اجرای ویندوز 10 روی اسنپدراگون 835 فناوری big,LITTLE را به پی سی می‌آورد

دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با امکان اجرای ویندوز ۱۰ روی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام، تکنولوژی big.LITTLE به پی‌سی خواهد آمد.
تبلیغات

طرح کلی مایکروسافت در زمان معرفی امکان اجرای ویندوز روی پردازنده‌‌هایی با معماری آرم این بود که همه‌ی امکانات و قابلیت‌های این سیستم‌عامل به همان صورتی که روی پردازنده‌‌های x86 اجرا می‌شود باقی بماند. این در حالی است که پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم برای اجرای ویندوز ۱۰ کاملا جدید هستند و هدف اصلی تولید این نوع تراشه‌ها، اجرای سیستم‌عامل‌ موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها است.

با پشتیبانی ویندوز ۱۰ از معماری آرم، سرانجام تکنولوژی پردازشی big.LITTLE آرم به پی‌سی‌ خواهد آمد. big.LITTLE یک تکنولوژی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی هنگام فعالیت‌های سنگین هسته‌های پردازشی است. این فناوری باعث می‌شود هسته‌های قدرتمند مبتنی بر معماری آرم بتوانند عملکرد قابل توجهی از خود نشان دهند. افزایش ثبات عملکرد قوی و افزایش کارایی در هنگام پردازش‌های موازی و نهایتا مصرف بسیار بهینه‌ی انرژی، از جمله مزایای دیگر فناوری big.LITTLE هستند.

جدیدترین نرم‌افزار و پلتفرم big.LITTLE می‌تواند مصرف انرژی توسط پردازنده‌ی مرکزی را تا ۷۵ درصد کاهش دهد و در شرایطی که نیاز به پردازش سنگین وجود داشته باشد، عملکرد پردازنده را تا ۴۰ درصد ارتقاء خواهد داد تا بدین طریق وظایف سنگین پردازشی با سرعت بهتری انجام شوند. اساسا فناوری big.LITTLE به‌صورت خودکار و دائمی وظایف پردازشی مختلف را مدیریت می‌کند و بر اساس سنگین یا سبک بودن هر وظیفه، عملیات پردازشی مورد نیاز را به هسته‌هایی که بهترین همخوانی را برای انجام آن وظیفه دارند واگذار می‌کند.

تکنولوژی big.LITTLE این شرایط را به وجود آورده است تا چیپ‌ست‌های موبایل به نحوی طراحی شوند که عملکرد پردازشی سطح بالایی ارائه دهند و در عین حال مصرف باتری دستگاه در کمترین حالت ممکن باشد. بنا به اعلام کوالکام، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که اجرای ویندوز ۱۰ روی پردازنده‌های آرم به ارمغان خواهد آورد، این است که عمر باتری این نوع لپ‌تاپ‌ها بین ۴ تا ۵ برابر بیشتر می‌شود.

Windows 10 arm

در حال حاضر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ تنها پردازنده‌ی مبتنی بر معماری آرم است که برای اجرای ویندوز ۱۰ تأیید شده است و این یعنی ۴ هسته‌ی این چیپ‌ست برای عملکرد‌های قدرتمند و ۴ هسته‌ی دیگر برای عملکردهای ساده مورد استفاده قرار خواهند گرفت. کوالکام به این مورد اشاره کرده که به دلیل نوع خاص پردازش بر اساس تقاضا (مثلا در هنگام اجرای صفحه‌ی وب قدرت پردازشی بیشتر مورد نیاز است؛ اما در حالت آماده‌به‌کار بودن دستگاه، نیازی به مصرف منابع پردازشی نخواهد بود)، تمامی پی‌سی‌هایی که ویندوز ۱۰ را روی چیپ‌ست‌های مبتنی بر آرم اجرا می‌کنند، مصرف باتری بسیار بهینه‌ای خواهند داشت و احتمالا با هر بار شارژ این نوع لپ‌تاپ‌ها، می‌توان تا یک روز کامل با آن‌ها کار کرد.

windows 10 arm

علاوه بر افزایش عمر باتری، اجرای ویندوز روی پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم مزایای دیگری نیز دارد. این نوع چیپ‌ست‌ها معمولا قابلیت‌های دیگری چون مودم‌های ال‌تی‌ای، جی‌پی‌اس و وای‌فای را نیز در خود دارند و همین مورد باعث می‌شود بتوان ابعاد بردهای PCB (تصویر بالا) را تا ۳۰ درصد کاهش داد. از دیگر مزایای استفاده از تراشه‌های مبتنی بر آرم امکان ساخت لپ‌تاپ‌هایی بدون فن و با باتری بزرگ‌تر است.

انتظار می‌رود ایسوس، اچ‌پی و لنوو تا پایان سال جاری اولین محصولاتی را که از فناوری یادشده بهره می‌برند، معرفی کنند. اگر این نوع لپ‌تاپ‌ها از تمام ظرفیت‌های چیپ‌ست‌های مبتنی بر آرم بهره گرفته و مصرف انرژی معقولی داشته باشند، شاید استفاده از این پلتفرم برای رایانه‌های مبتنی بر ویندوز قابل حمل آینده، به یک انتخاب مناسب تبدیل شود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات