مایکروسافت رسماً به پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی پایان داد

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
همانطور که پیش‌تر در زومیت خواندید، مایکروسافت براساس برنامه‌های خود، پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی را به پایان برد. با در دسترس قرار‌دادن بروزرسانی ویندوز 8.1، ویندوز ایکس‌پی از لیست پشتیبانی مایکروسافت رخت بسته و این کمپانی، مونس 12 ساله‌ی شماری از کاربران مخصوصاً در کشورمان را از لیست پشتیبانی خود کنار گذاشت.
تبلیغات

عدم پشتیبانی از یک سیستم‌عامل به معنای عدم بروزرسانی و در نتیجه بالارفتن خطر آلودگی ابزار‌های مجهز به این نسخه از سیستم‌عامل است. در کشور ما نیز بسیاری از سازمان‌ها و ادارات به موجب کار با برخی از نرم‌افزار‌ها یا زمان‌بر بودن پروسه‌ی تعویض سیستم‌عامل و آموزش پرسنل، هنوز از سیستم‌عامل ایکس‌پی استفاده می‌کنند. مایکروسافت برای سازمان‌هایی با این شرایط، امکان پشتیبانی از طریق پرداخت مبلغی به‌عنوان حق اشتراک را در نظر گرفته است که در مواقع ضروری و مورد نیاز، با ارائه‌ی پچ‌ها و بروزرسانی‌ها از آن‌ها حمایت خواهد کرد. اما در هر حالت ردموندی‌ها بروزرسانی به نسخه‌های جدیدتر را مناسب‌تر عنوان می‌کنند.

درصورتی که هنوز از نسخه‌ی ایکس‌پی سیستم‌عامل مایکروسافت استفاده می‌کنید، بهتر است سیستم خود را به نسخه‌های جدیدتر بروز کنید. براساس آمار منتشر شده توسط NetMarketShare، در حال حاضر در حدود 25 درصد از کاربران از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کنند. در این آمار نسخه‌های مورد استفاده در دستگاه‌های ATM احتساب نشده است. در حدود 95 درصد از کل دستگاه‌های ATM ‌مورد استفاده در سراسر جهان از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کنند.

XPShare

NCR، کمپانی تولیدکننده‌ی دستگاه‌های ATM اعلام کرده است که در حال بروزرسانی سیستم‌عامل دستگاه‌های ATM بوده و تا امروز حدود 20 درصداز کل تولیدات خود را به نسخه‌ی جدیدتر بروز کرده است. هرچند این میزان بسیار کم بوده و این کمپانی اعلام کرده است که بانک‌ها تمایلی به بروزرسانی نداشته و غالب بانک‌ها تمایل به پرداخت مبلغ تعیین شده به مایکروسافت برای دریافت بروزرسانی‌ها دارند.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، بسیاری از دولت‌ها نیز به این نسخه از ویندوز وابسته هستند که از جمله‌ی ان می‌توان به بریتانیا و هلند اشاره کرد. از جمله‌ی بزرگ‌ترین کشورهایی که پروسه ی بروزرسانی برای آن‌ها بسیار وقت‌گیر خواهد بود، کشور چین است که در حدود نیمی از پی‌سی‌های موجود در این کشور از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند.

امروز وقت آن رسیده است تا از ایکس‌پی خداحافظی کنیم. ویندوز ایکس‌پی یکی از سیستم‌عامل‌هایی است که در دوران حیات آن اینترنت به دوران اوج خود رسیده است. شاید بتوان لقب اولین سیستم‌عامل جذاب را به ایکس‌پی داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات