اندروید ور 2 با پشتیبانی از کیبورد، طراحی جدید و شناسایی فعالیت ها معرفی شد

پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گوگل نسخه 2.0 اندروید ور را در کنفرانس Google I/O معرفی کرد. این پلت‌فرم با تغییراتی زیادی همراه شده است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گوگل پلت‌فرم اندروید ور را حدود دو سال پیش عرضه کرد و اکنون توسط بیش از ۱۲ برند و در بیش از ۱۰۰ ساعت هوشمند مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. دیروز گوگل نسخه 2.0 این پلت‌فرم را ارائه کرده که بزرگترین به‌روز‌رسانی را تا به امروز داشته است.

گوگل در کنفرانس Google I/O نسخه اولیه مخصوص توسعه‌دهندگان را عرضه خواهد کرد اما عرضه نسخه نهایی این پلت‌فرم ، پاییز امسال خواهد بود.

android wear

بر اساس اظهارات دیوید سینگلتون مهندس Android Wear گوگل، تیم طراحی این پلت‌فرم، با مشاهده نحوه استفاده کاربران از ساعت‌های هوشمندشان به امکانات مورد نیاز آن‌ها پی برده‌اند و این ویژگی‌ها را بهبود بخشیده‌اند. نسخه جدید "تغییرات جامعی را در طراحی کلی سیستم" انجام داده است و تلاش کرده اطلاعات بصری بیشتر، ابزار‌های پیام رسانی بهینه‌تر (از جمله پشتیبانی از کیبورد، شناسایی دستخط و جواب هوشمند) و ویژگی‌های ورزشی، تناسب اندام و سلامتی بهتر را در اختیار کاربران بگذارد.

شاید اولین تغییر مشخصی که تیم توسعه‌دهنده در این پلت‌فرم اجرا کرده‌اند این است که فلسفه طراحی گوگل را بیش از پیش در اندروید Wear نسخه ۲ وارد کرده‌اند.

android wear

با توجه به این تغییر، طراحی این پلت‌فرم اکنون مرتب  و منظم‌تر شده است اما بر اساس گفته‌های دیوید سینگلتون این کار تنها به منظور استفاده از روش‌های طراحی دیگر سیستم عامل‌ها و اجرای آن‌ها در سیستم عامل Android Wear، انجام نشده است. در مقابل، تیم طراحی زمانی که نیاز بود از تغییرات مناسب استفاده کرده‌اند. مثلاً این سیستم عامل اکنون بر روی ساعت‌هایی که صفحه نمایش گرد یا منحنی دارند، محتوا را نیز به صورت منحنی نمایش می‌دهد.

به صورت پیش‌فرض، مسیریابی اکنون در بالای صفحه قرار دارد و هشدار‌ها در پایین صفحه قرار می‌گیرند و اطلاعات در مرکز صفحه هستند.

android wear

همچنین این به‌روز‌‌رسانی تاکید زیادی بر رنگ‌ها دارد (برای مثال، هشدار‌ها با برنامه‌ی خود همرنگ هستند).

Watch Faces نیز در نسخه دوم Android Wear تغییراتی کرده است. با توجه به جدید‌ترین API‌ها، توسعه‌دهندگان Watch Face اکنون می‌توانند از یک API یکسان برای قرار‌دادن اطلاعات دیگر برنامه‌‌ها در صفحه ساعت استفاده کنند. امروزه این توسعه‌دهندگان باید برای قرار‌دادن تقویم، Google Fit، Strava یا Spotify آن‌ها را به صورت جداگانه با صفحه ساعت یکپارچه کنند. اما با این امکان جدید، آن‌ها می‌توانند این برنامه‌ها را به صورت کلی قرار دهند و کاربران بر اساس نیاز‌های خود آن‌ها را مرتب کنند. توسعه‌دهندگان برنامه‌ها می‌توانند مشخص کنند که شما می‌خواهید چه قسمت‌هایی را با توسعه‌دهندگان صفحات ساعت به اشتراک بگذارید.

سینگلتون توضیح داد که این API به شما اجازه می‌دهد که عکس‌هایی از گوگل درایو، وان درایو مایکروسافت و دیگر سرویسها دریافت کنید.

اگرچه صفحه ساعت مهم است اما سینگلتون گفت که تیم آن‌ها متوجه شده است که بیشترین کاری که کاربران با ساعت‌های هوشمند خود انجام می‌دهند مربوط به بخش پیام است و نسخه دوم این سیستم عامل در این زمینه بسیار پیشرفت کرده است.

در نسخه کنونی این سیستم عامل، پیام‌ها در بخش قابل گسترش پایینی صفحه، مخفی می‌شوند. در نسخه جدید با دریافت پیام جدید، آن را به صورت تمام صفحه مشاهده می‌کنید و می‌توانید از همان جا به آن پیام پاسخ دهید (و اگر متوجه نشدید آواتار شخص فرستنده پیام، زمانی که ساعت را فعال می‌کنید در صفحه اصلی قرار می‌گیرد تا متوجه پیام شوید).

android wear

البته بزرگ‌ترین تغییر مربوط به بخش جواب دادن به پیام‌ها است. در گذشته باید انگشت خود را به سمت کناره‌ها می‌کشیدید تا بتوانید به پیام‌ها جواب دهید. اکنون با ضربه زدن بر روی پیام وارد صفحه دیگری می‌شوید که می‌توانید اطلاعات پیام را مشاهده کنید و اعمال مختلفی را انتخاب کنید.

سه روش دیگر نیز به جز پیام‌های صوتی و اشکال، برای جوابگویی به پیام‌ها اضافه شده‌اند. مانند Inbox جیمیل، اکنون می‌توانید از جواب هوشمند گوگل استفاده کنید که با استفاده از سیستم یادگیری ماشینی، سه جواب ممکن را برای پیام شما انتخاب می‌کند.

همچنین نسخه دوم Android Wear از کیبورد پشتیبانی می‌کند. با توجه به اندازه ساعت‌های هوشمند، این کیبورد‌ها بسیار کوچک خواهند بود که باید ببینیم کارایی آن‌ها چه مقدار است. گوگل از کیبورد خود در این سیستم عامل استفاده می‌کند اما سینگلتون توضیح داد که کیبورد‌های طراحی شده توسط دیگر توسعه‌دهندگان نیز قابل استفاده خواهند بود.

همچنین عنوان شد که گوگل این امکان را دو سال پیش در نسخه اول آزمایش کرده بود. اما آن زمان نه ساعت‌ها و نه نرم‌افزار، سرعت مورد نیاز را نداشتند. اکنون با توجه به پیشرفت گوگل در زمینه اطلاعات الکترونیکی، در بسیاری از موارد تنها نیاز به تایپ یک یا دو حرف دارید تا سیستم عامل کلمه مورد نظر شما را پیش‌بینی کند و نیاز به تایپ‌های طولانی نیست.

 زمانی که گوگل این ویژگی را آزمایش کرد اکثر کاربران تنها قادر به تایپ چند کلمه در یک دقیقه بودند. سینگلتون اعلام کرد که این تعداد اکنون به ده‌ها کلمه در دقیقه رسیده است و بسیار سریع به نظر می‌رسد. به نظر نمی‌رسد که این کیبورد کوچک کارایی زیادی داشته باشد اما نظر نهایی را در زمان عرضه این سیستم عامل خواهیم داد.

همچنین در نسخه جدید این سیستم عامل، شناسایی دستخط نیز اضافه شده است که دقیقاً همانطور که انتظار داریم عمل می‌کند. می‌توانیم حروف تکی بنویسیم یا آن‌ها را در کنار هم قرار دهیم تا یک کلمه درست شود. تکنولوژی استفاده شده دقیقاً مشابه نسخه اندروید است.

مانند تمامی پلت‌فرم‌های ساعت هوشمند، نسخه جدید Android Wear تاکید زیادی روی برنامه‌های تناسب اندام دارد. سینگلتون گفت : " کاربران می‌خواهند که ساعت آن‌ها مربی خوبی باشد. مربیان خوب به کار‌هایی که انجام می‌دهید توجه می‌کنند و اطلاعات مورد نیاز را در زمان مناسب در اختیار شما می‌گذارند." برای این کار، نسخه جدید این سیستم عامل، با استفاده از API جدید شناسایی فعالیت تناسبی پلت‌فرمی، بهتر متوجه می‌شود که چه کارهایی انجام می‌دهید، به طور مثال متوجه می‌شود که راه می‌روید، می‌دوید یا دوچرخه سواری می‌کنید. بر اساس این اطلاعات، سپس ساعت هوشمند به صورت خودکار برنامه مورد نیاز را فعال می‌کند. به طور مثال در زمان دوچرخه سواری، به صورت خودکار برنامه Strava فعال می‌شود.

این ویژگی بسیار کاربردی است زیرا شما را از چند ضربه اضافی به صفحه بی‌نیاز می‌کند و مطمئن می‌شوید که تمرینات شما بررسی می‌شود.

اگرچه بخش پیام‌ها، تناسب اندام و طراحی بزرگ‌ترین تغییرات Android Wear نسخه دوم است، ویژگی‌های کوچک دیگری نیز اضافه شده‌اند. به طور مثال، برنامه‌ها بدون استفاده از گوشی می‌توانند به شبکه متصل شوند.مثلاً اگر از ساعتی استفاده می‌کنید که از LTE داخلی پشتیبانی می‌کند (مانند نسخه جدید ساعت ال‌جی Urbane) می‌توانید از برنامه Spotify استفاده کنید و آهنگ‌های موجود در سرویس ابری خود را مستقیماً در هدست خود گوش کنید بدون اینکه نیاز باشد گوشی همراه شما باشد(اگرچه ممکن است عمر باتری را بسیار کم کند).

این ویژگی بسیار سودمند است اما بیشترین سود آن نصیب کاربران آیفون می‌شود که در گذشته برای ارتباط ساعت‌های اندرویدی با آیفون مشکلات فراوانی داشتند.

برای مشخص شدن امکانات کاربردی دیگر باید تا زمان عرضه این سیستم عامل در پاییز امسال صبر کنیم.

اگر تا به امروز با ساعت‌های هوشمندی که از سیستم عامل Android Wear بهره می‌برند، کار کرده‌اید، نظر خود را در ارتباط با دیگر تغییرات مورد نیاز این سیستم عامل، با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات