همکاری گیگابایت و IR در تامین هرچه بهتر توان مادربردها

پنج‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از مهمترین و حیاتی ترین فرآیندهایی که در یک مادربرد رخ می دهد تامین توان است. هرچه میزان توان و پایداری و یکنواختی آن بیشتر باشد کیفیت کاری قطعات نصب شده روی مادربرد بالاتر خواهد بود. از این رو گیگابایت در طراحی نسل جدید مادربردهای خود سعی نموده تا با بزرگترین و معتبرترین شرکت ها همکاری کرده و از برترین قطعات در محصولات خود بهره ببرد. یکی از اصلی ترین این شرکت ها IR  یا International Rectifier است که بزرگترین ارائه کننده PWMهای دیجیتال در دنیا می باشد. PWM که مخفف کلمه Pulse-width modulation می باشد، وظیفه تلفیق پالس های مثبت و منفی را به عهده دارد و در واقع میزان توان مورد نیاز قطعات نصب شده روی مادربرد را تنظیم می کند.
تبلیغات

این عمل در نسل های قبلی توسط چوک ها و ماسفت های چهار قسمتی صورت می گرفت که علاوه بر کمی اتلاف انرژی در هنگام سوئیچینگ، فضای نسبتاً زیادی را روی بدنه مادربرد اشغال می کردند. اما PWMها به 40 درصد فضای کمتری نیاز دارند و این ویژگی حداقل دو نتیجه مثبت دربر دارد. اول اینکه فضای بیشتری را جهت نصب قطعات روی مادربرد در اختیار تیم طراح مادربرد قرار می دهد و برای استفاده در محصولات کوچک نیز مناسب هستند. همچنین مواد اولیه کمتری برای ساخت آنها استفاده می شود و در نتیجه قیمت تمام شده پایینتری دارند.

علاوه بر این، میزان اتلاف انرژی هنگام سوئیچینگ در PWMها تقریبا صفر است. چراکه زمانی که یک سوئیچ خاموش است هیچ جریانی به آن وارد نمی شود، و هنگامی که سوئیچ روشن می شود نیز تقریبا هیچ ولتاژی در زمان برقراری ارتباط از دست نمی رود. به این ترتیب انرژی به شکل بهینه تری مصرف می شود و تمام آن در اختیار قطعات سخت افزاری قرار می گیرد. نحوه برقراری و قطع جریان در PWMها کاملا توسط کنترلرهای دیجیتالی انجام می گیرد که دقت و سرعت عکس العمل بسیار بالایی دارند. اگر توان مورد نیاز هر قطعه به صورت لحظه ای محاسبه گردد و دقیقاً همان میزان توان در کوتاه ترین زمان در اختیار آن قطعه قرار گیرد، بازده کاری و صرفه جویی در مصرف انرژی به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند. این قابلیت یکی از ویژگی های مادربردهای نسل جدید گیگابایت محسوب می گردد.

افزایش دمای سطح مادربرد و قطعات سخت افزاری از جمله عواملی است که می تواند منجر به ناپایداری، کاهش طول عمر و یا حتی خرابی سیستم گردد. برای کاهش این دما راه های مختلفی وجود دارد که یکی از موثرترین آنها استفاده از قطعاتی با راندمان بالاتر و مقاوت داخلی کمتر است. به این ترتیب گرمای تولید شده در قطعات مادربرد کاهش پیدا می کند و دیگر نیازی به استفاده از سیستم های خنک کننده قدرتمند و پیشرفته برای دفع حرارت نیست. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد PWMهای تولید شده توسط شرکت IR، تولید حرارت بسیار کمتر به نسبت تامین کننده های توان نسل قبلی است. گیگابایت به خصوص برای طراحی مادربردهای حرفه ای نسل جدید خود، مانند G1.Sniper 5 و Z87X-OC Force، از این قطعات جدید استفاده کرده است و دمای کلی محوطه VRM مادربردهای خود را کاهش داده است. برای اثبات این موضوع وب سایت معتبر TweakTown مادربرد Z87X-OC Force گیگابایت را مورد آزمایش قرار داده و پردازنده نصب شده روی آن را تا فرکانس 4 گیگاهرتز اورکلاک کرده است. پس از اعمال این اورکلاک به طرز عجیبی دمای محوطه VRM مادربرد افزایش پیدا نکرده و از 45 درجه سانتیگراد بالاتر نرفته است. حتی پس از چند ساعت کارکرد سیستم و اعمال انواع تست ها نیز این دما تغییری نکرده است.

به طور کلی گیگابایت در طراحی مادربردهای نسل جدید خود مبتنی بر سوکت LGA 1150 از پیشرفته ترین و برترین قطعات و فن آوری ها بهره برده است تا پاسخگوی تمامی نیازهای کاربران مختلف باشد. این سری مادربردهای گیگابایت از جمله مدل های حرفه ای G1.Sniper 5 و Z87X-OC Force در بازارهای داخلی کشور با گارانتی آواژنگ موجود می باشند. ما در حال بررسی G1.Sniper هستیم و به زودی بررسی تخصصی کامل آن را به همراه بنچمارک‌هایش منتشر خواهیم کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات