سازندگان دستگاه های ویندوزفونی و وجه تمایز آنها با رقبا

سازندگان دستگاه های ویندوزفونی و وجه تمایز آنها با رقبا

به نظر می‌رسد که ویندوزفون تنها به محصولات لومیا خلاصه شده است. اما واقعیت چیز دیگری است و باید بدانید 20 شرکت تولیدکننده‌ی سخت‌افزار در سراسر دنیا حداقل یک بار در سال دستگاه‌هایی مبتنی بر این اکوسیستم تولید می‌کنند که خیلی آنها را نمی‌شناسیم. در این مطلب قصد داریم به معرفی این شرکت‌ها بپردازیم. با زومیت همراه باشید.

قصد داریم از مزایا، برتری یا تشخیص وضعیت اقتصادی تولیدکنندگان محصولات مبتنی بر ویندوز فون بگوییم. نکته‌ی مهم این است که به دلایل مختلف دستگاه‌های تولیدشده آنها قابل توجه نیستند. به عنوان مثال شرکت‌هایی چون BLU (بلو)، Freetel (فری‌تل) و Yezz (یز) از جمله تولیدکنندگان گوشی‌های ویندوزفونی هستند که دستگاه‌های پایین یا میان‌رده‌ای را وارد بازار کرده‌اند که از آنها استقبال نشده است. البته این تولیدکنندگان توانایی تولید محصولات رده‌بالای ویندوزفونی یا غیره را هم دارند.

شاید برخی ادعا کنند که چون ویندوزفون به راحتی روی دستگاه‌های ارزان قیمت اجرا می‌شود، پس نیازی به محصولات رده بالا با سخت‌افزار قوی و گران نیست. اما این موضوع درست نیست. شاید تجربه کاری با دستگاه‌هایی چون لومیا 620 یا 535 رضایت‌بخش باشد و نتوان به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد، ولی بدون شک آنقدر که تصور می‌کنید روان نیست.

اهمیت دستگاه‌های گران‌قیمت رده‌بالا در پشت مواردی چون میزان فروش و سود به دست آمده نادیده گرفته می‌شود. افراد معتقدند قیمت با ارزش دستگاه رابطه مستقیم دارد و در اغلب موارد حق با آنهاست. محصولی چون آیفون 6 اس یا گلکسی اس 6 و اس 5 شاید گران قیمت باشند، ولی از نظر مشخصات فنی با خیلی از دستگاه‌های دیگر مشابه هستند. چیزی که باعث می‌شود این محصولات با رقبای مشابه اختلاف داشته باشند این است که قیمت بالاتر باعث می‌شود امکانات و قابلیت‌هایی به گوشی اضافه شود که کمتر می‌توان روی برگه در محصولات دیگر دید. از جمله مواردی که در محصولات میان رده وجود دارد می‌توان به طراحی بهتر، هزینه‌های تحقیق و توسعه برای پیشرفت‌های آتی، قطعات با کیفیت و رده و بالا و... اشاره کرد.

Windows-Phone-8

تولیدکنندگان با این سیستم حاشیه‌ی امنیتی برای دیگر محصولات خود به وجود می‌آورند. به عنوان مثال اگر گلکسی اس 6 فوق‌العاده باشد، آنگاه گلکسی Ace 4 نیز با توجه به محدوده قیمتی‌اش، خوب به نظر می‌رسد. بدون داشتن گوشی‌های رده بالا و پرچمدار نمی‌توانید برای دیگر محصولات خود حاشیه‌ی امنیت داشته باشید و در نتیجه فروش گوشی‌های رده پایین با توجه به امکانات خودشان دچار مشکل می‌شود. به سازندگان گوشی‌ها ویندوزفونی برمی‌گردیم. اگر فروش خوب گوشی‌های لومیا 520 و 635 همچنان ادامه دارد به دلیل تصویری است که محصولاتی چون 1020، 920 و 930 از این برند به وجود آورده‌اند که بر روی دستگاه‌های پایین‌تر موثر است.

گوشی‌های ویندوزفونی بلو یا زولو بدون داشتن یک پرچمدار خوب یا شخصیت قوی برند نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. بدون داشتن علت بقا برای فروش محصول به مشتریان و بدون داشتن دلیل برای تفکر واقعی نسبت به برند، همچنان چنین محصولاتی در پایین‌ترین نقطه بازار باقی خواهند ماند. اگر این تولیدکنندگان به سرمایه‌گذاری و ایجاد یک برند پایدار برای محصولاتشان تمایل ندارند (مثل Yezz Billy)، آن وقت باید همین 5 درصد سهم بازار ویندوزفون را برای بین خودشان تقسیم کنند.

kazam-thunder-450w-540x334

بخش بعدی به سیستم نرم‌افزاری بر می‌گردد. یکی از تولیدکنندگان سابق ویندوزفون مدعی شده است که این سیستم عامل قابلیت سفارشی‌سازی ندارد. این ادعا با توجه به اینکه بزرگانی چون سامسونگ، اچ‌تی‌سی و نوکیا توانسته‌اند تجارب منحصر به فرد خود را برروی گوشی‌های ویندوزفونی پیاده کنند، کمی عجیب به نظر می‌رسد. به عنوان مثال تولیدکنندگان موبایل می‌توانند اپلیکیشن دوربین را تغییر دهند که برای خیلی ازکاربران مهم است، می‌توانند موزیک پلیر سفارشی بسازند (کاربران زیادی از این موضوع استقبال می‌کنند) و در کنار دیگر قابلیت‌های سفارشی می‌توانند اپلیکیشن پیام‌رسان خودشان را برای ارائه سرویس‌های ارسال پیام محلی و پیامک ارائه دهند.

تغییر رابط کاربری قابلیتی است که مخصوص سیستم عامل اندروید است و تولیدکنندگان اندرویدی از این موضوع به عنوان ترفندی برای جداشدن اندروید خام و یکی از آیتم‌های فروش بیشتر استفاده می‌کنند. با این حال امکانات سفارشی‌سازی ویندوز فون در مقابل اندروید کمتر به نظر می‌رسد البته با عرضه‌ی ویندوز ۱۰ موبایل، انبوهی از امکانات سفارشی‌سازی جدید به اکوسیستم موبایل مایکروسافت اضافه خواهد شد و شاید تولیدکنندگان بیشتری نیز جذب این ویندوز موبایل شوند. 

با ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار خوب می‌توانید محصولی را به فروش برسانید که افراد نسبت به آن اقبال دارند. اگر محصول متوسط بسازید آمار فروش متوسط خواهد بود. هیچ کسی به 50 مدل مختلف HTC One رده پایین نیاز ندارد.

اگر سازندگان فقط دستگاه‌های ویندوزفونی را عرضه کنند که خریداری ندارد یا نخواهند آنها را بفروشند (حداقل دو تا از تولیدکنندگان، گوشی‌های ویندوزفونی خود را با اسکرین‌شات‌های اندروید تبلیغ کرده‌اند)، آنگاه فقط باید خودشان را سرزنش کنند.

شما در این باره چطور فکر می‌کنید، مشکل عدم استقبال از محصولات ویندوز فونی را بیشتر مربوط به کم‌کاری تولیدکنندگان می‌دانید یا کمبودهای ویندوز فون؟

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید