چگونه می‌توان لینوکس را به زبان ساده توضیح داد؟

چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تشویق اطرافیان به استفاده از سیستم عامل لینوکس، شاید کار سختی باشد. در اینجا به نکاتی برای تشویق کاربران برای کاربرد لینوکس می‌پردازیم.
تبلیغات

طبیعتا شما می‌دانید که لینوکس چیست. نقاط قوت و ضعف آن را می‌شناسید و با نحوه‌ی استفاده از آن هم آشنا هستید. در کنار این‌ها، به احتمال زیاد می‌دانید که کدام توزیع آن برای استفاده‌ی شما مناسب‌تر است. ضمن این که مفهوم توزیع را هم می‌دانید! همه‌ی دانسته‌ها‌ی شما به این علت است که نسبت به دنیای تکنولوژی ذوق و شوق دارید.

گاهی اوقات دوست داریم که اطرافیان خود را هم با این دانسته‌ها‌ آشنا کنیم تا از آن استفاده کنند و علاوه بر این در وقت خودمان هم صرفه جویی کنیم. چرا که در این صورت دیگر مجبور نخواهیم بود که برنامه‌ی آخر هفته‌ی خود را کنار بگذاریم تا کامپیوتر‌ی باستانی عموی خود را از ویروس‌ها‌ و نرم افزارهای مخرب پاکسازی کنیم. علاوه بر این دیگر سیستم مادرمان هم با پاپ آپ‌ها درگیری نخواهد داشت و دیگر اسیر هیچ باج افزاری نخواهیم شد.

در اینجا فقط یک مشکل احتمالی وجود دارد. اطرافیان شما علاقه‌ای به دانستن این موضوعات ندارند و در آن نکته‌ی هیجان‌انگیزی نمی‌بینند. سه سال پیش آن‌ها‌ کامپیوتر خود را به پیشنهاد فروشنده خریداری کرده‌اند و حالا هم دلیلی به تغییر سیستم عامل آن نمی‌بینند.

پس چگونه می‌توانید به یک فرد بی‌اشتیاق به تکنولوژی، لینوکس را توصیه کنید؟ در ادامه راهکارهایی پیشنهاد می‌شود که می‌تواند شما را به نتیجه برساند.

با اصول اولیه شروع کنید: این یک سیستم عامل است

قبل از هر چیز اصل "همدلی" را فراموش نکنید. وقتی سعی دارید در مورد هر نوع تکنولوژی (نه فقط لینوکس) صحبت کنید، به خاطر داشته باشید که طرف مقابل به اندازه‌ی شما در این حوزه تجربه ندارد.

پس به جای پرحرفی‌ها‌ی بی فایده در مورد تفاوت‌ها‌ی ظریف ویندوز و لینوکس، بحث را با نکات پایه شروع کنید. اولین مفهوم اولیه که باید توضیح دهید این است که لینوکس یک سیستم عامل است.

سیستم عامل لینوکس

واقعا خیلی از افراد این موضوع را نمی‌دانند. آن‌ها‌ کامپیوتر را با ویندوز می‌شناسند. به نظر آن‌ها‌ کامپیوتر و ویندوز دو مفهومی هستند که ذاتا با یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین نمی‌دانند که جایگزین‌ها‌ی دیگری هم وجود دارند.

حتی گاهی اوقات مجبور خواهید بود که قبل از معرفی لینوکس مفهوم سیستم عامل را هم توضیح دهید. فراتر از همه‌ی این‌ها‌، باید بتوانید بدون بیان هیچ گونه جزئیاتی توضیح دهید که سیستم عامل قابل تغییر است و دلایلی منطقی برای انجام این کار وجود دارد. باز هم تاکید می‌کنیم که هم دلی را فراموش نکنید.

لینوکس بزرگ‌ترین سیستم عامل شناخته شده است

فرض کنید طرف مقابل شما یک فرد کاملا معمولی است که از کامپیوتر‌ خود برای وبگردی‌ها‌ی گاه و بی‌گاه و انجام کارهای معمول استفاده می‌کند و علاقه‌ای ندارد که فراتر از این‌ها‌ پیش برود. برای چنین شخصی چگونه می‌توان لینوکس را توضیح داد؟

اگر در توضیحات خود از واژگانی مثل "لایسنس" ، "هسته"،"ّFLOSS"، "نرم افزار آزاد"، "خط فرمان" یا "زنجیره" استفاده کنید، صد در صد در آموزش خود شکست خواهید خورد! در این حالت یا خستگی را در چشمان مخاطب خود خواهید دید یا او کاملا گیج می‌شود و ادامه‌ی صحبت‌ها‌ی شما را دنبال نمی‌کند. پس توضیحات خود را به این شکل ارایه دهید:

لینوکس کمی به ویندوز شباهت دارد و یک برنامه‌ی کامپیوتری بزرگ است که به شما امکان اجرای دیگر برنامه‌ها‌ی کامپیوتری کوچک‌تر مانند گوگل کروم و آفیس را می‌دهد. در واقع به نظر می‌رسد که خیلی شبیه ویندوز باشد. آنچه که لینوکس را از ویندوز متمایز ساخته، این است که لینوکس در مقایسه با ویندوز ایمن‌تر و قابل اطمینان‌تر است.

یا می‌توانید در ادامه بگویید:

هزارن نفر از افراد و شرکت‌ها‌ روی لینوکس کار می‌کنند تا در بهتر ساختن آن کمک کنند. آن‌ها‌ این کار را به صورت رایگان انجام می‌دهند و اجازه می‌دهند که دیگران مثل شما برنامه‌ها‌ی آن‌ها‌ را به صورت رایگان دانلود کنید. دلیلش هم این است که خود آن‌ها‌ از این سیستم عامل استفاده می‌کنند و از منافع آن که شامل سرعت بالاتر، آسیب‌ها‌ی کم‌تر و خطر آلودگی کم‌تر به ویروس است، برخوردار می‌شوند.

در این دو پاراگراف کوتاه، توضیحاتی راجع به لینوکس دادیم بدون این که در مورد لایسنس، کد منبع یا هر اصطلاح خاص دیگری صحبت کنیم.

چرا آن‌ها‌ باید به توضیحات شما اهمیت دهند؟

در حال حاضر، طرف مقابل شما متوجه شده است که لینوکس یک سیستم عامل است و نقاط قوت منحصر به فردی هم دارد. این نتیجه‌گیری خوبی است. اما فایده‌اش چیست؟ چرا باید سیستم خود را ارتقا دهد؟ ضمن این که در دنیای تکنولوژی هر ارتقایی به معنای بهتر شدن نبوده است.

در اینجا لازم است که این اطلاعات را راجع به مخاطب خود بدانید.

آیا این فرد تاکنون قربانی کلاهبرداری‌ها‌ی اینترنتی یا نرم‌افزارهای مخرب شده است؟ آیا تا به حال مجبور به پرداخت هزینه برای بازیابی اطلاعات فایل خود به علت آلودگی با باج‌افزار شده است؟ و در نهایت آیا از عملکرد کند سیستم خود نا امید است؟ اگر او چنین تجربه‌ها‌یی داشته است پس می‌توانید متفاوت بودن لینوکس را به وی یادآور شوید.

مزایای لینوکس

به او بگویید که لینوکس مثل ویندوز آسیب‌پذیر نیست و از این رو مشکلات خاص آن را هم ندارد. ویروس‌ها‌ی زیادی برای لینوکس طراحی نشده‌اند چرا که فرآیند ساخت آن‌ها‌ از فرآیند آلوده کردن‌شان سخت‌تر است. به آنها یادآور شوید که لینوکس مانند ویندوز به مرور زمان درجا نمی‌زند و تنبل نمی‌شود.

خیال آن‌ها‌ را راحت کنید که چیزی را از دست نمی‌دهند

بیشتر مردم سیستم عامل را به همراه کامپیوتر‌ خود خریداری می‌کنند. از این رو، چنانچه سیستم عامل خود را از دست دهند مجبور به هزینه‌ی اضافی برای نصب آن می‌شوند. برای بسیاری از افراد قابل تصور نیست که یک برنامه‌ی دانلود شده از اینترنت را جایگزین ویندوز مورد اعتماد خود کنند.

بروزرسانی لینوکس هم می‌تواند یکی از نگرانی‌ها‌ی معقول آن‌ها‌ باشد. آن‌ها‌ نگران هستند که با نصب لینوکس مجبور به یادگیری دوباره‌ی کامپیوتر شوند. ضمن این که می‌ترسند که امکان اجرای بعضی از برنامه‌ها‌ی کاربردی خود را از دست بدهند.

در اینجا شما باید نسخه‌ای نمایشی از لینوکس را به آن‌ها‌ نشان دهید تا خیال‌شان راحت شود که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. کرومیوم هم درست مثل اینترنت اکسپلورر کار می‌کند. لیبره آفیس هم مانند مایکروسافت آفیس است. پرینتر آن‌ها‌ با لینوکس هم می‌تواند اسناد را چاپ کند! ضمن این که آن‌ها‌ هنوز هم می‌توانند ایمیل‌ها‌ی خود را چک کنند و به بازی Solitaire مشغول شوند. به آن‌ها‌ نشان دهید که لینوکس مینت هم شبیه ویندوز XP‌ است و تفاوت‌ها‌ی دو سیستم عامل در دنیای واقعی بسیار کم‌تر از آن است که تصور می‌کنند.

محیط لینوکس

بعضی از مردم هم نسبت به ماهیت نرم‌افزار آزاد مشکوک هستند. برای مثال برای آن‌ها‌ سوال است که چطور می‌شود کسی مجانی کاری را انجام دهد بدون این که سود مالی نصیبش شود؟ از نظر آن‌ها‌ پنیر مفت تنها در تله‌ی موش پیدا می‌شود!

در این مرحله شاید لازم شود که به نام بعضی از توزیع‌کنندگان مطرح لینوکس مانند اینتل، AMD، IBM، نوکیا، سامسونگ، گوگل، فوجیتسو و مایکروسافت اشاره‌ای داشته باشید.

ضمن این که در توضیحات خود اضافه کنید که لینوکس در همه جا قابل استفاده است. از سیستم‌ها‌ی بانکی گرفته تا هواپیمای نظامی ‌بویینگ P-8A این سیستم عامل قابل اجرا است. ضمن این که در گوشی‌ها‌ی هوشمند، خودروها و سیستم‌ها‌ی رومیزی هم کاربرد دارد.

اگر این سیستم عامل کارآمد نبود، شرکت‌ها‌ی زیادی زمان، پول و انرژی خود را صرف آن نمی‌کردند. ضمن این که این فعالیت‌ها‌ عواید مالی برای آن‌ها‌ ندارد.

وقتی قانع شدند، آن‌ها‌ را در ابتدای مسیر همراهی کنید

به آخرین مرحله رسیدیم. اگر موفق به متقاعد کردن آن‌ها‌ برای استفاده از لینوکس شدید، مطمئن شوید که به بهترین شکل آن را تجربه خواهند کرد. سعی کنید توزیعی را برای آن‌ها‌ انتخاب کنید که ظاهرش آشناتر و کار با آن ساده‌تر باشد.

نسبت به پرسش‌ها‌ی آن‌ها‌ صبور باشید و بالاتر از همه آن‌ها‌ را درک کنید.

چنانچه آن‌ها‌ را با نگرانی‌ها‌ و تردیدهایشان ترک کنید ممکن است پس از مدتی لینوکس را کنار بگذارند و آن را گیج کننده و دشوار تلقی کنند و به نظر آن‌ها‌ لینوکس سیستم عاملی باشد که ارزش یادگیری ندارد! پس مواظب باشید که چنین اتفاقی نیفتد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات