جذب سرمایه‌ 80 میلیون دلاری توسط سایانوژن و برنامه‌ ریزی برای توسعه‌ اندروید بدون گوگل

سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
در ادامه‌ی تلاش‌های سایانوژن برای توسعه‌ی اندروید مستقل از گوگل، این کمپانی موفق به جذب سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری شد. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری مایکروسافت در این کمپانی محقق نشد در عوض کمپانی‌های دیگری به پشتیبانی از سایانوژن و ایده‌های آن پرداختند.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر شایعات متعددی در خصوص سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری مایکروسافت در سایانوژن منتشر شده بود که نهایتا سرمایه‌گذاری ردموندها رنگ واقعیت به خود نگرفت. اما حال سایانوژن کمپانی‌های دیگری را در پشت خود می‌بیند. این کمپانی موفق شده تا سرمایه‌ای ۸۰ میلیون دلاری را از سوی کمپانی‌هایی نظیر کوالکام و بازوی سرمایه‌گذاری توئیتر و  تلفونیکا از آن خود کند.

کیرت مک‌مستر، مدیرعامل کمپانی سایانوژن در این خصوص می‌گوید:

ما متعهدیم تا یک پلتفرم آزاد را برای کل اکوسیستم موبایل که شامل توسعه‌دهندگان تا تولیدکنندگان سخت‌افزار و از همه مهم‌تر، کاربران در اقصی نقاط جهان است، توسعه دهیم. ما از این موضوع که شماری از کمپانی‌های نام آشنا از ما برای توسعه‌ی نسخه‌ای از اندروید آزاد پشتیبانی می‌کنند، بسیار هیجان زده هستیم.

ساندش پاتنام، یکی از سرمایه‌گذاران در سایانوژن در خصوص چرایی سرمایه‌گذاری در این کمپانی این چنین اظهار نظر می‌کند:

علت سرمایه‌گذاری ما در سایانوژن به دلیل علاقه‌ی ما به روش‌های در پیش گرفته شده توسط سایانوژن برای آزاد کردن اندروید و همکاری با تولیدکنندگان و کمپانی‌های محلی در اقصی نقاط جهان است. سایانوژن نام خود را به‌عنوان سومین سیستم‌عامل مورد استفاده در دنیای موبایل مطرح کرده است و ما از اینکه می‌توانیم از این کمپانی برای توسعه‌ی تجارت جهانی خود پشتیبانی کنیم، بسیار هیجان زده هستیم.

سایانوژن اخیرا همکاری‌هایی را با کمپانی‌هایی نظیر میکرومکس در هندوستان به انجام می‌رساند تا دامنه‌ی کاربران خود را گسترش دهد. این کمپانی سرویس‌های غیرگوگلی را نیز با سیستم‌عامل خود همراه می‌کند.

با توجه به جذب سرمایه‌ی ۸۰ میلیون دلاری، مک‌مستر می‌تواند بیش از پیش به رویای خود مبنی بر اندروید بدون گوگل بیندیشد. سرمایه‌ی جذب شده در مسیر جذب نیروهای جدید و شکل دادن تیم طراحی و توسعه به منظور تحقق هدف مک‌مستر به مصرف خواهد رسید.

مک‌مستر از اینکه گوگل کنترل سیستم‌عامل اندروید را در اختیار دارد، خوشحال نیست. وی در مورد هدف خود می‌گوید:

ما می خواهیم تا گلوله‌ای را به سر گوگل شلیک کنیم.

با توجه به دریافت سرمایه‌ی ۸۰ میلیون دلاری به نظر می‌رسد سایانوژن بیش از پیش ابزار‌های لازم برای پیشبرد برنامه‌ها و رسیدن به هدف خود را که توسعه‌ی اندرویدی بدون گوگل است، در اختیار دارد.

براساس اطلاعات منتشر شده، کمپانی Blu اولین گوشی‌هوشمند مبتنی بر پلتفرم اندروید توسعه داده شده توسط سایانوژن را در انتهای سال جاری میلادی تولید خواهد کرد. قائم مقام اجرایی Blu امیدوار است تا بتواند از فروشگاه اپلیکیشن‌های آمازون، نقشه‌ی Here نوکیا، مرورگر اپرا برای موبایل، سرویس ابری وان‌درایو یا دراپ‌باکس و سرویس موسیقی اسپاتیفای به‌عنوان جایگزین‌ سرویس‌های ارائه شده توسط گوگل روی اندروید استفاده کند. همچنین باید به بهره‌گیری از بینگ به‌عنوان موتور جستجو و کورتانا به‌عنوان دستیار صوتی هوشمند نیز اشاره کرد. اما هنوز مشخص نیست که آیا کاربران قادر خواهند بود به سرویس‌هایی نظیر یوتیوب از طریق وب دسترسی داشته باشند، یا خیر.

هرچند به نظر می‌رسد Blu همه‌ی جوانب را در نظر گرفته، اما گوگل نیز سابقه‌ی ممانعت از فروش محصولاتی را در کارنامه دارد که از نسخه‌های غیرگوگلی اندروید استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به تبلت A800 ایسر اشاره کرد که از سیستم‌عامل غیرگوگلی Aliyun مبتنی بر اندروید استفاده می‌کرد. این محصول برای فروش در بازار چین طراحی و تولید شده بود، اما گوگل به علت وجود چندین اپلیکیشن کپی شده در فروشگاه این سیستم‌عامل، از فروش آن جلوگیری کرد. همچنین اندری رابین که در آن زمان هدایت تیم اندروید را بر عهده داشت، استفاده از ران‌تایم، فریم‌ورک و ابزار‌های اندرویدی را یکی دیگر از عوامل جلوگیری از انتشار این سیستم‌عامل عنوان کرد.

در حال حاضر، بنابر گزارش‌های منتشر شده توسط سایانوژن، سیستم‌عامل این کمپانی توسط ۵۰ میلیون کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش‌بینی‌های شماری از کارشناسان تعداد ابزار‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل را در آینده یک میلیارد دستگاه پیش‌بینی کرده است. فاصله‌ی بسیاری بین ۵۰ میلیون تا یک میلیارد کاربر وجود دارد، اما مک‌مستر مصرانه درصدد توسعه‌ی سیستم‌عامل اندروید مستقل از گوگل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات