۳ قابلیتی که باید از اولین تلفن‌های‌هوشمند مبتنی بر اوبونتوتاچ انتظار داشته باشیم

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
مطالعه 4 دقیقه
علی‌رغم عدم دستیابی به هدف ۳۲ میلیون دلاری برای پروژه‌ی اوبونتو تاچ، اولین تلفن‌های‌هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اوبونتوتاچ تا پایان سال جاری میلادی روانه‌ی بازار خواهند شد. کنونیکال ابتدا نسخه‌ی بتای سیستم‌عامل خود را منتشر کرد و چند روز پیش نیز نسخه‌ نهایی آن را در اختیار تولیدکنندگان تلفن‌های‌هوشمند قرار داد. اما قرار است تلفن‌های‌هوشمند مبتنی بر این سیستم‌عامل چه قابلیت‌هایی داشته باشند؟ چه انتظاراتی می‌توان از اوبونتو تاچ داشت؟
تبلیغات

با توجه به اینکه هنوز هیچ تلفن‌هوشمندی رسما با این سیستم‌عامل وارد فاز تولید نشده و فقط شماری از کاربران، نسخه‌‌ی بتای این سیستم‌عامل را روی ابزار‌های نکسوسی نصب کرده‌اند، نمی‌توان در مورد این سیستم‌عامل اظهار نظر قطعی کرد. از این‌رو باید منتظر Meizu و Bq باشیم تا اولین تلفن‌های‌هوشمند مبتنی بر اوبونتو تاچ را راهی بازار کنند.

با توجه به مشخصات سیستم‌عامل اوبونتو تاچ، در ادامه به بررسی اصلی‌ترین قابلیت‌هایی خواهیم پرداخت که انتظار می‌رود در اولین تلفن‌های‌هوشمند اوبونتویی شاهد آن‌ها باشیم.

عمر باتری بالاتر

سیاستی که کنونیکال برای کنترل و مدیریت اپلیکیشن‌ها در سیستم‌عامل اوبونتو تاچ در پیش گرفته شبیه به الگویی است که اپل در iOS بکار می‌گیرد. اپلیکیشن‌ها در اوبونتو تاچ نمی‌توانند همچون اندروید در پس‌زمینه همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

به جای بهره‌گیری از امکان اجرای اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه، توسعه‌دهندگان قابلیت بهره‌گیری از سرویس‌های سیستم‌عامل را خواهند داشت تا از طریق آن‌ها بتوانند قابلیت‌هایی چون ارسال پیام‌ و مدیریت محتویات دیجیتال را در اختیار داشته باشند.

توماس‌وس از کنونیکال در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند در پس‌زمینه‌ اجرا شوند، چراکه چرخه‌ی حیات در اوبونتو تاچ تحت کنترل است و ما تنها در مورد ارائه‌ی منابع به اپلیکیشن‌های در حال اجرا تضمین می‌دهیم.

شاید در این بین این سوال مطرح شود که آیا این ویژگی قابلیت چند وظیفگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر؟ اپلیکیشن‌های پس‌زمینه‌ تنها زمان کوتاهی پس از خارج شدن از چرخه‌ی اصلی، قادر به استفاده از منابع بوده و استفاده از پردازنده، پردازنده‌ی گرافیکی و دسترسی به شبکه، زمانی که فعال نیستند، تضمین نمی‌شود. اپلیکیشن‌های پشت پرده در قالب لیستی توسط App Switcher ذخیره‌ خواهند شد و زمانی که توسط کاربر فراخوانی شوند، دوباره منابع مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.

با توجه به وجود این ویژگی می‌توان از مصرف پایین باتری خبر داد و انتظار داشت که تلفن‌های‌هوشمند مبتنی بر اولونتو تاچ در مقایسه با نمونه‌های اندرویدی از الگوی مصرف انرژی بهینه‌تری پیروی کنند.

تعداد زیاد اپلیکیشن‌ها

چرا باید در انتظار اکوسیستمی با بهره‌گیری از طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها باشیم؟ پاسخ این سوال در پشتیبانی از اپلیکیشن‌های تحت وب نهفته است. فناوری‌های مرتبط به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده‌اند و شاید بتوان این پیشرفت را از زبان کاربران کروم‌بوک‌های گوگل پرسید. اپلیکیشن‌های تحت وب به اندازه‌ی اپلیکیشن‌های معمولی قدرتمند بوده و می‌توانند با کاهش مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای گجت مورد نظر از ویژگی‌ها و قدرت نرم‌افزاری سیستم‌عامل بهره بگیرند.

UbuntoApp

مارک شاتل‌ورث، بنیان‌گذار اوبونتو وعده‌ی عرضه‌ی نسخه‌‌های اختصاصی اپلیکیشن‌های پرطرفدار اندروید را برای اوبونتو تاچ داده است. هنوز نمی‌توان در خصوص تحقق این وعده اظهار نظر کرد، اما نقطه‌ی قوت اوبونتو تاچ را باید در قابلیت پشتیبانی از وب‌اپلیکیشن‌ها خواند که به‌واسطه‌ی پشتیبانی از HTML 5 در SDK میسر شده است.

کاربران قادر خواهند بود در صورت نبود اپلیکیشن‌های رسمی بسیاری از سرویس‌های پرطرفدار و رایگان از نسخه‌‌های موبایل این سرویس‌های با استفاده از اپلیکیشن‌های تحت وب بهره‌ بگیرند.

آشنایی با یک طراحی جدید

شاید یکی از چالش‌های اصلی افرادی که اقدام به خرید تلفن‌های‌هوشمند اوبونتویی خواهند کرد، رابط‌کاربری متفاوت این سیستم‌عامل باشد که برای استفاده از آن، باید به نحوه‌ی کار با آن آشنا باشند.

برای مثال باید بارزترین تفاوت را در صفحه‌ی Home این سیستم‌عامل عنوان کرد که برخلاف اندروید، ویندوزفون و iOS که با لانچر‌ اپلیکیشن‌ها یا امکان تنظیم پس‌زمینه در کنار ویجت‌ها همراه است، از ساختار متفاوتی بهره می‌برد.

UbuntoScope

توسعه‌دهندگان اوبونتو لایه‌های ارتباطی مرسوم در اینترفیس سیستم‌عامل‌ گجت‌های موبایل را کنار گذاشته و در این سیستم‌عامل با المان‌هایی به نام Scope روبرو هستند که باید آن‌ها را پورتال‌های کوچک تعاملی با محوریت نوع محتوای دیجیتالی درون گوشی بنامیم. این محتوا می‌تواند ویدئو، موسیقی، وضعیت آب و هوا، اخبار و هر نوع داده‌ی دیجیتال در قالب یک فرم باشد.

اسکوپ‌ها اطلاعات بسیار با ارزشی را در اختیار کاربران قرار خواهند داد که باید به قابلیت اضافه کردن، حذف و ویرایش آن‌ها در کنار امکان تغییر چینش آن‌ها اشاره کرد.

نظر شما در مورد اوبونتو تاچ چیست؟ آیا این سیستم‌عامل قادر خواهد بود تا از بازار تلفن‌های هوشمند سهم بگیرد و با بزرگانی همچون اندروید، iOS یا ویندوز فون رقابت کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات