نگاه نزدیک زومیت به گوشی های نوکیا 6، نوکیا 5، نوکیا 3 و نوکیا 3310

سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
مطالعه 10 دقیقه
در این مطلب نگاه نزدیکی به گوشی‌های نوکیا 3، نوکیا 5، نوکیا 6 و نوکیا 3310 خواهیم داشت.
تبلیغات

نوکیا همچنان شرکتی است که بر فعالیت اصلی خود یعنی تکنولوژی شبکه تمرکز دارد. نوکیا در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند و هم‌اکنون احتمالا برای آنلاین شدن در فضای مجازی، در حال استفاده از فناوری‌های موبایلی این کمپانی هستید. اما در اینجا قصد داریم در مورد گوشی‌های هوشمند این شرکت صحبت کنیم. همانطور که احتمالا می‌دانید در سال ۲۰۱۵ این برند به مایکروسافت واگذار شد؛ اما غول دنیای نرم‌افزار نیز نتوانست آن را به موفقیت برساند. اما حال کمپانی اچ‌ام‌دی گلوبال با استفاده از تعدادی از کارمندان سابق مایکروسافت و نوکیا، امتیاز این برند را در اختیار دارد.

نوکیا 5 نوکیا 3 نوکیا 6

اچ‌ام‌دی گلوبال اکنون گوشی‌های هوشمندی با برند نوکیا تولید می‌کند، درست همانند بلکبری که از برند خود در تولید گوشی‌های TCL بهره می‌برد و اخیرا هم گوشی بلکبری KEYone را تولید کرده‌ است. گوشی‌های جدید نوکیا نسبت به محصولات قدیمی این برند از جنبه‌های مختلفی تفاوت دارند. حالا دیگر خبری از سیستم عامل ویندوزفون نیست و اینبار شاهد معرفی گوشی‌های جدید نوکیا با سیستم‌عامل اندروید هستیم.

احتمالا نوکیا در طی ماه‌های آینده گوشی‌های رده‌بالای جدید دیگری نیز معرفی خواهد کرد. این شرکت در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال از گوشی‌های میان‌رده و پایین رده خود با نام نوکیا ۳، نوکیا ۵ و نوکیا ۶ رونمایی کرد.

نگاه نزدیک ویدیویی:

دانلود 360P  | دانلود 720p

نوکیا 3

پایین‌رده‌ترین گوشی جدید اچ‌ام‌دی گوشی نوکیا ۳ است. این محصول نمایشگری ۵ اینچی دارد و از پردازنده‌ی کم‌مصرف ۶۷۳۷ مدیاتک بهره می‌برد. پردازنده‌ی یادشده شامل چهار هسته‌ی ۱.۳ گیگاهرتزی است. حافظه‌ی رم نوکیا ۳ معادل ۲ گیگابایت و حافظه‌ی داخلی آن ۱۶ گیگابایت در نظر گرفته شده و علاوه بر این از کارت حافظه میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کند. مسلما با توجه به این مشخصات، گوشی نوکیا ۳ یک دستگاه قدرتمند نیست. وضوح نمایشگر این محصول ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است که باعث می‌شود چگالی پیکسلی آن ۲۹۴ppi باشد. دوربین پشتی و جلویی این گوشی‌ هوشمند هر دو ۸ مگاپیکسلی با f/2.0 هستند.

نوکیا 3

ساختار کلی دوبخشی نوکیا ۳ برای طرفداران برند نوکیا آشنا است. نوکیا ۳ فریمی از جنس آلومینیوم دارد و بدنه‌ی پشتی آن از جنس پلی‌کربنات است. به‌نظر می‌رسد مقاومت این دستگاه در حد گوشی قدیمی‌تر نوکیا لومیا ۹۲۵ باشد. در کل طراحی بدنه یکپارچه است و شما می‌توانید یکی از مدل‌های  نقره‌ای/سفید، مشکی، آبی تیره یا رنگ‌های دیگر این گوشی را انتخاب کنید. این گوشی‌ هوشمند سنسور اثر انگشت ندارد و سه دکمه‌ی خازنی ناوبری در پایین نمایشگر آن تعبیه شده است.

نوکیا 3

سیستم‌عامل نوکیا ۳ اندروید ۷.۰ نوقا است و یک اپلیکیشن اختصاصی دوربین نیز برای آن ارائه شده است.محیط‌ کاربری این گوشی شبیه به محیط کاربری گوشی‌های پیکسل است. با وجود سخت‌افزار نه چندان قوی، در تست کوتاهی که با دستگاه یادشده انجام دادیم، عملکرد آن بسیار سریع و بی‌مشکل بود. این رابط کاربری می‌خواهد نشان دهد که اگر سفارشی‌سازی‌های سنگین بر اندروید اعمال نشود، حتی با یک سخت‌افزار رده‌پایین تا چه حد می‌توان یک تجربه‌ی کاربری بسیار خوب را به کاربران ارائه داد.

نوکیا 3

ضخامت محصول مورد بحث ۸.۴۸ میلی‌متر است. این ضخامت برای گوشی‌های امروزی کمی زیاد به‌ نظر می‌رسد. از دیگر مشخصات نوکیا ۳ می‌توان به باتری با ظرفیت ۲۶۵۰ میلی‌آمپر ساعت و پشتیبانی از شبکه‌های 4G LTE اشاره کرد. نکته‌ی دیگری که کمی غیرمنتظره‌ به‌نظر می‌رسد، این است که گوشی مورد اشاره به‌جای درگاه مدرن یواس‌بی نوع سی از درگاه میکرو یو‌اس‌بی بهره می‌برد؛ البته با توجه به قیمت ۱۳۹ یورویی دستگاه، انتخاب این پورت چندان هم دور از انتظار نبود.

نوکیا 5

گوشی‌ هوشمند نوکیا ۵ نسبت به نوکیا ۳ کمی‌بزرگ‌تر و البته قوی‌تر است. این محصول مجهز به یک نمایشگر ۵.۲ اینچی از نوع آی‌پی‌اس با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است. با توجه به ابعاد صفحه‌نمایش و وضوح تصویر، تراکم پیکسلی نوکیا ۵ به ۲۸۲ppi رسیده است. پردازنده‌ی این گوشی‌ اسنپدراگون ۴۳۰ و رم آن ۲ گیگابایت است. حافظه‌ی داخلی‌ این محصول ۱۶ گیگابایت است که می‌توان با استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس‌دی آن را گسترش داد. این دستگاه از شبکه‌های 4G LTE Cat.4 نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین پشتی نوکیا ۵ نسبت به مدل قبلی ارتقاء یافته و ۱۳ مگاپیکسلی است. گشودگی دیافراگم گوشی مورد بحث F/2 است. این مدل نیز از پورت میکرو یو‌اس‌بی بهره می‌برد و باتری آن ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است.

نوکیا 5

در پایین نمایشگر نوکیا ۵ یک سنسور اثر انگشت قرار داده شده است. در دو طرف این سنسور، دو دکمه‌ی خازنی بازگشت و مالتی‌تسکینگ قرار دارد. بدنه‌ی این گوشی‌ هوشمند از آلومینیوم ماشین‌کاری شده‌ی یک تکه ساخته شده است و در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی، آبی تیره و مسی به بازار عرضه خواهد شد. کناره‌های این دستگاه خمیده هستند و سطح جلویی آن هم با لایه‌ای از جنس شیشه‌ی سیاه پوشانده شده است. از آنجا که آلومینیوم ماشین‌کاری شده باعث شبیه شدن گوشی‌ها به آیفون‌های قبلی اپل می‌شود، اچ‌ام‌دی تصمیم گرفته است خطوط آنتن را در لبه‌های بالا و پایین تعبیه کند تا این محصول شخصیت بیشتری داشته باشد. البته همانطور که می‌دانیم خطوط آنتن در آیفون ۷ و ۷ پلاس نیز در لبه‌های بالا و پایین جای داده شده‌اند.

نوکیا 5

در کل باید گفت که طراحی این گوشی ساده ولی بسیار زیبا است. قیمت نوکیا ۵ نیز ۱۸۹ یورو اعلام شده و به همین دلیل بسیاری از افراد توان خرید آن را خواهند داشت.

نوکیا 6

رده‌بالاترین گوشی‌ هوشمند کنونی اچ‌ام‌دی گلوبال، نوکیا ۶ است. این گوشی قبلا در اوایل ماه ژانویه‌ی ۲۰۱۷ در چین معرفی شد؛ اما حالا نوکیا مدل بین‌المللی آن را هم معرفی کرده است و با قیمت ۲۲۹ یورو به فروش خواهد رساند. این مدل در رنگ‌های مشکی مات، نقره‌ای، مسی و آبی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

نوکیا 6

این محصول از نظر مشخصات فنی نسبت به دو مدل قبلی قدرتمندتر است. پردازنده‌ی این گوشی اسنپدراگون ۴۳۰ و حافظه‌ی رم آن ۳ گیگابایت در نظر گرفته شده است. حافظه‌ی داخلی نوکیا ۶ معادل ۳۲ گیگابایت است. این دستگاه همچنین از کارت حافظه‌ی جانبی میکرو‌اس‌دی پشتیبانی می‌کند. نمایشگر ۵.۵ اینچی نوکیا ۶ از نوع آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی باست و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل ارائه می‌دهد. 

نوکیا 6

گوشی‌ هوشمند نوکیا ۶ از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2 بهره می‌برد که در کنار آن یک فلش ال‌ای‌دی دوگانه تعبیه شده است. بدنه‌ی این محصول از جنس آلومینیوم سری ۶۰۰۰ است و طراحی زیبایی دارد. البته این همان کیفیتی است که از نامی چون نوکیا انتظار داشتیم.

گوشی نوکیا ۶ درست مثل مدل نوکیا ۵ از یک سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر بهره می‌برد که در دو طرف آن کلید‌های خازنی ناوبری قرار داده شده است. خطوط آنتن در گوشه‌ای‌ترین بخش لبه‌ی بالا و پایین دستگاه تعبیه شده‌اند. همچنین طراحی لبه‌های این دستگاه کمی زاویه‌دارتر از دو مدل قبلی است.

نوکیا 6

نوکیا 6 آرت‌بلک

نوکیا ۶ آرت‌بلک مدل مخصوصی است که همانند مدل معمولی نوکیا ۶ بدنه‌ای از جنس فلز مشکی دارد، ولی این بار رنگ مشکی این دستگاه براق است. علاوه بر این، مدل مشکی براق از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد و حافظه‌ی داخلی آن ۶۴ گیگابایتی است. سایر مشخصات این مدل شبیه به مدل معمولی نوکیا ۶ است.

اندروید ۷

اچ‌ام‌دی روش بدون تعجیل را در استفاده از نرم‌افزار در پیش گرفته است؛ گوشی‌های جدید نوکیا همه سیستم‌عامل اندروید ۷ نوقا را در کنار یک سری شخصی‌سازی جزئی اجرا می‌کنند. تنها اپ غیر گوگلی پیش‌فرض نصب شده در این گوشی‌ها، اپلیکیشن دوربین است که طراحی مینیمالی دارد و قابلیت‌های اضافه‌ای نسبت به دوربین پیش‌فرض اندروید در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نوکیا 5 نوکیا 3 نوکیا 6

این کمپانی اعلام کرده است که به دلیل تغییرات کمی که در سیستم‌عامل موبایلی گوگل اعمال کرده، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری و وصله‌های امنیتی را با سرعت بیشتری برای خریداران گوشی‌های هوشمند خود ارائه خواهد کرد. البته باید منتظر بمانیم تا ببینیم نوکیا به این وعده عمل خواهد کرد یا خیر. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اچ‌ام‌دی نسبت به مایکروسافت منابع کمتری در اختیار دارد و باید دید این شرکت چگونه این وضعیت را مدیریت خواهد کرد.

هر سه گوشی‌ هوشمند مورد بحث از سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۷ به صورت سراسری به فروش خواهند رسید. 

نوکیا 3310

اما در کنار گوشی‌های هوشمند جدید، نوکیا از مدل به‌روزرسانی شده‌ی گوشی‌ خاطره‌انگیز نوکیا ۳۳۱۰ نیز رونمایی کرده است. این محصول همچنان از بازی بسیار محبوب اسنیک (مار) بهره می‌برد ولی این بار در سبکی مدرن‌تر.

در دست نگه داشتن نوکیا ۳۳۱۰ جدید، حس همیشگی تخریب‌پذیر نبودن نوکیا را به شما القا خواهد کرد. کلیک‌خور بودن دکمه‌های جدید این گوشی نیز بسیار قابل توجه است. این مدل اگرچه از سبک اصلی نوکیا ۳۳۱۰ بهره گرفته؛ اما تغییرات خوبی نیز به خود دیده است. حال زیر نمایشگر نوکیا ۳۳۱۰ به جای دکمه‌ی جهتی مدل اولیه، از یک دی‌پد مربعی استفاده شده است. علاوه بر این نوکیا ۳۳۱۰ جدید نسبت به نسل قبلی خود باریک‌تر و سبک‌تر شده است. اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های قدیمی یعنی عمر باتری بسیار زیاد، در این محصول نیز وجود دارد. نوکیا اعلام کرده است که این گوشی می‌تواند تا یک ماه در حالت آماده به‌کار قرار داشته باشد.

نوکیا 3310 / Nokia 3310

اچ‌ام‌دی که مدل جدید نوکیا ۳۳۱۰ را ساخته، دقیقا از منوهای قدیمی این محصول در این مدل جدید بهره نگرفته است. حالا گوشی مورد بحث رابط کاربری سری ۳۰ پلاس نوکیا را اجرا می‌کند و علاوه بر این از یک نمایشگر رنگی و بزرگ‌تر بهره می‌برد. البته در تست ما، دسترسی به قابلیت‌های مختلف منوی این گوشی بسیار آسان و سریع به‌ نظر آمد. با این گوشی مجددا باید از سبک قدیم در هنگام نوشتن پیام استفاده کنید و این یعنی هر دکمه برای چندین حرف به کار گرفته شده‌ است. مسلما نمی‌توانید با سرعتی در حد کیبوردهای QWERTY با این گوشی پیام بنویسید؛ اما باز هم استفاده از این روش قدیمی می‌تواند برای بسیاری جذاب باشد.

نوکیا ۳۳۱۰ همچنین مجهز به یک مرورگر وب است که با استفاده از آن می‌توانید نسخه‌ی بسیار ساده شده‌ی وب‌سایت‌هایی چون فیسبوک را مرور کنید. البته این گوشی از وای‌فای پشتیبانی نمی‌کند و برای اتصال به اینترنت از شبکه‌ی 2.5G بهره می‌برد؛ به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که بتوانید با این دستگاه ویدیو دانلود کنید. البته امکان دانلود یک سری اپلیکیشن ساده نیز وجود دارد، ولی نمی‌توان از اپ‌هایی چون واتساپ و غیره در این گوشی استفاده کرد.

نوکیا 3310 / Nokia 3310

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های نوکیا ۳۳۱۰ مسلما بازی مار آن است. اما بازی ارائه شده در این گوشی همان مار ساده‌ی قبل نیست و حالا ظاهری مدرن‌تر به خود گرفته است و شما باید با استفاده از دو کلید ۴ و ۶ آن را کنترل کنید. 

در نوکیا ۳۳۱۰ اولیه امکان تعویض کامل کاور دستگاه وجود داشت. اما در مدل جدید این محصول فقط می‌توانید کاور پشتی را تعویض کنید. با باز کردن در پشتی نوکیا ۳۳۱۰ مثل قبل امکان تعویض باتری را خواهید داشت. از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به پشتیبانی از کارت حافطه‌ی میکرو اس‌دی اشاره کرد. علاوه بر این، می‌توانید با اتصال هدفون به پورت ۳.۵ میلی‌متری نوکیا ۳۳۱۰ به رادیو FM و موسیقی گوش دهید.

نوکیا ۳۳۱۰ جدید ۷۹.۶ گرم وزن دارد و برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم مدل اولیه‌ی این محصول ۱۳۳ گرم وزن داشت. علاوه بر این یک دوربین ۲ مگاپیکسلی در پشت این محصول قرار داده شده است. قیمت در نظر گرفته شده برای نوکیا ۳۳۱۰ نیز ۵۲ دلار است و از سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری روانه‌ی بازار خواهد شد.

نظر شما در مورد گوشی‌های جدید نوکیا چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات