هر آنچه باید درباره بیلدهای ۱۶۲۵۱ و ۱۶۲۴۱ ویندوز ۱۰ بدانیم

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
ویندوز ۱۰ با بیلد شماره‌ی ۱۶۲۵۱ و ۱۶۲۴۱ منتشر شده است و با وجود اینکه به‌روزرسانی جزئی محسوب می‌شود، حاوی برخی تغییرات است.
تبلیغات

با وجود اینکه مایکروسافت اکنون تمرکز خود را روی رفع باگ‌ها و افزایش پایداری نسخه‌ی بعدی ویندوز ۱۰ و انتشار عمومی آن قرار داده است؛ اما در همین زمان در حال انتشار نسخه‌های آزمایشی آن‌ها با بهبودها و تغییرات است. این بار، ویندوز ۱۰ با بیلد شماره‌ی ۱۶۲۵۱ در حال انتشار برای حلقه‌ی فست اینسایدرها است و با وجود اینکه یک به‌روزرسانی جزئی محسوب می‌شود، حاوی برخی تغییرات است.

در این نسخه، ویندوز ۱۰ قابلیت جدیدی برای جفت شدن گوشی اندروید به کامپیوتر شخصی و ارسال صفحات وب بین آن‌ها معرفی کرده است. کورتانا اکنون می‌تواند از طریق دستورات صوتی، دستگاه شما را خاموش کند و نتایج جستجوی وب را بدون نیاز به باز کردن مرورگر نمایش دهد. تجربه‌ی بوت ویندوز نیز به همراه قابلیت‌های فراوان دیگر بهبود یافته است.

علاوه بر این، اخیرا مایکروسافت بیلد شماره‌ی ۱۶۲۴۱ را به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی کریترز پاییز (رد استون ۳) منتشر کرده و از تغییرات کوچکی شامل طراحی فلوئنت، تسک منیجر جدید و واقعیت ترکیبی رونمایی کرده است.

در این مطلب، نگاه عمیقی می‌اندازیم به قابلیت‌ها و تغییرات صورت‌گرفته در دو پیش‌نمایش اخیر ویندوز ۱۰ و آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

کورتانا

کورتانا در حال دریافت به‌روزرسانی جدیدی است که برخی بهبودهای قابل توجه به آن اضافه می‌کند. در بیلد شماره‌ی ۱۶۲۵۱، می‌توانید با استفاده از دستورات صوتی، دستگاه ویندوز ۱۰ خود را خاموش یا ریستارت کنید، ویندوز را قفل یا از آن خارج شوید.

دستورات صوتی جدید شامل موارد زیر هستند:

  • Hey Cortana, restart PC
  • Hey Cortana, turn off PC
  • Hey Cortana, sign out
  • Hey Cortana, lock PC

زمانی که اقدام به ارسال دستوری می‌کنید، باید با گفتن «Yes»، اکثر آن‌ها را تأیید کنید.

Shutdonw PC Cortana Command

این دستورات جدید، در صفحه‌ی قفل نیز قابل ارسال هستند؛ اما پیش از آن باید گزینه‌ی Lock Screen را در صفحه‌ی تنظیمات کورتانا فعال کنید.

به‌جای ارسال صوتی دستورات، می‌توانید با باز کردن کورتانا و از طریق نوشتن نیز آن‌ها را ارسال کنید.

علاوه بر این، کورتانا در نسخه‌ی جدید خود می‌تواند پیش‌نمایش‌های جستجوی وب را بدون نیاز به باز کردن مرورگر نمایش دهد. به‌محض اینکه شروع به نوشتن کنید، صفحه‌ی کوچکی مشاهده خواهید کرد که به‌صورت خودکار باز می‌شود و اطلاعات مربوط به جستجوی شما را نمایش می‌دهد. در حال حاضر، کورتانا پاسخ دقیقی ارائه نمی‌دهد و آن صفحه‌ی کوچک باز نمی‌شود؛ اما با این حال می‌توانید با کلیک روی دکمه‌ی فلش کنار نتایج، پیشنهادات مربوط را مشاهده کنید.

Cortana Search Preview

تنظیمات

در بیلد شماره ۱۶۲۵۱، اپلیکیشن تنظیمات نیز برخی تغییرات و قابلیت‌های جدید به همراه دارد.

گوشی (Phone)

اکنون در تنظیمات ویندوز ۱۰، بخش جدید به نام فون قرار دارد. این قسمتی از قابلیت جدیدی است که ویندوز ۱۰ با بیلد شماره‌ی ۱۶۲۵۱ در حال معرفی آن است. در این بخش می‌توانید با جفت کردن گوشی اندروید خود با کامپیوتر شخصی، از تجربیات بین دستگاهی (کراس دیوایس) بهره‌مند شوید.

Phone Settings Windows 10

برای امتحان کردن آن، روی گزینه‌ی افزودن گوشی (Add a Phone) کلیک کنید، شماره‌ی تلفن مورد نظر خود را وارد کنید، سپس یک پیام کوتاه حاوی دستورالعمل‌هایی برای نصب اپلیکیشن Microsoft Apps، روی گوشی اندروید خود دریافت می‌کنید.

Manage Phone Windows 10 16251 5
Link Phone PC Windows 10 16251

زمانی که اتصال گوشی به کامپیوتر انجام گرفت، می‌توانید با اجرای مرورگر و گزینه‌ی اشتراک‌گذاری و سپس انتخاب Continue on PC، صفحه‌ی وب گوشی خود را به کامپیوتر ارسال کنید.

پس از تأیید حساب کاربری مایکروسافت، باید از بین دو گزینه‌ی Continue now یا Continue later، یکی را انتخاب کنید. در صورت انتخاب گزینه‌ی اول، صفحه‌ی وب شما به‌صورت خودکار در مرورگر اج کامپیوتر باز می‌شود.

Windows 10 Phone Link Android

متأسفانه این قابلیت جدید، فعلا فقط با مرورگر اج قابل اجرا است و اگر از مرورگر دیگری نظیر کروم، به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض خود استفاده می‌کنید، ویندوز به صورت خودکار از اج استفاده خواهد کرد.

این قابلیت، در حال حاضر تنها اجازه‌ی از سرگیری مرور صفحات وب از گوشی روی کامپیوتر را می‌دهد، اما مایکروسافت قطعا عملکردهای بیشتری را به آن اضافه خواهد کرد. همچنین این قابلیت فعلا از گوشی‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند؛ اما پشتیبانی از آیفون نیز به‌زودی از راه خواهد رسید.

نوار وظیفه (Taskbar)

صفحه‌ی مخصوص نوار وظیفه در قسمت تنظیمات به آدرس Settings -> Personalization -> Taskbar تغییرات جدیدی ارائه می‌دهد. اکنون می‌توانید گزینه‌ی People را در این بخش مشاهده کنید.

Taskbar People Settings 16251

گزینه‌های ورود به ویندوز (Sign-in Options)

صفحه‌ی مربوط به گزینه‌های ورود (Sign-in options) در قسمت Settings -> Accounts به‌روزرسانی شده است. در بیلد شماره‌ی ۱۶۲۵۱، زیر عنوان Privacy، گزینه‌ی زیر قابل مشاهده است:

Use my sign-in info to automatically finish setting up my device after an update or restart

این گزینه‌ی جدید، به ویندوز ۱۰ اجازه می‌دهد پس از روشن شدن کامپیوتر و برای اتمام راه‌اندازی دستگاه، به‌صورت خودکار وارد محیط ویندوز شود.

Signin Options Automatically Windows10

به‌منظور بهبود سرعت بوت، ویندوز ۱۰ قادر خواهد بود اپلیکیشن‌های دسترسی و دیگر اپ‌هایی که امکان راه‌اندازی مجدد در این حالت دارند، بازگردانی کند.

این قابلیت جدید به‌صورت پیش‌فرض فعال است؛ اما امکان غیر فعال کردن آن از همان آدرس ذکرشده وجود دارد.

در کنار این بهبودهای جدید، ویندوز در حال افزودن دو سوییچ اضافه به دستورات خاموش کردن است که می‌توانید در قسمت Command Prompt از آن‌ها استفاده کنید:

  • shutdown /sg: خاموش کردن کامپیوتر، اجرای مجدد تمام اپلیکیشن‌های ثبت‌شده در بوت بعدی
  • shutdown /g: خاموش کردن کامل کامپیوتر و اجرای مجدد. اجرای مجدد تمام اپلیکیشن‌های ثبت‌شده پس از بوت شدن سیستم

حالت گیم

صفحه‌ی گیم در قسمت Settings -> Game به‌روزرسانی نشده است؛ اما قابلیتی که شرح آن در زیر می‌آید، برای برخی از بازی‌ها به‌صورت پیش‌فرض فعال است.

True Play

در قسمت گیمینگ در تنظیمات، گزینه‌ی Game Monitor به TruePlay تغییر نام داده است. این گزینه‌ حاوی سیستمی برای مقابله با کد تقلب در ایکس‌باکس لایو است؛ اما هنوز فعال نیست و هیچ اطلاعاتی از نحوه‌‌ی کارکرد آن توسط مایکروسافت اعلام نشده است.

Window 10 Trueplay

عمومی (General)

در قسمت Settings -> Privacy و صفحه‌ی عمومی (General) گزینه‌ای به نام «Show me suggested content in the Settings app» قرار گرفته؛ اما ظاهرا کارکرد آن در حال حاضر با مشکل مواجه است.

General Suggested Content Settings app 10

به‌روزرسانی ویندوز (Windows Update)

صفحه‌ی تنظیمات پیشرفته در بخش به‌روزرسانی ویندوز در تنظیمات، دیگر حاوی گزینه‌ی زیر نیست:

Use my sign in info to automatically finish setting up my device after an update

زیرا این گزینه به صفحه‌ی تنظیمات ورود به ویندوز منتقل شده است که جزئیات مربوط به آن عملکرد آن را شرح دادیم.

Window Update Advanced Options Windows-10

ورودی (Input)

تجربه‌ی تایپ با یک دست در ویندوز ۱۰ با بهبود‌هایی جزئی همراه شده است. در بیلد شماره‌ی ۱۶۲۵۱، برای جلوگیری از لمس اشتباه، صفحه‌کلید قدری بزرگ‌تر و با حاشیه‌های ضخیم‌تر طراحی شده است.

این صفحه‌کلید لمسی اکنون، از چیدمان کامل صفحه‌کلید برای زبان‌های بیشتر، شامل انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، آلمانی و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند. صدای کلید‌ها نیز بر اساس بازخوردها‌، ملایم‌تر شده است.

Onehanded Keyboard Windows 10 16251

در تاچ‌پد‌های دقیق (Precision)، اسکرول دوانگشتی نرم‌تر شده است و زمان استفاده از قلم و فشار دادن دکمه‌ی کناری آن، امکان انتخاب و کشیدن آیکون‌ها نیز فراهم می‌شود.

تغییرات سیستم

طراحی فلوئنت

در بیلد شماره‌ی ۱۶۲۴۱، لایه‌ی نویز متریال اکریلیک و بخشی از المان شفافیت طراحی فلوئنت، ملایم‌تر شده است.

Windows 10 Destkop Fluent Design Acrylic

تسک منیجر

اکنون در بیلد شماره‌ی ۱۶۲۴۱، تب جدیدی به نام Processes در تسک منیجر افزوده شده است که طبقه‌بندی مناسب برای پردازش‌های مرورگر اج را ارائه می‌دهد.

Microsoft Edge Processes Tab Windows10_2

افزون بر این، تب Performance نیز شامل چند گزینه‌ی جدید برای بخش پردازشگر گرافیکی است. از بیلد شماره‌ی ۱۶۲۴۱ به بعد، نام پردازنده‌ی گرافیکی در سمت چپ نمایش داده می‌شود.

GPU Performance Task Manager

این بخش جدید اکنون دید چندموتوره را نمایش می‌دهد که به‌وسیله‌ی آن می‌توانیم عملکرد چهار موتور فعال پردازشگر گرافیکی را مشاهده کنیم.

همچنین در این بخش می‌توانیم مجموع شمارشگر متنی حافظه‌ی گرافیکی، نسخه‌ی دایرکت‌ایکس و بالاترین مقدار Feature level را مشاهده کنیم.

مایکروسافت اج

در بیلد شماره‌ی ۱۶۲۵۱ و ۱۶۲۴۱، مرورگر مایکروسافت اج دستخوش تغییراتی شده است و دیگر امکان پین کردن تب‌های مخفی به نوار وظیفه وجود ندارد. اگر پیش از به‌روزرسانی، تب‌های مخفی خود را پین کرده‌اید، اکنون آن‌ها در حالت معمولی باز می‌شوند.

علاوه بر این، اج دیگر مقیاس صفحات وب را زمان استفاده از حالت تبلت با دید محدود، تغییر نمی‌دهد. حالت اسکن گوینده نیز به‌صورت پیش‌فرض فعال شده است و همچنان می‌توانید با میانبر‌های Caps lock + Space، آن را فعال یا غیر فعال کنید.

Microsoft Edge Build 16251

واقعیت ترکیبی

مایکروسافت به‌صورت مداوم تمرکز خود بر واقعیت ترکیبی را حفظ کرده و اکنون در بیلد شماره‌ی ۱۶۲۴۱ نیز برخی بهبود‌های تازه ایجاد کرده است.

در این قسمت، واقعیت ترکیبی از کنترلرهای حرکتی و مبتنی بر یواس‌بی پشتیبانی می‌کند و قدرت اتصال را بهبود می‌بخشد.

Mixed Reality Portal App Build 16251

آیکون اپلیکیشن پورتال واقعیت ترکیبی به‌روزرسانی شده و تجربه‌ی دورنوردی با ایجاد بهبودهای جدید، بصری‌تر و ادراکی‌تر شده است.

اکنون اگر امکان استفاده از هدست یو‌اس‌بی ۳ باشد، این اپلیکیشن کاربر را مطلع می‌کند. همچنین پشتیبانی از ASMedia و دیگر کنترلرهای یواس‌بی شخص ثالث و استریم ۳۶۰ درجه‌ای محتوای 4K را نیز بهبود می‌بخشد.

جمع‌بندی

درحالی‌که این دو نسخه، یک به‌روزرسانی جزئی برای ویندوز ۱۰ محسوب می‌شوند؛ شامل چندین بهبود و تغییر خوشایند هستند. با این حال، این نسخه‌ها هنوز پیش‌نمایش به‌حساب می‌آیند و حاوی باگ و نواقص مختلفی هستند؛ در نتیجه پیشنهاد نمی‌کنیم که آن‌ها را روی دستگاه اصلی خود نصب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات