مایکروسافت از ویندوز 9 می‌گوید

شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
ویندوز 8 با وجود امکاناتی جدید چون صفحه شروع با طراحی مدرن، کاشی‌های زنده و سرعت بالا در راه اندازی و اجرای برنامه‌ها، شاید هنوز به جایگاهی که مایکروسافت در ابتدا مد نظر داشت، نرسیده است. مایکروسافت این نسخه از ویندوز را برای گجت‌هایی با صفحه لمسی بهینه کرده و همین باعث شده مقبولیت آن نسبت به ویندوز 7 یا XP کمتر شود. اما این شرکت بزرگ نرم افزاری، برای تکرار موفقیت‌های گذشته چه برنامه‌هایی در سر دارد؟
تبلیغات

تونی پرافِت، مدیر ارشد مایکروسافت در بخش بازاریابی ویندوز، که با بازخوردهای مشتریان و چگونگی جلب رضایت آن‌ها، همسو با برنامه‌های راهبردی شرکت برای آینده سر و کار دارد، مسئول است تا خواسته‌های مشتریان را پی‌گرفته، محصولی را تحویل بازار دهد که ضمن تحول و ارائه قابلیت‌های جدید، نه تنها باعث جذب مشتریان جدید شده، بلکه مشتریان قدیمی را نیز به بروزرسانی و دریافت نسخه‌های جدید ترغیب نماید.

به گفته او، مایکروسافت سخت مشغول کار بر روی ویندوز 9 است و می‌خواهد نسل بعدی ویندوز را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار مشتریان قرار دهد. احتمالا این نسخه، در سه ماهه چهارم سال 2014 به صورت آزمایشی و در فروردین 94 برای عموم عرضه خواهد شد.

او می‌گوید به زودی، منوی شروع (Start) تغییر کرده و رابطی جدید، کاشی‌های زنده و اپلیکیشن‌هایی با رابط کاربری مدرن را درون خود جای خواهد داد. البته این موضوع را قبلا از اخبار کنفرانس BUILD 2014 و همین طور تصاویری که اخیرا منسوب به بسته بروز رسانی ویندوز 8.1 منتشر شده‌‌اند، متوجه شده بودیم. اما مشخص نیست که این منوی استارت جدید قرار است برای اولین بار در ویندوز 9 قرار گیرد، یا دومین آپدیت ویندوز 8 که همان نسخه 8.1 باشد.

دومین قابلیتی که رنگ و بوی تازه‌ای به ویندوز جدید خواهد داد، امکان اجرای برنامه‌های جدید و تمام صفحه ویندوز 8، در محیط دسکتاپ است که مانند دیگر برنامه‌ها در این محیط، در قالب پنجره (window) اجرا می‌شوند. بدین صورت، صفحه استارت و محیط دسکتاپ که گویی تا به حال، دو روی سکه بودند، به یکدیگر نزدیک‌تر شده و احساس راحتی و کارایی کاربر بالا می‌رود.

می‌توان اپلیکیشن‌هایی با رابط مدرن را، در کنار برنامه‌های سنتی دسکتاپ قرار داد و همزمان از امکانات هر دو بهره‌مند شد؛ همین طور که چندین پنجره گوناگون از اپلیکیشن‌ها باز است، آن‌ها را طور که مایلید کنار هم بگذارید، به جلو یا عقب برده و از تمامی پتانسیل نرم افزاری و سخت افزاری رایانه استفاده کنید.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کرده بودیم، ویندوز قرار است بر روی گجت‌های لمسی یا کامپیوترهای رومیزی، به شکل متفاوتی اجرا شود. اگر سیستم عامل تشخیص دهد کامپیوتر شما نمایشگر لمسی ندارد و موس و صفحه کلید را شناسایی کند، مستقیما به محیط دسکتاپ بوت می‌شود. اما اگر ویندوز را بر روی تبلت یا رایانه مجهز به نمایشگر لمسی نصب کنید، به صفحه استارت هدایت می‌شوید.

واضح است که مایکروسافت سعی دارد علاوه بر راضی نگه داشتن کاربران قدیمی و بعضا حرفه‌ای که از اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود در محیط دسکتاپ استفاده می‌کنند، باعث انس بیشتر آن‌ها با رابط کاربری جدید ویندوز و آشنا کردن آنان با ویژگی‌های جذاب آن شود. از طرفی با فراگیر شدن استفاده از گجت‌های لمسی و رشد وسیعی که در طول چند سال اخیر در آن بازار شاهد بوده‌ایم، مایکروسافت سعی دارد تا رابط لمسی سیستم عامل را حفظ کرده، گسترش داده و ارتقا بخشد. بنابراین هرکس می‌تواند بسته به نیاز و سخت افزار خود، از امکانات ویندوز استفاده کند. از سوی دیگر، سیاست‌های ردموند به سمت یکپارچه سازی پلتفرم‌های نرم افزاری ویندوز، ویندوز فون و ایکس باکس است و یکسان‌سازی زبان طراحی و رابط کاربری، جز گام‌های اساسی محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات