بررسی اختصاصی نسخه آزمایشی iOS 8

پنج‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
مطالعه 16 دقیقه
نسخه ۸ از iOS برای آیفون و دیگر ابزارهای موبایل اپل منتشر شد و ما در زومیت آن را بررسی کرده‌ایم.
تبلیغات

با گذشت تنها دو روز از نطق اصلی کنفرانس سالانه توسعه دهندگان اپل، WWDC،  ما نیز در زومیت بر آن شدیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن، با ثبت نام در سیستم توسعه‌دهندگان، نسخه آزمایشی iOS 8 را بر روی دستگاه‌هایمان نصب کنیم و دستاورد جدید اپل را در بخش سیستم عامل، از نزدیک و به صورت اختصاصی زیر ذره‌بین قرار دهیم. برای دیدن آنچه که اپل در هشتمین نسخه از سیستم عاملش برای کاربران iOS همراه آورده است، با ما در نگاه نزدیک  زومیت از iOS 8 همراه شوید.

 iOS 8 با کوهی از امکانات تازه و متنوع قرار است جایگزین نسخه هفتم شود! نسخه‌ای که با وجود تکامل‌ بسیار در سال گذشته، جای خالی بسیاری از امکانات مهم وکاربردی  در آن حس می‌شد. در این نسخه به لحاظ ظاهری، شاهد تغییرات زیادی همچون تغییراتی که در iOS 7  به وجود آمده است، نبوده‌ایم ولی در بطن و عملکرد سیستم عامل، تغییرات بسیاری اعمال شده که می‌تواند وجهه بهتری به سیستم عامل اپل ببخشد. ما نیز بر آن شدیم تا در راستای معرفی این امکانات برای کاربران زومیت، با بروزرسانی دستگاه‌های خود بدین نسخه، قابلیت‌های جدید سیستم عامل iOS را برایتان به نمایش در بیاوریم.  با ما همراه شوید.

نکته مهم: از آنجا که نسخه‌های آزمایشی معمولا از باگ‌های ریز و درشت رنج می‌برند، بنابراین قبل از شروع مقاله، خواهشمندیم تا قبل از رفع بعضی باگ‌های محسوس و آزاردهنده که در متن به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، از نصب و به روزرسانی دستگاه خود بدین نسخه خوددداری نمایید. 

مرکز اعلانات جدید (Nottification Center)

از همان لحظه‌ای که آیفون را بعد از بروزرسانی به نسخه 8 راه‌اندازی کردیم، تغییرات صفحه نوتیفیکشن توجهمان را به خودش جلب کرد. شاید اولین تغییری که به محض دیدن آن متوجه شوید، تغییر تب‌های نوتیفیکشن سنتر است. با پایین کشیدن صفحه از بالا، حالا دیگر صفحه همیشگی که شامل تب‌های All، Missed  و Today می‌شد نیست و این تب‌ها جای خود را به تب‌های پرکاربردتری همچون Today و Nottification داده‌اند. بدین ترتیب دسته بندی نوتیفیکیشن‌ها با حذف Missed و All نظم و ترتیب بهتری گرفته است.

notification-center-1

در صفحه Today همه چیز همانند سابق است و می‌توانید آخرین Reminderهایی که برای یادآوری و برنامه ریزی امروز افزوده‌اید را بخوانید یا اتفاقاتی که در تقویم ثبت کرده‌اید را مرور نمایید.  در بخش Nottification نیز می‌توانید به اخرین پیغام‌ها، ایمیل‌ها، بروزرسانی‌های فیس بوک و حتی پیغام‌های اپلیکیشن‌های دیگر دسترسی داشته باشید. البته بخاطر ناسازگاری اپلیکیشن‌های فیس بوک و پاک شدن پیغام‌های وایبر بعد از نصب مجدد، این موضوع را در بررسی خود نگنجانده‌ایم.

اما موارد مذکور تمامی تغییرات این بخش در iOS 8 نیست و به صفحه نوتیفیکشن‌ها امکانات قابل توجه بیشتری نیز افزوده شده است. مهمترین تغییر در Nottification Center امکان پاسخ دادن به نوتیفیکش‌ها به صورت فوری و بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن دیگری است. برای مثال می‌توانید مسیج‌ها یا پیغام‌های جدید را بدون مراجعه به اپلیکیشن Message پاسخ دهید. همچنین امکان دریافت و ارسال پیغام‌های دیگر اپلیکیشن‌ها و حتی لایک کردن پست‌های پروفایل دوستان در فیس بوک نیز وجود دارد.

یکی دیگر از تغییرات مهم نوتیفیکشن سنتر، امکان افزودن ویجت اپلیکیشن‌ها به آن است. امکانی که هنوز خبری از آن دیده نشده ولی می‌تواند دست توسعه‌دهندگان را برای خلق اپلیکیشن‌های کاربردی باز بگذارد. 

زبان فارسی در بخش زبان‌های سیستم عامل به همراه صفحه کلید جدید

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه و بهبودهایی که در iOS 8 صورت گرفته است، بهبود صفحه کلید و همچنین قابلیت نصب صفحه‌کلید‌های دیگر به غیر از صفحه کلید پیش فرض است. همچنین با اضافه شدن زبان فارسی  به لیست زبان‌های پیش فرض سیستم عامل iOS، می‌توانید بعضی اپلیکیشن‌هایی که امکان فارسی سازی دارند  به همراه زبان کلی دستگاه را با کلمات آشنای فارسی همراه کنید.در کنار این‌ها، امکان انتخاب تقویم اسلامی در بخش تقویم، به عنوان تقویم ثانویه نیز وجود دارد. 

calender-persian

لازم به ذکر است که متاسفانه در بخش تنظیمات صفحه کلید‌، جای زبان فارسی همچنان خالی است و شما ناچارا باید از زبان عربی استفاده کنید. البته برای تایپ فارسی کلمات پ، گ، ژ و چ در این صفحه کلید، قابلیت‌ نگاه داشتن دکمه‌های جایگزین و تایپ این حروف وجود دارد.

توجه ویژه به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

share

یکی از نکاتی که در جای جای سیستم عامل جدید اپل به چشم می‌خورد، امکان به اشتراک‌گذاری مستقیم تصاویر، ویدیوها و حتی مخاطبین است. این موضوعی است که پیش از این نیز وجود داشت، ولی در آن خلاهای بسیاری همچون تعداد کم سرویس‌ها دیده می‌شد.این موضوع در کنار امکان اضافه کردن ویجت‌ها و اجرای اپلیکیشن‌های مختلف بدون نیاز به خروج از اپلیکیشن مبدا، قابلیت‌های بسیاری را برای به اشتراک‌گذاشتن داده‌ها و اطلاعات دستگاه در نسخه جدید فراهم خواهد آورد. 

سرعت بالاتر در اجرای اپلیکیشن‌ها

 با وجود آنکه در تمامی نسخه‌های iOS تاکنون اپلیکیشن‌ها با سرعت بسیار بالایی اجرا می‌شدند، ولی در این نسخه باز هم سرعت و کارآیی سیستم سریع‌تر شده و اجرای اپلیکیشن‌های اصلی تنها در کسری از ثانیه صورت می‌پذیرد که شاید به دلیل بیشتر شدن سرعت انیمیشن ها باشد. البته بارگذاری داده‌های بعضی از این اپلیکیشن‌ها، پس از اجرا ممکن است تا چند ثانیه به طول بینجامد، ولی اجرای مجدد آن‌ها به هیچ وجه زمان نخواهد برد. با تمامی این تفاسیر، این موضوع تا حدودی به سخت افزار و نوع دستگاه نیز مرتبط است ولی به طور کلی می‌توان بهبودهای قابل توجهی را در این زمینه مشاهده کرد.

تغییرات جزئی در صفحه مولتی تسکینگ 

علاوه بر نوتیفیکشن سنتر، صفحه مولتی تسکینگ نیز دچار تغییراتی شده و کارآیی بیشتری از آنچه در نسخه‌های پیشین دیده‌ایم به نمایش می‌گذارد. از جمله کارآیی‌های جدید این صفحه اضافه شدن لیست افقی مخاطبینی که به تازگی با‌ آن‌ها تماس داشته‌اید در کنار اپلیکیشن‌های در حال اجرا است. 

جستجوی وسیع‌تر با کمک Spotligh Search

spotlight

 یکی از قابلیت‌های جدیدی که در نسخه هفتم iOS دچار تحولات اساسی شد، جستجوگر سیستم عامل بود.در نسخه جدید نیز همانند iOS 7، با پایین کشیدن صفحه از وسط، این صفحه به نمایش در می‌آید و شما می‌توانید هر چه می‌خواهید، از تصاویر، ایمیل‌ها، نوت‌ها و مخاطبین را در این صفحه جستجو نمایید. حالا اپل قصد دارد تا دامنه جستجوهای شما را چند برابر وسیع‌تر کند و به شما امکان جستجو در اینترنت، جستجو در میان رستوران‌ها، مراکز تفریحی و ... را نیز از طریق این صفحه بدهد. 

عمر باطری: 

در حال حاضر، برای اعلام رای قطعی در رابطه با میزان استفاده iOS 8 از باطری اندکی زود به نظر می‌رسد. ولی در بررسی‌های انجام شده ما در مدت کوتاهی که از این نسخه استفاده کرده‌ایم، نشانه خاصی از مصرف شدید باطری مشاهده نشده است.  همچنین در این نسخه امکان رصد و پیگیری مصرف باطری توسط اپلیکیشن‌ها نیز وجود دارد که می‌تواند شما را از اپلیکیشن‌های پرمصرفتان آگاه کند.

چه اپلیکیشن‌هایی در iOS 8 اضافه شده‌اند یا تغییر نموده‌اند؟‌

بسیاری از اپلیکیشن‌های iOS 8 دستخوش تغییراتی کوچک و بزرگ شده‌اند. ما در نگاه خود به این سیستم عامل، تلاش کرده‌ایم تا تغییرات مهم اپلیکیشن‌های اصلی و همچنین اپلیکیشن‌های اصلی اضافه شده را در زیر برایتان بازگو نماییم. با

اپلیکیشن Messages

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که دستخوش تغییرات بسیاری شده، اپلیکیشن Message است. حالا در این اپلیکیشن امکان دسته بندی راحت‌تر پیغام‌های مرتبط با یک موضوع خاص وجود دارد. همچنین می‌توانید از بخش نوتیفیکیشن به پیغام‌هایتان پاسخ دهید یا پیغام‌هایتان را به صورت صوتی ارسال کنید. همچنین ارسال تصویر نیز همچون نسخه هفتم وجود دارد. البته ارسال سریع پیغام‌ها از صفحه نوتیفیکشن باگ ناخوشایندی نیز به همراه داشت که باعث می‌شد نتوانید از اپلیکیشنی که در حال استفاده از آن بوده‌اید خارج شوید. بعد از چندین مرحله آزمایش، راه حل خروج از این باگ نیز خاموش کردن دستگاه یا نگه داشتن دکمه پاور و سپس کنسل کردن صفحه Power بود. 

messages

در این نسخه، به کمک صفحه کلید هوشمند و جدید iOS می‌توانید از دایره لغات فراوانی که اپل در زبان‌های اصلی گنجانده است بهره‌مند شوید. البته بخاطر نبود زبان فارسی در لیست صفحه‌کلید‌ها، زبان مادری خود را فراموش کنید. همچنین زمانی که لغتی را به اشتباه تایپ می‌کنید و برای اصلاح آن گزینه حذف را فشار می‌دهید، صفحه کلید  کلمات جدیدی را به شما پیشنهاد می‌دهد. این ویژگی در کنار ویژگی‌های دیگر این صفحه کلید جدید،  راه حل کاربردی و قابل اطمینانی برای تایپ سریع‌تر مسیج‌ها به حساب خواهد آمد. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد کیبوردهای فارسی قابل قبول از سوی توسعه‌دهندگان ایرانی باشیم.

یکی دیگر از مهمترین نیازهایی که اپلیکیشن پیغام‌رسان iOS بدان نیازمند بود، امکان قطع نوتیفیکشن از مکالمات با  یک مخاطب خاص بود. حالا اپل در نسخه آزمایشی قابلیت Do Not Disturb را قرار داده است که در صورت فعال کردن برای یک کاربر خاص، پیغام‌های جدید وی در بخش نوتیفیکشن‌ها ظاهر نمی‌شوند.  

 در کنار این موارد، قابلیت‌های دیگری همچون اشتراک‌گذاری و ارسال مشخصات جغرافیایی و مکان فعلی‌تان بر روی نقشه به همراه امکان ارسال پیغام‌های گروهی با موضوع دلخواه نیز در این نسخه افزوده شده است.

اپلیکیشن Phone و Contacts

اپلیکیشن  Phone که به صورت پیش فرض در iOS برای برقراری تماس، دیدن مخاطبین و افزودن مخاطبین ویژه دیده می‌شود، نیز تغییرات جالب توجهی داشته است. از تغییرات ظاهری ساده در شماره گیر تا تغییرات ظاهری دیگری که در هنگام دریافت‌ تماس‌های تلفنی با آن‌ها برخورد خواهید کرد.

phone

همچنین در این نسخه لیست بلندبالایی به مشخصات قابل ثبت در بخش مخاطبین افزوده شده است. برای مثال، حالا می‌توانید به مخاطبین مورد نظرتان لینک شبکه‌های اجتماعیشان را نیز بیفزایید یا آن‌ها را با مخاطبین دیگر لینک کنید تا بدین ترتیب گروه‌بندی ساده‌تری را برای مخاطبین خود داشته باشید. 

contacts

یکی دیگر از قابلیت‌های افزوده شده در این نسخه امکان بلاک کردن یک مخاطب خاص در اپلیکیشن مسیج برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت‌های تلفنی است. بدین ترتیب که با رفتن به صفحه مخاطب و انتخاب گزینه Block This Caller پیغام جدیدی از سوی وی دریافت نخواهید کرد.

 اپلیکیشن iBooks

خواندن کتاب یا مجلات الکترونیکی، از آن دسته امکاناتی است که در طرفداران زیادی در کاربران تلفن‌های هوشمند دارد. اپل نیز با سرمایه  گذاری وسیعی که در این بخش انجام داده است، نسخه تازه‌ای از اپلیکیشن iBooks که به طور کلی دستخوش تغییرات ظاهری شده را جایگزین نموده است. از تغییرات ظاهری این اپلیکیشن می‌توانیم به تغییر آیکون آن و نصب پیش فرض بر روی دستگاه اشاره کنیم. همچنین به محض  اجرای iBooks، با یک اپلیکیشن کاملا جدید با رابط کاربری مشابه با اپلیکیشن Newsstand یا Appstore مواجه می‌شویم. به هر ترتیب، اهمیت اپل به این قضیه و ایجاد فروشگاه کامل کتاب، جای تحسین دارد. 

در iOS 8 به کمک iBooks می‌توانید کتاب‌های PDF خود را به مجموعه اضافه کنید. همچنین می‌توانید چینش آن‌ها را بر اساس نویسنده، عنوان، موضوع یا به صورت دلخواه دیگر صورت دهید. به علاوه امکان جستجو یا خرید لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها، جدیدترین‌ها و کتاب‌های برگزیده مشابه با انچه در Appstore  برای اپلیکیشن‌ها صورت می‌پذیرد نیز وجود دارد. 

با رفتن به هر صفحه کتاب نیز می‌توانید اطلاعات کامل آن را قبل از خرید مطالعه کنید و یا حتی بخشی از آن را نیز مطالعه نمایید. همچنین همانند اپل‌استور، جدول پرطرفدارین‌ها، چه در بخش کتاب‌های رایگان و چه کتاب‌های پولی دیده می‌شود. همانطور که پیش از این نیز گفتیم رابط کاربری فروشگاه کتاب اپل ظاهر بسیار آشنای Appstore یا Newsstand که برای خرید مجله  و روزنامه‌های روز توسط اپل ارائه شده است، را دارد.

اپلیکیشن Health

یکی از جذاب‌ترین امکاناتی که در کنفرانس توسعه‌دهندگان معرفی شد، اپلیکیشن Health بود. سرویسی که تمامی اپلیکیشن‌های حوزه سلامت را به زیر چتر واحد در خواهد آورد و شما را در پیگیری وضعیت جسمانی‌تان یاری خواهد کرد. ما نیز در بررسی خود نگاهی به امکانات این اپلیکیشن انداخته‌ایم که در ادامه آن را تقدیتان خواهیم نمود.

در این اپلیکیشن که شاید بیشتر از ده‌ها قابلیت تازه در آن نهفته است می‌توانید تمامی اطلاعات مرتبط با سلامت خود، از میزان کالری‌های بدن تا کیفیت و آنالیز خواب و فعالیت‌های روزانه خود را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه و حتی سالانه ثبت و مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. البته بررسی این داده‌ها نیازمند نصب اپلیکیشن‌های  دیگر در حوزه سلامتی است. 

health

برای شروع، ما مقداری دیتا از کالری‌های بدن تا میزان خواب را به صورت تصادفی وارد اپلیکیشن نموده‌ایم که نتیجه آن را می‌توانید در تصاویر بالا مشاهده نمایید. این اپلیکیشن توانایی آنالیز داده‌هایی که وارد نموده‌اید را دارید و بدین ترتیب با پیگیری مداوم سرویس Health می‌توانید سلامتی خود را مرتبا ثبت و آنالیز کرده و یا برای نشان دادن به پرشک آماده نمایید.

در کنار این‌ها، در Health این قابلیت وجود دارد تا شما در بخش Medical ID وضعیت جسمانی خود را برای موارد اورژانسی شرح دهید تا در صورت بروز حوادث، پزشک معالج از وضعیت کلی شما با خبر باشد.

اپلیکیشن Mail

اپلیکیشن ساده ایمیل در iOS را می‌توان یکی از ضعیف‌ترین اپلیکیشن‌های مرور ایمیل‌ها دانست! ولی این موضوع تا پیش از ارائه نسخه جدید در iOS 8 صادق بود! در نسخه جدید این اپلیکیشن امکان گزارش ایمیل‌ها به عنوان خوانده نشده با کشیدن ایمیل از سمت چپ صفحه به راست وجود دارد. همچنین با کشیدن ایمیل از سمت راست به چپ نیز گزینه‌های جدیدی همچون Archive برای ذخیره ایمیل در آرشیو برنامه، Flag برای هایلایت‌کردن ایمیل‌های ضروری و مهم و گزینه More برای برای پاسخ سریع،فوروارد کردن و همچنین دریافت نوتیفیکیشن در رابطه با آن ایمیل است.

Mail

برای مثال پس از فعال‌سازی نوتیفیکشن برای یکی از ایمیل‌ها، در صورت دریافت ایمیل جدید یا پاسخ به ایمیل مورد نظر، اطلاعات آن  در صفحه نوتیفیکیشن برای شما به نمایش در خواهد آمد. 

در کنار این قابلیت‌ها، امکان ساخت یک صفحه Vip برای ایمیل‌های مهم نیز وجود دارد. بدین ترتیب صرف نظر از اینکه ایمیل‌ها در کدام یک از سرویس‌های ایمیل یاهو یا جیمیل یا ... شما قرار داشته باشند،‌ می‌توانید ایمیل‌های مهمتان را در آنجا قرار دهید.

دستیار صوتی Siri با قابلیت‌های جدید: 

از قابلیت‌های تازه دستیار صوتی هوشمند اپل، امکان صدا کردن آن با کلمه Hey Siri است. در آزمایش‌های ما، سیری تنها زمانی که دستگاه از طریق کابل به شارژر متصل شده بود، با شنیدن این صدا اجرا می‌شد و فرمان‌های بعدی را می‌توانستیم به او بگوییم. به نظر می رسد دلیل نیاز به وصل بودن گوشی به شارژر برای تشخیص صوتی، مصرف زیاد باتری باشد که شاید اپل با تعبیه چیپ اختصاصی در آیفون ۶ این مشکل را نیز حل کند. سابقا موتورولا با تعبیه چیپ اختصاصی در گوشی خود موفق به این کار شده بود.

امکان پیدا کردن موزیک‌هایی که در حال شنیدن آن هستید نیز به لطف ترکیب سیری با سرویس Shazam بدین نسخه اضافه شده است.

اپلیکیشن دوربین

در بررسی‌های زومیت از iOS 8، تغییرات قابل توجه و ضروری که در اپلیکیشن دوربین محصولات اپل تا پیش از این دیده می‌شد، صورت گرفته است. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن تایمر برای گرفتن تصویر، حالت Time Lapse و تنظیم دریچه لنز و میزان نور اشاره نمود. 

camera

همانطور که گفتیم،‌ قابلیت‌  Time Lapse یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های عکاسی است که اضافه شدن آن به دوربین آیفون، امکانات قابل توجه و خوشایندی را برای کاربران اپلی به ارمغان خواهد آورد. در این تکنیک تصاویر با فریم ریت بسیار پایین ثبت می‌شوند و بدین ترتیب زمانی که آن‌ها را در حالت عادی تماشا می‌کنید، تصاویر با سرعت بسیار زیادی به حرکت در می‌آیند. نمونه بارز و جذاب این تکنیک تصویر برداری در تصاویری است که از باز شدن گل‌ها ثبت می‌شود. برای مثال می‌توانید به کمک این تکنیک و اندکی صبر،‌ باز شدن گل‌ها و برگ‌ها را به سبکی که در مستندها به نمایش در می‌آید تصویربرداری کنید. برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر نمونه در این زمینه به این صفحه از ویکیپدیا مراجعه نمایید. 

 یکی دیگر از قابلیت‌های نهفته در دوربین آیفون، امکان تنظیم روشنایی عکس است. بدین ترتیب که با نگاه داشتن انگشتتان بر روی یک نقطه خاص، علامت خورشید ظاهر می‌شود که  با پایین یا بالا بردن علامت خورشید، می‌توان میزان روشنایی عکس را  به دلخواه خود تغییر داد. همچنین همانند نسخه قبل، امکان قفل کردن فوکوس بر روی یک نقطه خاص یا تنظیم اکسپوژر یا میزان نور یک نقطه خاص نیز وجود دارد. 

اپلیکیشن Photos

photos-2

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که  در نسخه جدید iOS مورد توجه قرار گرفته و دستخوش تغییرات بسیاری شده است اپلیکیشن محبوب نمایش تصاویر یا Photos است. با توجه به محبوبیت بالای اپلیکیشن دانلودی iPhoto در نسخه قبلی، به نظر می‌رسد که اپل امکانات وسیع‌تری را برای ویرایش تصاویر در این نسخه قرار داده تا بتواند نیازهای کاربران در ویرایش تصاویرشان را پوشش دهد. از جمله این امکانات می‌توان به قابلیت تنظیم نور، کنتراست، ایجاد افکت در تصاویر و چندین و چند قابلیت مهم دیگر اشاره کرد که استفاده و ویرایش تصاویر را به صورت ساده ولی حرفه‌ای برای کاربران مبتدی امکان پذیر می‌سازد. 

همچنین چینش آلبوم‌ها نیز تغییر کرده و دیگر خبری از آلبوم Camera Roll نیست. همچنین آلبوم جدیدی به نام Recently Deleted به بخش تصاویر افزوده شده است که در آن آخرین تصاویر حذف شده ذخیره می‌گردند. البته این تصاویر تا مدت زمان محدودی در این آلبوم باقی می‌مانند و به نوعی برای بازیابی مجدد تصاویری که اشتباها حذف می‌گردند، قرار داده شده‌ است. در کنار این‌ها قابلیت جستجو در میان تصاویر نیز برای پیدا کردن تصاویر مورد نظرتان و یا افزودن تصاویر به تصویرهای مورد علاقه اضافه شده است.

از جمله دیگر قابلیت‌هایی که البته در نسخه پیشین نیز دیده می‌شد، امکان دسته‌بندی و تماشای تصاویر در قالب‌ها و دسته‌بندی‌های دلخواه است. برای مثال با لمس بر روی تهران، تصاویری که در تهران گرفته‌اید را بر روی نقشه خواهید دید یا با لمس بر روی زمان ثبت تصویر، تصاویر گرفته شده در آن روز یا ساعت خاص را مشاهده خواهید نمود. 

photos-1

نکته قابل توجه دیگر اپلیکیشن Photos که به طور کلی در iOS 8 توجه زیادی بدان شده است، تمرکز  اپل به اشتراک‌گذاری بیشتر در شبکه‌های اجتماعی است. بر خلاف نسخه‌های پیشین اکنون امکان به اشتراک‌گذاری مستقیم و سریع تصاویر و ویدیوهایتان به صورت دسته جمعی(‌مثلا تمامی تصاویر گرفته شده در یک روز خاص) یا تکی در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیس بوک و ... گنجانده شده است. البته در حال حاضر لیست محدودی از شبکه‌ها در اپلیکیشن Photos حضور دارند، ولی بدون شک با عرضه نسخه نهایی این روند تغییر و شبکه‌های بیشتری افزوده خواهند شد.  

 اپلیکیشن Notes

در بررسی اپلیکیشن نوت با توجه به کاربردهای محدودش، تغییرات بخصوصی را مشاهده نکرده‌ایم. هر چند نمی‌توان قابلیت اضافه کردن تصاویر به نوت‌ها را از قلم انداخت ولی در ظاهر و امکانات این اپلیکیشن تغییر محسوس دیگری دیده نمی‌شود.

بهبود جستجو در Appstore

appstore

علاوه بر تمامی تغییرات صورت گرفته، فروشگاه برنامه اپل نیز تغییرات آشکاری را به خود دیده است. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن بخش  Explore اشاره کرد. اضافه شدن Explore کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر به اپلیکیشن‌های مورد نظر و علاقه خود دسترسی داشته باشید و همچنین دسته‌بندی و انتخاب اپلیکیشن‌ها بر اساس موضوعات نیز بهبود پیدا کند. 

اپلیکیشن‌ مرورگر Safari

safari

 از تغییرات قابل توجه دیگر در iOS 8، مرورگر Safari است. این مرورگر که یکی از محبوب‌ترین و امن‌ترین مرورگرهای دنیای وب نیز به شمار می‌رود، حالا به شما قابلیت Private Browsing، یعنی مرور وب بدون ذخیره در History و ذخیره Cache را فراهم می‌آورد. همچنین امکان افزودن صفحات به لیست دلخواه و همچنین مطالعه مطالب مهم آن‌ها در فیدخوان‌ها نیز فراهم شده است. در کنار این‌ها می‌توانید صفحات دلخواهتان را به اشتراک بگذارید یا  برای دنبال کردن اخبار سایت‌های مهم در قالب یک خبرخوان، گزینه Shared links را انتخاب نمایید تا بعدا از طریق منوی shared Links به آخرین اخبار وبسایت‌های مورد علاقه‌تان دسترسی داشته باشید.

دیدگاه زومیت در رابطه با هشتمین نسخه از iOS

هر چند نسخه‌ای که ما بررسی خود را روی آن آغاز کرده‌ایم، اولین نسخه آزمایشی iOS 8 محسوب می‌شد و در کنار باگ‌های کوچک و بزرگ، بعضی از قابلیت‌ها در آن یا غیر قابل استفاده بودند و یا هنوز برنامه‌ای برای آن‌ها تهیه نشده بود،‌ ولی از همین ابتدای راه می‌توان فهمید که اپل با  آزاد گذاشتن  بیشتر برنامه نویس‌ها و افزودن امکانات قابل توجه در این نسخه از iOS در سیاست‌های پیشین خود تغییراتی بنیادین صورت داده است. تغییراتی که بدون شک، لازمه حضور ساعت‌ هوشمند یا آیفون با صفحه نمایش بزرگتر خواهد بود. به طور کلی عملکرد iOS 8 در استفاده چند روزه ما، راضی کننده به نظر می‌رسید  از سرعت بالای اجرای اپلیکیشن‌ها گرفته تا اپلیکیشن‌های   مهمی همچون Health . در کنار این‌ها اضافه شدن قابلیت‌های تازه به اپلیکیشن‌های قدیمی همچون iBooks، Photos  و Appstore و بهبود مرورگر سافاری را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

در کنار همه این‌ها، ده‌ها تغییر کوچک و بزرگ مثل افزوده شدن زبان فارسی به زبان‌های سیستم عامل و ... نیز از جمله نکات مثبت مهم دیگری محسوب می‌گردد که می‌تواند راه برای گسترش هر چه بیشتر اپل در قلمرو تلفن‌های هوشمند هموارتر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات