MSI مادربردهای سری B760 را برای گیمرها معرفی کرد

چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
MPG B760I EDGE WIFI
MSI امسال در CES 2023 مادربردهای سری B760 و محصولاتی مانند MEG Z790 GODLIKE و سیستم خنک‌کننده‌ی شخصی‌سازی‌شده را رونمایی کرد.
تبلیغات

سال گذشته، اینتل با عرضه‌ی چیپست پرچم‌دار Z790، توجه بسیاری از گیمرها را به این محصول جلب کرد. امسال هم انتظار می‌رود معرفی چیپست‌های B760 برای سیستم‌های گیمینگ، رونق بیشتری در این بازار ایجاد کند.

تیم آبی چیپست‌های خود را در سه سری Z و B و H تولید می‌کند. سری Z معمولاً چیپست‌های پریمیوم یا پرچم‌داری هستند که بیشترین پورت‌های ورودی/خروجی (مانند وای‌فای، پورت‌های SATA، پورت‌های M.2 و اترنت) را ارائه می‌دهند و تنها چیپست‌هایی هستند که امکان اورکلاک پردازنده را فراهم می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تا سازندگان مادربرد ماژول تنظیم ولتاژ قدرتمند‌تری را در سیستم‌های خود جای دهند و از حافظه‌های سریع‌تری پشتیببانی‌ کنند. علاوه‌بر‌این، سری Z تنها چیپست‌هایی هستند که برای تنظیمات گرافیکی پیشرفته‌تر توانایی تقسیم ۱۶ مسیر PCIe از پردازنده را به ۲ اسلات ۸ مسیره دارند.

سری B چیپست‌های میان‌رده‌ای هستند که برای کاربران معمولی طراحی شده‌اند. در این چیپست‌ها، امکان اورکلاک پردازنده وجود ندارد و معمولاً پورت‌های ورودی/خروجی کمتری از چیپست‌های سری Z دارند. سری H چیپست‌های اقتصادی اینتل هستند که تمام مشخصات آن‌ها از دو سری قبلی ضعیف‌تر است. دقت کنید که اگر قصد دارید پردازنده‌‌ای بخرید، این محصول باید با چیپست مادربرد مطابقت داده شود. برای مثال، اگر پردازنده‌ای پرچم‌دار بخرید، چیپست مناسب برای آن باید حداقل از سری B باشد.

MSI CES 2023

در همین راستا، MSI قصد دارد به‌زودی مادربردهای جدید و سازگار با چیپست سری B760 را روانه‌ی بازار کند. این مادربورد‌ها در سه سری MAG و MPG و PRO عرضه می‌شوند که سری MAG مخصوص گیمر‌ها و مانند گذشته با اسامی Tomahawk و Mortar معرفی خواهند شد و سری PRO نیز متناسب با بازار سیستم‌های اداری طراحی شده است.

مادربردهای سری MAG به برد مدار چاپی ۶ لایه‌ای (PCB) از جنس مس ضخیم با وزن ۵۶٫۷ گرمی و منبع تغذیه‌ی ۱۲ فازی DrMOS مجهز است که جریان پایداری را برای پردازنده‌های قدرتمند نسل ۱۳ اینتل فراهم می‌کنند. این مادربرد حرارت تولیدی پردازنده را ازطریق هیت‌سینک بزرگ و آلومینیومی مدیریت می‌کند و ضمن پشتیبانی از نسل پنجم Lightining PCIe، حداقل ۳ اسلات داخلی M.2 نسل ۴ دارد که با سپر حرارتی Frozr تقویت‌شده و به عملکرد SSD‌ها خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

مادربردهای سری PRO ازلحاظ طراحی نسبتاً ساده‌تر از سری قبلی هستند و با بهره‌مندی از منبع تغذیه‌ی ۱۲ فازی، از نسل چهارم Lightning PCIe و اسلات داخلی M.2 پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر‌این، هیت‌سینک و سپر حرارتی موجود در این سری مادربرد‌ می‌توانند عملکردی مناسب را برای سیستم‌های اداری فراهم کنند.

در میان این مادربرد‌ها، MSI مادربرد‌ی خوش‌ساخت B760I را از سری MPG به نام B760I EDGE WIFI DDR4 معرفی کرده است که در نگاه اول، هیت‌سینک آلومینیومی نقره‌ای رنگ آن‌ها خودنمایی می‌کند. این مادربرد مانند دیگر اعضای خانواده‌ی سری B760، بردمدارچاپی ۶ لایه‌ای دارد و درکنار منبع تغذیه‌ی ۸ فازی، از جدیدترین نسل Lightning PCIe، یعنی نسل پنجم پشتیبانی می‌کند و از ۲ اسلات M.2 داخلی نیز بهره می‌برد.

مادربردهای سازگار با سری B760 هم‌زمان هم با رم‌ DDR4 و هم با رم DDR5 سازگار هستند و از آخرین نسخه‌ی اینتلی WIFI-6E و پورت شبکه‌ی 2.5G نیز پشتیبانی می‌کنند. علاوه‌بر‌این، در مادربردهای جدید MSI محافظ‌های خروجی/ورودی به‌طور‌پیش‌فرض نصب شده‌اند و برای نصب آسان اسلات‌های M.2 هم کلیپس‌هایی در نظر گرفته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات