سایانوژن اندروید را از بند گوگل آزاد می‌کند

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز است که هم‌اکنون همراه با تغییراتی کلی روی محصولات مختلف از تبلت‌های آمازون گرفته تا سری گوشی‌های‌هوشمند ایکس نوکیا مورد استفاده قرار دارد. اما به اعتقاد مدیرعامل سایانوژن، گوگل همچنان کنترل زیادی روی اندروید دارد و برای بهبود وضعیت اندروید، لازم است ارتباط اندروید و گوگل گسسته شود.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین خصوصیات اندروید، متن‌باز بودن آن است که امکان ایجاد تغییرات و استفاده از آن در کاربردهای مختلف را میسر می‌کند. برای مثال می‌توان به انواع گوشی‌های‌هوشمند اندرویدی بازار اشاره کرد که هریک با ظاهری متفاوت تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. دو نگرش متفاوت در مورد اندروید وجود دارد. بسیاری از افراد اندروید را به‌عنوان یک سیستم‌عامل متن‌باز می‌نگرند که امکان استفاده‌ی بهتر از سخت‌افزار را در مقایسه با iOS در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد، حال آنکه از سوی دیگر، افرادی اعتقاد دارند که این سیستم‌عامل چندان متن‌باز نیست و می‌گویند اندروید تحت کنترل گوگل قرار دارد و برای بهره‌گرفتن از پتانسیل اندروید، باید ارتباط این سیستم‌عامل را با گوگل گسست.

کرک مک‌مستر‌، مدیر سایانوژن در این خصوص می‌گوید:

امروزه اندروید و iOS‌ را باید به‌عنوان پوسته‌ی سرویس‌های ارائه شده توسط گوگل و اپل شناخت. هر کمپانی دیگری که در این حوزه فعالیت می‌کند، قادر نیست به لایه‌های زیرین هسته‌ی سیستم‌عامل دسترسی داشته باشد.

مک‌مستر با این نگرش، آینده‌ی سایانوژن را بی‌نیاز از گوگل خوانده است. وی در جریان برگزاری نشست Next Phase of Android در سن‌فرانسیسکو گفت:

من مدیرعامل سایانوژن هستم و اعلام می‌کنم که ما در تلاش هستیم تا اندروید را از گوگل جدا کنیم.

وی با بیان جزئیات بیشتر، هدف سایانوژن را توسعه‌ی نسخه‌ای از اندروید خوانده تا سطح پایین‌ترین هسته‌ها نیز برای توسعه‌دهندگان در دسترس باشد. با استفاده از چنین سیستم‌عاملی تولیدکنندگان می‌توانند سرویس‌هایی را ارائه کنند که در حال حاضر زیر نظر گوگل امکان‌پذیر نیست. مک‌مستر معتقد است، در ساز و کار فعلی، هر استارت‌آپی که درصدد توسعه‌ی فناوری جدید در بستر اندروید یا iOS از طریق توسعه‌ی یک اپلیکیشن کوچک باشد، به ناچار زیر نظر گوگل و اپل قرار می‌گیرد. وی معتقد است که این استارت‌آپ‌ها می‌توانند در اندروید غیرگوگلی به‌راحتی به کار خود ادامه دهند. مک‌مستر معتقد است که احاطه‌ی کنونی گوگل روی اندروید فشار بسیاری روی کمپانی‌ها ایجاد می‌کند.

مک‌مستر برای گفته‌های خود نیز مثال روشنی دارد. وی از گوگل‌ناو نام می‌برد که برای فعالیت به هسته‌ی سیستم‌‌عامل متصل شده و گوگل با بهره‌گیری از این امتیاز توانسته این سیستم را توسعه دهد، در حالی که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی نمی‌توانند چنین سرویس‌هایی را به علت دسترسی نداشتن به برخی از لایه‌های اندروید، توسعه دهند. وی با اشاره به لانچر Aviate یاهو، به دسترسی نداشتن این لانچر به لایه‌های زیرین سیستم‌عامل اشاره کرد و گفت:

در صورتی که یاهو برای توسعه‌ی این لانچر با سایانوژن همکاری می‌کرد، می‌توانست به لایه‌های زیرین نیز دسترسی داشته باشد.

در حالی که پیش‌تر شایعاتی در مورد خرید سایانوژن توسط یاهو منتشر شده بود، وی گفت:

امروز سایانوژن تا حدودی به گوگل وابسته است. اما در آینده این موضوع به فراموشی سپرده خواهد شد. ما در سه تا پنج سال آینده از گوگل جدا شده و نسخه‌ی جدیدی از اندروید را که کوچک‌ترین وابستگی به گوگل ندارد را روانه‌ی بازار خواهیم کرد. این برنامه‌ای است که ما در سایانوژن به دنبال تحقق آن هستیم.

 تصور جایگزینی سایانوژن با سرویس‌های گوگل بسیار سخت است. برای مثال پلی‌استور گوگل، جی‌میل، نقشه و سرویس‌های مشابهی که گوگل ارائه می‌دهد، بسیار پرطرفدار و کاربردی است و سایانوژن در نظر دارد تا این سرویس‌ها را جایگزین کند. توسعه و پشتیبانی از نسخه‌های غیرگوگلی اندروید با توجه به اینکه گوگل سرویس‌های این چنین را از فروشگاه خود حذف می‌کند، بسیار مشکل است. برای مثال می‌توان به آمازون اشاره کرد که با توسعه‌ی سیستم‌عامل غیرگوگلی اندروید، سرمایه‌و وقت بسیاری را معطوف به توسعه و پشتیبانی از آن کرده است. مک‌مستر اعلام کرده که سایانوژن تا سال ۲۰۱۶ میلادی فروشگاه اپلیکیشن‌های خود را راه‌اندازی خواهد کرد.

سایانوژن برای رسیدن به موقعیت کنونی خود بسیار تلاش کرده و هم‌اکنون بسیاری از کاربران گوشی‌های‌‌هوشمند اندرویدی که جدیدترین بروزرسانی‌ها برای آن‌ها ارائه نمی‌شود، از این نسخه استفاده می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات