داشت، عملا برای کاربران ویندوز استفاده از آن را غیرممکن می‌کرد.

هر چند مایکروسافت اج مرورگر کاملی نیست و در حال حاضر توانایی کافی رقابت با کروم گوگل و فایرفاکس موزیلا را ندارد، اما نشان از آینده‌ای امیدوارکننده دارد. محیط کاربری این مرورگر ساده و زیبا طراحی شده و کار با آن به غیر از برخی موارد بدون مشکل است.

به علاوه مرورگر اج همانند فایرفاکس از ویژگی Reading View نیز پشتیبانی می‌کند که خواندن مطالب بلند در اینترنت را راحت‌تر می‌کند.

وقتی که مایکروسافت اج را اجرا می‌کنید، بخش تایپ آدرس سایت را در بالای آن مشاهده می‌کنید. بخش تایپ آدرس URL محل دیگری است که از وجود کورتانا می‌توانید بهره ببرید. در هنگام نوشتن آدرس سایت، کورتانا در صورت داشتن پیشنهاد آن را به شما ارائه می‌دهد و علاوه بر آن در خود صفحات وب نیز با انتخاب کلمه یا جمله و کلیک راست بر روی آن، می‌توانید Ask Cortana را انتخاب کنید تا او نتایج جستجوی شما را به سرعت در گوشه‌ی صفحه نمایش بدهد.

مشکل اصلی در مرورگر اج عدم پشتیبانی از افزونه‌ها است که باعث شد تا مجبور به نصب فایرفاکس موزیلا بر روی ویندوز ۱۰ شویم. هر چند مایکروسافت اعلام کرده که قابلیت پشتیبانی از افزونه‌ها را پاییز امسال به مرورگر خود اضافه خواهد کرد اما حداقل تا آن زمان برای استفاده از افزونه‌ها نیاز به نصب مرورگری دیگر علاوه بر اج خواهید داشت.

اپلیکیشن‌ها

مایکروسافت اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مانند Mail، تقویم و عکس‌ها را بروز کرده است. در بخش عکس‌ها با رابط کاربری عمودی رو به رو هستیم که محتوا را براساس تاریخ مرتب می‌کند.

به علاوه اپلیکیشن Photos، به صورت خودکار کیفیت عکس‌های شما را بهتر می‌کند که در واقع عملکرد خوبی را نیز از خود نشان می‌دهد. این اپلیکیشن با وجود امکانات کمی که دارد، می‌تواند برای کاربران عادی و غیرحرفه‌ای ابزاری کاربردی نیز باشد. به علاوه با وجود دکمه‌ی به اشتراک‌گذاری به راحتی می‌توانید محتوای موجود در بخش Photos را به اپلیکیشن ایمیل منتقل کرده و به آدرس مورد نظر خود ارسال کنید.

اپلیکیشن میل نیز تغییرات زیادی نسبت به ویندوز ۸ نکرده است اما دگرگونی‌های کوچکی که در طراحی ایجاد شده، تشخیص ایمیل‌های خوانده شده از خوانده نشده‌ها را کمی دشوار می‌کند. طراحی این اپلیکیشن طوری است که آن را مناسب برای استفاده در حالت لمسی می‌کند به این دلیل اگر قصد استفاده از آن را در حالت دسکتاپ دارید، توصیه‌ی ما به شما استفاده از سایر نرم‌افزارهای موجود مدیریت ایمیل است.

اپلیکیشن تقویم حالا به یک تقویم کاربردی و قابل استفاده تبدیل شده است. اپلیکیشن Maps نیز به بلوغ رسیده و دقیق‌تر از گذشته عمل می‌کند. به علاوه رندرهای سه بعدی برخی از شهرهای مشهور جهان نیز در آن وجود دارند که شما را به سفری مجازی درون آن شهرها می‌برند.

اما شاید بهترین خبر برای کاربران ایرانی در بخش اپلیکیشن استور باشد. کاربران ایرانی با استفاده از انتخاب محل زندگی به غیر از کشور ایران می‌توانند از تمامی امکانات استور ویندوز بهره ببرند. اپلیکیشن استور دیگر نیازی به اجرا در حالت فول اسکرین ندارد و به این دلیل در سایر کارهای شما اختلالی ایجاد نمی‌کند. با وجود بهبودهای زیاد استور ویندوز، کاربران این سیستم عامل عادت به دانلود و نصب نرم‌افزارها از استور مشخصی را ندارند و ترغیب آن‌ها به استفاده از این استور می‌تواند زمان‌بر باشد اما باید گفت این استور تمامی برنامه‌های مورد نیاز را در خود جا داده است و کار با آن بسیار راحت است.

تغییر جزئی و کاربردی دیگر برای کاربران ایرانی تقویم شمسی جدید اضافه شده به ویندوز ۱۰ است که به خوبی عمل کرده و به تقویمی کامل تبدیل شده است.

اپلیکیشن اکس‌باکس نیز که در ویندوز ۸ ابزاری برای برقراری ارتباط با سایر گیمرها بود، حالا خود به یک اپلیکیشن بازی تبدیل شده است. ویندوز ۱۰ می‌تواند بازی‌ها را از روی اکس‌باکس وان شما بر روی شبکه‌ی خانگی استریم کند. کافی است کنترلر اکس‌باکس وان خود را به کامپیوتر متصل کرده و با فشار دکمه‌ی Streaming در اپلیکیشن اکس‌باکس استریم را آغاز کنید. بازی همچنان بر روی اکس‌باکس شما قابل اجرا خواهد بود و این اپلیکیشن در واقع ویدئویی زنده از بازی شما را به اشتراک می‌گذارد.

همان طور که احتمال می‌رفت استفاده از این سرویس نیاز به لوازم قدرتمندی دارد و بهره‌گیری از آن در حال حاضر تجربه‌ای ناقص و بعضا ناخوشایند را به همراه دارد. با این حال این بخش نوپا در آینده با کار بیشتر مایکروسافت می‌تواند به ابزاری کاربردی برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری تبدیل شود.

نگاهی به سایر بخش‌ها

ویندوز ۱۰ مانند خانه‌ای بازسازی شده است که طبقاتی که در آن زندگی می‌کنید، از نو طراحی شده و زیباتر شده‌اند اما زیرزمین آن مانند انباری برای وسایل غیرضروری شما عمل می‌کند.

با کمی گشت و گذار در بخش‌های کم استفاده‌ی ویندوز می‌‌توانید نشانی از ویندوزهای قدیمی را ببینید. بخش رجیستری بدون تغییر مانده است، بخش تجهیزات و پرینترها به ندرت تغییری نسبت به ویندوز ویستا داشته است و بخش مدیریت تجهیزات کاربران را به فضای ویندوز ۲۰۰۰ می‌برد. تغییر در این بخش‌ها از نظر مایکروسافت لازم نبوده است که به نظر منطقی می‌آید چرا که به ندرت پیش می‌آید کاربری از این بخش‌ها به صورت مداوم استفاده کند.

باید به این نکته اشاره کرد که تغییرات در تقویم و اضافه شدن ماشین حساب مهندسی و بسیاری تغییرات جزئی دیگر همگی بسیار جذاب هستند و عدم تغییر در بخش‌های کم استفاده را پوشش داده و جبران می‌کنند.

جمع‌بندی

شاید ویندوز ۱۰ را بتوان بزرگ‌ترین دگرگونی در طراحی سیستم عامل توسط مایکروسافت دانست، سیستم عاملی که حالا خود را محدود به کاربران دسکتاپ نکرده و می‌تواند برای دارندگان لپ‌تاپ‌های دو منظوره که می‌توان از آن‌ها به عنوان تبلت نیز استفاده کرد، سیستم عاملی ایده‌آل باشد.

از تغییرات جزئی در تقویم برای پشتیبانی از تقویم شمسی گرفته تا امکان استفاده از استور ویندوز توسط کاربران ایرانی همگی دلایلی کافی برای ارتقا رایگان سیستم عامل ویندوز ۷ یا ۸ خود به ویندوز ۱۰ هستند. حتی می‌توان پا را فراتر گذاشت و کار با ویندوز ۱۰ را دلیلی کافی برای کاربرانی که قصد خرید و یا بروز کردن کامپیوتر خود را دارند، دانست.

استفاده از ویندوز ۱۰ و امکانات آن برای ما بسیار لذت‌بخش و جذاب بود و نوید آینده‌ای روشن پیش روی سیستم عامل جدید مایکروسافت را می‌داد. هر چقدر پیشنهاد ارتقا به ویندوز ۸ از ویندوزهای نسخه‌ی پایین‌تر سخت بود، پیشنهاد ارتقا به ویندوز ۱۰ به همان میزان آسان است و اگر قصد ارتقا دارید لحظه‌ای درنگ نکنید و این کار را انجام دهید

نظر شما در مورد ویندوز ۱۰ چیست؟ اگر شما نیز جز ۲۵ میلیون نفری هستید که ویندوز ۱۰ را نصب کرده‌اند، نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

نقاط قوت

  • بازگشت منوی دوست داشتنی استارت
  • مرورگر جدید مایکروسافت اج
  • کورتانا هوشمند بوده و در تمامی بخش‌های ویندوز حضور دارد
  • ارتقا برای تمامی کاربران ویندوزهای ۷، ۸ و ۸.۱ تا یک سال آینده رایگان است
  • بهبودهای فراوان در رابط کاربری و عملکرد سیستم عامل

نقاط ضعف

  • مرورگر اج نیاز به کار بیشتر دارد
  • کمتر بودن تعداد اپ‌های کاربردی در فروشگاه مایکروسافت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات