ویروس کرونا برگزاری نمایشگاه MWC 2020 را تهدید می‌کند

جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با شیوع ویروس کرونا در چین و سرایت آن به سایر کشورها، برگزاری بزرگ‌ترین رویداد جهانی حوزه‌ی موبایل با تهدیدی جدی مواجه است.
تبلیغات

کمتر از سه هفته‌ی دیگر نگاه کل دنیای تکنولوژی به کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلونا معطوف خواهد شد. این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه در دنیای ارتباطات سیار است. هر ساله بیش از صد هزار شرکت‌کننده از تقریبا دویست کشور جهان از نزدیک شاهد این رویداد هستند. برخلاف آنچه در سال‌های اخیر در نمایشگاه CES شاهد بوده‌ایم، سازندگان بزرگ هنوز تمایل دارند که مهم‌ترین محصولات خود را در رویداد MWC معرفی کنند.

اما امسال اوضاع قدری متفاوت است. شیوع ویروس کرونا در چین و گسترش آن به سایر نقاط دنیا تاکنون جان صدها نفر را گرفته است. همچنین زنجیره‌ی توزیع بسیاری از قطعاتی که برای توسعه‌ی گوشی‌های هوشمند حیاتی هستند را مختل کرده و برای مسافران قاره‌ی آسیا که مبدأ بیشتر غرفه‌داران این نمایشگاه است، دردسرهای زیادی به بار آورده است. تاکنون دو شرکت ال‌جی و زد‌تی‌ای از لغو حضور خود در این نمایشگاه خبر داده‌اند. سخت می‌توان باور کرد که اختلال در روال عادی این نمایشگاه همین‌جا به پایان برسد.

تا پیش از این انتظار می‌رفت تمامی برندهای مطرح گوشی‌های هوشمند از چین در این نمایشگاه MWC 2020 حضور پررنگی داشته باشند. حداقل تا به امروز به‌نظر می‌رسد شاهد چنین امری باشیم. به گزارش رسانه‌ی ورج، شرکت‌های شیائومی، ویوو و آنر همگی قصد شرکت در این رویداد را دارند. هواوی نیز با وجود لغو کنفرانس توسعه‌دهنگان که قرار بود در شهر شنژن چین برگزار شود، اعلام کرده است که قصد دارد محصولات جدیدی در این نمایشگاه معرفی کند. البته به‌گفته‌ی برخی منابع نزدیک به هواوی، این شرکت قصد دارد برخی رویدادهای خود در این نمایشگاه را حذف کند و تعداد کارکنانی که برای شرکت در این نمایشگاه مجبور به سفر هستند را بشدت کاهش دهد. کوالکام، لنوو و موتورولا همگی از تمایل به شرکت در نمایشگاه خبر داده‌اند.

بسیاری از شرکت‌های چینی هنوز قصد شرکت در این نمایشگاه را دارند

انجمن جهانی ارتباطات سیار (GSMA) که سازمان‌دهی نمایشگاه MWC را بر عهده دارد، روال کاری عادی خود را در بارسلونا ادامه خواهد داد. این مسئله باتوجه به اثر اقتصادی ۴۹۲ میلیون دلاری این رویداد و ایجاد ۱۴۱۰۰ شغل پاره‌وقت به واسطه‌ی آن کاملا قابل درک است. GSMA یک سازمان تجاری-صنعتی است که بیش از ۱۲۰۰ شرکت در سرتاسر اکوسیستم موبایل را نمایندگی می‌کند. نمایشگاه MWC فرصتی برای این شرکت‌ها فراهم می‌کند که برای شراکت، معامله و عرضه‌ی محصولات گرد هم بیایند.

انجمن GSMA دیروز طی بیانیه‌ای اظهار کرد که شیوع ویروس کرونا تأثیر حداقلی بر آماده‌سازی برای برگزاری نمایشگاه MWC داشته است و انتظار می‌رود این نمایشگاه طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی در تاریخ ۲۴ الی ۲۷ فوریه (۵ الی ۸ اسفند) در شهر بارسلونا برگزار گردد. همچنین این انجمن اعلام کرده است که تمهیدات ویژه‌ای برای پشتیبانی پزشکی و ضدعفونی کردن محوطه‌ی برگزاری در نظر خواهد گرفت. همچنین پروتکل جدیدی جهت تعویض میکروفن برای هر سخنران در نظر گرفته شده است. علاوه‌براین، به همه‌ی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه «سیاست دست ندادن» توصیه شده است که البته چندان عملی به‌نظر نمی‌رسد.

با وجودی که برگزارکنندگان این رویداد سعی دارند در خصوص ایمنی برگزاری آن به شرکت‌کنندگان اطمینان خاطر بدهند اما تأثیرگذاری ویروس کرونا بر این رویداد اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. هیچ‌گونه کاهشی در سرعت گسترش ویروس کرونا بچشم نمی‌خورد و در روزهای اخیر موارد ابتلا به این ویروس  افزایش پیدا کرده است.  نظر به اینکه ویروس کرونا در همسایگی اسپانیا، در کشور فرانسه و همین‌طور جزایر قناری مشاهده شده است وجود شک و تردید برای شرکت در این رویداد طبیعی به‌نظر می‌رسد.

ال‌جی پس از اعلام لغو حضورش در نمایشگاه MWC، در بیانیه‌ی خود اظهار کرده بود که سلامت کارکنان و عموم مردم را در تصمیم‌گیری خود اولویت قرار داده است و قصد دارد طبق توصیه‌های کارشناسان سلامت از سفر بین‌المللی غیرضروری برای صدها تن از کارکنان خود جلوگیری کند. زد‌تی‌ای نیز با اشاره به احترامی که این شرکت برای عموم مردم قائل است ذکر کرده است که نمی‌خواهد عاملی برای ایجاد دردسر برای آن‌ها باشد و به همین خاطر از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی صرف‌نظر کرده است.

حتی اگر شرکت دیگری از حضور در نمایشگاه امسال MWC انصراف ندهد بازهم باید شاهد نمایشگاهی با جوی بسیار متفاوت نسبت به سال‌های گذشته باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات