رابط کاربری سیستم‌عامل Sailfish را از طریق لانچر Jolla Phone روی اندروید تجربه کنید

سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
یکی از پلتفرم‌های جالب توجه سال‌های اخیر Sailfish OS است که اکنون می‌توانید لانچر پورت شده‌ی آن را بر روی اندروید 4.2 به بالا تجربه کنید
تبلیغات

شخصی‌سازی یکی از نقاط قوت اندروید بعنوان یک پلتفرم موبایل است. اما برای برخی افراد، نصب یک لانچر جدید، جایگزین کردن اپلیکیشن‌های پیش‌فرض SMS و تماس و حتی روت کردن دستگاه نیز کافی نیست. یکی از پلتفرم‌های جالب توجه سال‌های اخیر Sailfish OS است که اکنون می‌توانید لانچر پورت شده‌ی آن را بر روی اندروید 4.2 به بالا تجربه نمایید.

بهترین لانچر اندروید

شالوده‌ی متن‌باز اندروید بارها توسط تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان به منظور ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری منحصر به فرد مد نظر شرکت‌ها و  ارائه‌ی پلتفرم‌های اختصاصی منشعب شده است. برای نمونه کافی‌است نیم‌نگاهی به Fire OS آمازون یا پلتفرم X نوکیا داشته باشید.

یکی دیگر از پلتفرم‌های جالب توجه که یکی دو سال اخیر برخی توجهات را به خود معطوف داشته، Sailfish OS کمپانی Jolla است که توسعه‌دهندگان آن را برخی کارمندان سابق نوکیا تشکیل داده‌اند. اقدام این افراد در جدا شدن از نوکیا و توسعه‌ی مجدد پلتفرم MeeGo با نام جدید، نشانه‌ای بود از عزم جدی این گروه برای ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری منحصر بفرد و تولید دستگاه‌هایی ناب.

هرچه که باشد این توصیف‌ها در زمان شکوه سیمبین برازنده‌ی نوکیا بود. Sailfish OS نیز یکی دیگر از سیستم‌عامل‌هایی است که بر پایه‌ی لینوکس گسترش یافته و البته ارتباطی با پروژه‌ی اندروید ندارد. Jolla اکنون یک کمپانی فعال در حوزه‌ی تجارت ابزار‌ها و سیستم‌عامل است که سعی دارد تا سیستم‌عامل Sailfish را بصورت گسترده در معرض استفاده قرار دهد. این سیستم‌عامل که براساس MeeGo‌ توسعه داده شده است، با اپلیکیشن‌های اندروید نیز سازگاری دارد که فرآیند انتقال تجربه‌ی کاربری میان این دو پلتفرم را ساده‌سازی می‌کند.

مشخص است که هر کسی مایل نیست تنها برای آزمایش کردن یک تجربه‌ی کاربری جدید، هزینه‌ای برای خرید دستگاه جدید پرداخته یا به نصب رامِ سفارشی اقدام کند. درست به همین دلیل، Jolla اعلام کرده بود که لانچر Jolla Phone خود را که امکان تجربه‌ی رابط کاربری سیستم‌عامل Sailfish را بدون نیاز به خرید دستگاه جدید در اختیار کاربران اندروید قرار خواهد داد برای سیستم‌عامل گوگل ارائه خواهد کرد.

Jolla-phone-launcher-2

به تازگی یکی از اعضای XDA Developer موفق شده لانچر Jolla Phone را برای نصب بر روی هر دستگاه مجهز به اندروید 4.2 و نسخه‌های بالاتر آن پورت کند. مسیریابی در محیط رابط کاربری این لانچر بر مبنای کشیدن انگشت از گوشه‌های صفحه طراحی شده است که از طریق همین شیوه‌ی تعامل می‌توان به لیست اپلیکیشن‌ها، صفحه‌ی قفل و همچنین صفحه یا اپلیکیشن قبلی دسترسی داشت. این شیوه‌ی تعامل دقیقا همان چیزی است که در رابط کاربری Sailfish OS شاهد آن هستیم. جالب است بدانید که سیستم‌عامل موبایل اوبونتو نیز برای حرکت در بخش‌های مختلف، از همین ژست‌های حرکتی بجای کلیدهای فیزیکی و مجازی بهره می‌برد. البته با وجود اینکه Sailfish معمولا کلیدهای مجازی را در معرض دید قرار نمی‌دهد، اما انگونه که در نسخه‌ی آلفای لانچر پورت شده می‌بینیم، کلیدهای مجازی بر روی دستگاه‌های اندرویدی همچنان حضور خواهند داشت.

همانگونه که از مرحله‌ی توسعه‌ی این لانچر (آلفا) بر می‌آید، گزارش‌هایی در خصوص مشکلات عملکردی و ناپایداری ارائه شده است که برای نمونه باید به عدم امکان اجرای آن بر روی ART اشاره کنیم. برخی دستگاه‌ها نیز در نمایش اعلان‌ها از طریق این لانچر با مشکل مواجه خواهند شد. بسته‌شدن ناخواسته‌ی اپلیکیشن‌ها را نیز به این لیست اضافه کنید. تمام این مسائل با در نظر گرفتن آلفا بودن برنامه قابل درک است و توسعه‌دهندگان اصلی نیز در حال کار بر روی سازگار نمودن اپلیکیشن و رام خود با هر تعداد دستگاهی که ممکن باشد هستند.

لینک دریافت فایل APK از طریق انجمن‌های XDA Developers در دسترس است. آیا شما نیز تا به حال لانچر Jolla Phone را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را در خصوص این رابط کاربری و نیز سیستم‌عامل Jolla با ما و سایر کاربران از طریق بخش نظرات در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات