بررسی موشکافانه iOS 11 و معرفی ۳۶ ویژگی جدید آن (بخش پایانی)

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
در بخش اول این مقاله، به قسمتی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل iOS 11 پرداختیم. با بخش دوم مقاله همراه باشید.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌های معرفی‌شده در کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی موسوم به WWDC 2017 بدون شک به سیستم عامل iOS 11 تعلق دارد. شرکت اپل در سیستم عامل iOS 11، توجه ویژه‌ای به آیپد داشته است تا شاید بتواند آمار فروش تبلت‌های خود را با وجود روند نزولی فروش فرم‌فکتور تبلت، افزایش دهد.

iOS 11

نسخه‌ی پیش‌نمایش سیستم عامل iOS 11، هم‌اکنون از وب‌سایت ویژه‌ی توسعه‌دهندگان اپل قابل دریافت است. نسخه‌ی بتای عمومی سیستم عامل iOS 11 هم اواخر ماه میلادی جاری (اوسط تیرماه) از طریق وب‌سایت مخصوص برنامه‌ی بتای اپل در دسترس کاربران عادی و مشتاق جدیدترین سیستم عامل کوپرتینونشین‌ها خواهد بود. همچنین انتشار همگانی نسخه‌ی رسمی سیستم عامل iOS 11 در شروع فصل پاییز امسال برای گوشی هوشمند آیفون 5s و مدل‌های جدیدتر، تبلت‌های آیپد ایر، آیپد پرو، نسل پنجم آیپد، آیپد مینی 2 و نسخه‌های جدید‌تر آن به علاوه‌ی نسل ششم آیپاد تاچ قابل دانلود خواهد بود. زومیت را همراهی کنید تا به‌صورت موشکافانه به بررسی سایر ویژگی‌های جدید سیستم عامل iOS 11 اپل بپردازیم.

۱۹- سیستم عامل iOS 11 ویژه‌ی آیپد

همان‌طور که قبلا اشاره شد، در سیستم عامل iOS 11 روی بهره‌وری سیستم عامل با آیپد تأکید شده است. از ویژگی‌هایی که با به‌روزرسانی سیستم عامل دستگاه به iOS 11، به تبلت آیپد افزوده خواهند شد، می‌توان به داک نرم‌افزاری بزرگ‌تر، ویژگی جدید Slide Over، درگ اَند دراپ و بازطراحی بخش جابه‌جایی بین نرم‌افزار اشاره کرد که در ادامه‌ی مقاله به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

iOS 11 آیپد

علاوه‌بر ویژگی Split View که در iOS 10 معرفی شد، قابلیت Slide Over امکان کشیدن یک نرم‌افزار روی نرم‌افزار در حال اجرای دیگر را بدون جابه‌جایی اضافه میان نرم‌افزارها، فراهم کرده است؛ به گونه‌ای که می‌توان در لبه‌ی پایینی آیپد با انجام سوایپ به بالا، داک نرم‌افزاری را فراخواند و نرم‌افزار مورد نظر را روی یک نرم‌افزار دیگر کشید و رها کرد.

iOS 11 آیپد

به عنوان نمونه، اگر در حال ویرایش تصویر یک پیام متنی دریافت کنید، می‌توانید مکالمه‌ی متنی خود را روی بخش کناری نرم‌افزار ویرایشگر تصویر بلغزانید و در مکان دلخواه رها کنید. کاربران می‌توانند با عمل سوایپ به چپ یا راست در لبه‌های کناری، نرم‌افزار معلق را به زیر نرم‌افزار تمام صفحه منتقل کنند و دوباره در صورت تمایل، آن را با انجام عمل سوایپ به چپ یا راست در لبه‌های کناری تبلت، به حالت معلق دربیاورند. همچنین در صورت تمایل می‌توان با انجام عمل سوایپ به بالا در مرکز لبه‌ی بالایی نرم‌افزارِ در حال جابه‌جایی، آن را به حالت نمایش جداگانه یا Split View قرار داد.

iOS 11 آیپد

بخش جابه‌جایی بین نرم‌افزار موسوم به App Switcher بازطراحی شده، مشابه لانچ‌پد موجود در مک است و با بخش کنترل سنتر یکپارچه شده. در اصل، بخش جابه‌جایی بین نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد به‌طور سریع نرم‌افزارهای اخیر در حال اجرا در آیپد را جستجو، مدیریت و فراخوانی کنند.

کاربران می‌توانند با لمس چندثانیه‌ای هر نرم‌افزار و لمس دکمه‌ی ضربدر کناری، آن را از App Switcher حذف کنند. همچنین پس از فراخوانی داک نرم‌افزاری با عمل سوایپ، با کشیدن و رها کردن نرم‌افزار مورد نظر، می‌توان آن را به App Switcher اضافه کرد.

iOS 11 آیپد

قابلیت جدید Drag and Drop افزوده‌شده به سیستم عامل iOS 11 آیپد، امکان کشیدن و رها کردن آدرس‌های اینترنتی، متون و تصاویر را به درون نرم‌افزارهایی مانند Mail و Messages ممکن کرده است. در تصویر بالا می‌توانید نمونه‌ی عینی آدرس اینترنتی کشیده شده از مرورگر سافاری به یک پیام ایمیلی را مشاهده کنید.

iOS 11 آیپد

قابلیت بعدی ویژه‌ی آیپد، انتخاب چندگانه یا Multi Select نام دارد که با استفاده از آن می‌توان چندین فایل را با استفاده از ژست‌های لمسی، انتخاب، جابه‌جا و به نرم‌افزارهای دیگر منتقل کرد.

۲۰- نرم‌افزار جدید Files

iOS 11 آیپد

نرم‌افزار جدیدی تحت عنوان Files در سیستم عامل iOS 11 وجود دارد که امکان جستجو، باز کردن و ویرایش فایل‌های ابری موجود در درایو آی‌کلود و نرم‌افزارهای ابری شخص سومی مانند باکس، دراپ‌باکس، وان‌درایو مایکروسافت، گوگل درایو، ادوبی کریتیو کلود و دو فضای ابری چینی را برای کاربران فراهم می‌کند. اگرچه به خاطر نبود دسترسی کامل به حافظه‌ی داخلی دستگاه، نمی‌توان نرم‌افزار Files را یک نرم‌افزار مدیریت فایل کامل در نظر گرفت؛ اما خوشبختانه این نرم‌افزار برای گوشی هوشمند آیفون و تبلت آیپد در دسترس است.

iOS 11 آیفون

کاربران می‌توانند پوشه‌ها و فایل‌ها را به بخش علاقه‌مندی (Favorites) واقع در نوار کناری نرم‌افزار Files بیفزایند و با استفاده از برچسب‌های موضوعی و رنگی مختلفی، آن‌ها را از هم تفکیک کنند. نرم‌افزار iCloud Drive از سیستم عامل جدید حذف شده است و در عوض با نرم‌افزار Files که شباهت زیادی به آن دارد یکپارچه شده است. نرم‌افزار Files از انواع فایل و فرمت‌های مختلفی مانند FLAC ،MP3 ،AAC ،MOV و MP4 پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند فایل‌های ذخیره‌شده در فضای ابری را دانلود کنند و از طریق بخش On My iPhone یا On My iPad به‌صورت محلی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. بخش Recently Deleted هم مربوط به فایل‌هایی است که اخیرا از طریق نرم‌افزار Files حذف شده است.

قابلیت ویژه‌ی نرم‌افزار Files در آیپد، مربوط به لمس چندثانیه‌ای در داک نرم‌افزاری و دسترسی به پیش‌نمایشی از فایل‌ها است.

۲۱- نرم‌افزار تقویم

iOS 11 آیفون

تغییرات مربوط به نرم‌افزار تقویم سیستم عامل iOS 11 بسیار جزئی هستند و فقط شامل ضخیم‌تر شدن فونت نام ماه‌های سال و تغییر رنگ آن می‌شوند.

۲۲- تغییرات نرم‌افزار تنظیمات

نرم‌افزار تنظیمات موسوم به Settings موجود در سیستم عامل iOS 11 هم تغییرات اندکی به خود دیده است. از این تغییرات می‌توان به بزرگ‌تر شدن نام Settings و کادر جستجو، تغییر نام گزینه‌ها، تغییر شکل دکمه‌های کیبورد تنظیمات تاچ آیدی و پس‌کد و افزوده شدن گزینه‌های جدیدی از جمله Personal Hotspot برای هات‌اسپات کردن گوشی، Carrier به منظور کنترل و دسترسی به اطلاعات ارائه‌دهنده‌ی خدمات سیم‌کارت و Emergency SOS اشاره کرد.

iOS 11 آیفون

کاربران می‌توانند در بخش Emergency SOS، شماره‌ی مخاطب خاصی را به آن معرفی کنند تا در موارد اورژانسی مانند حملات قبلی یا حملات انتحاری، پس از پنج مرتبه فشردن سریع دکمه‌ی پاور با اورژانس ۱۱۵، وزارت اطلاعات ۱۱۳، پلیس ۱۱۰ یا یکی از نزدیکان کاربر تماس برقرار شود. همچنین در صورت فعال بودن گزینه‌ی Countdown Sound، زنگ هشداری برای فراخوانی خدمات اورژانسی شروع به نواختن خواهد کرد.

به علاوه، بخش جدیدی به نام Accounts به تنظیمات نرم‌افزار Mail افزوده شده است که امکان افزودن حساب‌های کاربری خدمات ایمیلی مختلفی مانند جیمیل و اوت‌لوک را به نرم‌افزار فراهم می‌کند.

۲۳- به‌روزرسانی iOS 11 برای قلم اپل

iOS 11 آیپد

در به‌روزرسانی سیستم عامل iOS 11، بهره‌مندی از قابلیت‌های اپل پنسل بهبود یافته است. به عنوان مثال، نرم‌افزار یادداشت برداری Notes از دست‌خط قابل جستجو که از فناوری یادگیری عمیق برای تشخیص کلمات قابل جستجو استفاده می‌کند، بهره‌مند است.

iOS 11 آیپد

به علاوه، با بهره‌مندی از قابلیت Instant Notes می‌توان به وسیله‌ی ضربه زدن با اپل پنسل به صفحه‌ی قفل آیپد، آخرین یادداشت اضافه‌شده به نرم‌افزار Notes را فراخوانی کرد. قابلیت رسم بین خطوط که با عبارت Inline Drawing شناخته می‌شود، امکان رسم اشکال مختلف با قلم را بین خطوط متنی فراهم می‌کند. با استفاده از ابزار Markup هم می‌توان در فایل PDF، تصاویر اسکرین‌شات و سافاری اقدام به حاشیه‌نویسی کرد.

۲۴- به‌روزرسانی نرم‌افزار Notes برای iOS 11

iOS 11 آیپد

قابلیت جدیدی که در سیستم عامل iOS 11 به نرم‌افزار Notes افزوده شده است، Scan and Sign نام دارد. قابلیت یادشده می‌تواند به‌طور خودکار سند کاغذی را اسکن کند، گوشه‌های اضافی آن را برش دهد و انعکاس نور را از بین ببرد. به علاوه، کاربران می‌توانند پس از تهیه‌ی یک تصویر دیجیتال از یک سند کاغذی، با استفاده از ابزار Markup افزوده‌شده به نرم‌افزار Notes آن را ویرایش کنند.

۲۵- آماده‌سازی خودکار دستگاه جدید

iOS 11 آیفون

با استفاده از قابلیت کاملا نوین آماده‌سازی خودکار، می‌توان گوشی آیفون یا تبلت آیپد خریداری‌شده را به‌طور خودکار آماده‌سازی و راه‌اندازی کرد. به گونه‌ای که می‌توان صرفا با نگه داشتن آیفون یا آیپد تازه خریداری‌شده نزدیک یک دستگاه دارای سیستم عامل iOS 11 یا یک رایانه‌ی مک، بسیاری از تنظیمات شخصی و رمزهای عبور مربوط به iCloud Keychain را به‌صورت کاملا ایمن به دستگاه تازه خریداری‌شده وارد (Import) کرد.

۲۶- حالت کیبورد یک دستی

iOS 11 آیفون

حالت جدیدی در آیفون وجود دارد که تایپ متون را تنها با یک دست ساده‌تر می‌کند. برای فعال کردن این گزینه، به‌سادگی می‌توان با لمس دکمه‌ی انتخاب زبان، یکی از سه حالت قرارگیری کیبورد را انتخاب کرد. همچنین، در iOS 11 از طریق لمس همان دکمه‌ی یادشده می‌توان به‌طور مستقیم به تنظیمات صفحه کلید دسترسی داشت.

iOS 11 آیپد

به علاوه، قابلیت QuickType اختصاصی کیبورد آیپد، دسترسی سریع‌تری به اعداد، علائم و کاراکترهای نشانه‌گذاری فراهم می‌کند. به گونه‌ای که کاربران می‌توانند با لمس یک دکمه و به پایین کشیدن انگشت روی آن، به‌سرعت علائم و اعداد خاکستری رنگ روی کلیدها را تایپ کنند.

۲۷- پشتیبانی از کیبورد استاندارد فارسی

کیبورد فارسی ios 11

شرکت اپل بالاخره پشتیبانی از کیبورد فارسی را پس از کش و قوس‌های فراوان، به سیستم عامل iOS 11 اضافه کرده است. چنین رویکردی از سوی اپل قطعا باعث خوشحالی بسیاری از کاربران ایرانی خواهد شد. با استفاده از کیبورد استاندارد فارسی موجود در سیستم عامل iOS 11، قادر به بهره‌مندی از تمامی ویژگی‌های یک صفحه کلید فارسی از جمله تایپ اعداد فارسی، نیم‌فاصله و ... خواهید بود.

کیبورد فارسی ios 11

به منظور افزودن کیبورد استاندارد فارسی به فهرست کیبوردهای موجود در دستگاه مبتنی‌بر iOS 11، باید پس از مراجعه به بخش تنظیمات سیستم عامل، مسیر General → Keyboard → Keyboards را دنبال کنید و سپس گزینه‌ی ...Add New Keyboard را لمس کنید. در این بخش باید میان فهرست کیبوردها، به دنبال کیبورد Persian بگردید و آن را لمس کنید تا به فهرست کیبوردهای پیش‌فرض دستگاه افزوده شود.

کیبورد فارسی ios 11

خوشبختانه کیبورد فارسی هم از قابلیت QuickType اختصاصی کیبورد آیپد بهره می‌برد. کاربران ایرانی می‌توانند با سوایپ کردن روی هر دکمه به سمت پایین، سریعا به کاراکترهای بیشتر مانند اعراب، نشانه‌های نگارشی و ... دسترسی داشته باشند.

۲۸- ضبط صفحه‌ نمایش

قبلا امکان ضبط محتویات صفحه‌ نمایش آیفون فقط با نرم‌افزار QuickTime موجود در رایانه‌ی مک یا نرم‌افزارهای شخص سوم ممکن بود. اما اپل چنین قابلیتی را بالاخره به سیستم عامل iOS 11 آورده است که به‌راحتی می‌توان به ضبط تصویر محتویات در حال نمایش صفحه پرداخت.

۲۹- نرم‌افزار پادکست به‌روز شده

شرکت اپل نرم‌افزار Podcast موجود در سیستم عامل iOS 11 را به‌روزرسانی کرده است که ظاهری شبیه به نرم‌افزار اپل موزیک و نرم‌افزار جدید اپ استور دارد.

۳۰- مرورگر سافاری

در نسخه‌ی جدید مرورگر سافاری اپل، نوار جستجو بزرگ‌تر و گزینه‌های کنترلی جدیدی به بخش تنظیمات حریم خصوصی و امنیت آن افزوده شده است که کاربران می‌توانند با فعال کردن آن‌ها از ردیابی کاربر به وسیله‌ی وب‌سایت‌ها جلوگیری و دسترسی مرورگر به دوربین و میکروفون را محدود کنند. همچنین با اضافه شدن گزینه‌ی Automatically Save Offline، کاربران می‌توانند فارغ از نوع شبکه‌ی اینترنت مورد استفاده به ذخیره‌ی محتوای درحال مطالعه‌ی موجود در Reading List آی‌کلود بپردازند تا در آینده، به‌صورت آفلاین به آن‌ها دسترسی داشته باشند. تغییر دیگر مربوط به حذف شدن گزینه‌ی Passwords مربوط به مدیریت رمزهای عبور حساب‌های کاربری در مرورگر، از بخش General است.

علاوه‌بر موارد یادشده، اپل قابلیتی را به مرورگر سافاری اضافه کرده است که به‌سادگی می‌توان با استفاده از منوی گزینه‌ی لمس سه بعدی جدید، بین برگه‌های مرورگر جابه‌جا شد.

۳۱- قابلیت تایپ در سیری

iOS 11 آیفون

برخی اوقات سیری در شنیدن و درک سؤالات، مخصوصا در مکان‌های شلوغ و پر سروصدا عملکرد قابل قبولی ندارد. خوشبختانه ویژگی جدیدی وجود دارد که به‌وسیله‌ی آن می‌توان به‌جای فرمان صوتی، سؤال را برای سیری تایپ کرد. کاربران می‌توانند قابلیت یادشده را از طریق تنظیمات بخش دسترسی (Accessibility) و لمس دکمه‌ی لغزنده‌ی Type to Siri، در زمان انتشار نسخه‌ی همگانی سیستم عامل iOS 11 فعال کنند.

۳۲- وارونگی هوشمند رنگ

iOS 11 آیفون

بسیاری از کاربران به خاطر نبود حالت تاریک (Dark Mode) در سیستم عامل iOS 11 ناراضی هستند. به احتمال زیاد اپل این ویژگی منحصر به فرد را هم‌زمان با معرفی آیفون 8 یا ادیشن به سیستم عامل iOS 11 اضافه خواهد کرد. حالت تاریک، حسی مانند برخورداری گوشی هوشمند از صفحه نمایش OLED را به کاربر منتقل می‌کند که می‌تواند در جهت بهبود طول عمر شارژدهی باتری هم مفید واقع شود. به دلیل نبود توانایی انتشار نور صفحات LCD مشابه با OLED، پیکسل‌های آن نمی‌توانند حس یک صفحه نمایش OLED را به کاربران القا کنند؛ به همین دلیل فعلا قابلیت مشابهی با حالت تاریک تحت عنوان وارونگی هوشمند یا Smart Invert به iOS 11 افزوده شده است که رنگ صفحه نمایش را به‌جز تصاویر، فایل‌های چند رسانه‌ای و برخی از نرم‌افزارهای طراحی‌شده به سبک حالت تاریک، وارونه می‌کند.

۳۳- به‌روزرسانی ایرپاد

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از وب‌سایت 9to5Mac، کاربران ایرپاد اپل در سیستم عامل iOS 11 می‌توانند با استفاده از گزینه‌های کنترلی جدید، اقدام به تنظیم عمل ضربه‌ی دوگانه کنند. پیش از معرفی سیستم عامل iOS 11، کاربران ایرپاد اپل مجبور به انتخاب یک حالت برای ضربه‌ی دوگانه بودند؛ به‌طوری‌که فقط باید آن را برای فعال شدن سیری یا فقط برای پخش و توقف موسیقی فعال می‌کردند.

۳۴- ساده‌تر شدن توسعه‌ی نرم‌افزار واقعیت افزوده با ARKit

iOS 11 آیپد

شرکت اپل در مراسم WWDC 2017 از پلتفرم جدیدی برای توسعه‌دهندگان رونمایی کرد. توسعه‌دهندگان با بهره‌مندی از پلتفرم جدید ARKit و استفاده از قابلیت‌های دوربین، حسگرهای حرکتی، پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی سطح بالای داخلی دستگاه، به‌راحتی قادر به توسعه‌ی نرم‌افزارهای واقعیت افزوده برای آیفون و آیپد خواهند بود. بنابراین، از این به بعد شاهد نرم‌افزارهای بیشتری در زمینه‌ی بازی‌ها، نرم‌افزارهای حوزه‌ی سلامت و صنعت طراحی که دارای محتوای مجازی هستند، خواهیم بود. به عنوان مثال، می‌توان با بهره‌مندی از پلتفرم یادشده، شیء خاصی را روی میز کامپیوتر کاربر اضافه و آن را جابه‌جا کرد.

۳۵- پلتفرم متال و یادگیری ماشین

شرکت اپل با به‌روزرسانی پلتفرم متال به نسخه‌ی دوم آن، قابلیت‌های گرافیکی دستگاه‌های خود را بهبود بخشیده است؛ به‌طوری‌که عملکرد Draw call مربوط به موتور بازی‌سازی که آن را به API-های گرافیکی مانند OpenGL و Direct3D ارسال می‌کند، تا ۱۰ برابر افزایش یافته است.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، نرم‌افزار یادداشت‌برداری iOS 11 با استفاده از یادگیری ماشین، دست‌خط کاربر را بررسی می‌کند و کلمات قابل جستجوی آن را تشخیص می‌دهد. به علاوه‌، سیستم عامل iOS 11 با استفاده از یادگیری ماشین، طول عمر شارژدهی دستگاه را افزایش می‌دهد، کیفیت تصاویر پرتره را بهبود می‌بخشد و قادر به تشخیص چهره، متن، اشیاء چهارگوش، بارکد، علائم راهنما، ردیابی چهره و اشیاء است.

۳۶- ویژگی‌های اختصاصی iOS 11 برای کاربران چینی

در یکی از بخش‌های ارائه‌ی اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی WWDC 2017، نماینده‌ی کوپرتینونشین‌ها از چندین ویژگی اختصاصی و جدید سیستم عامل iOS 11 که برای کاربران چینی کاربرد دارد، رونمایی کرد. این ویژگی‌ها شامل پشتیبانی از کیوآر کد، افزونه‌ی اس‌ام‌اس، دوربین‌های کنترل ترافیک، دستور زبان شانگهای، زبان انگلیسی در کیبورد ۱۰ کلیدی Pinyin و استفاده از شماره تلفن به عنوان اپل آیدی هستند.

برای آگاهی از جزئیات مربوط به کنفرانس WWDC 2017 اپل، می‌توانید به پوشش زنده‌ی زومیت از این مراسم مراجعه کنید.

کدام‌یک از سیستم عامل‌های حوزه‌ی گوشی هوشمند را برتر می‌دانید؟ آیا رقیبی برای iOS سراغ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات