کابل‌های دیسپلی پورت 2 برای جلوگیری از سردرگمی برچسب‌گذاری می‌شوند

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
VESA اعلام کرد برای جلوگیری از سردرگمی کاربران، کابل‌های دیسپلی پورت 2 را بسته به پهنای باندی که ارائه می‌کنند، نام‌گذاری می‌کند.
تبلیغات

استاندارد دیسپلی پورت، استانداردی برای خروجی انتقال اطلاعات تصویری است که توسط انجمن استانداردهای الکترونیک ویدئویی (VESA) در سال ۲۰۰۶ طراحی شد. این انجمن بعد از گذشت بیش از یک دهه، در سال ۲۰۱۹ از نسل دوم استاندارد دیسپلی پورت رونمایی کرد که پهنای باند بیشتری را در مقایسه با نسل قبلی ارائه می‌داد.

کابل‌ها یا پورت‌های HDMI 2.1 به یک اندازه ساخته نشده‌اند؛ همه‌ی سازندگان می‌توانند دستگاه‌هایی مجهز به پورت HDMI 2.x را در قالب دستگاهی با پشتیبانی از HDMI 2.1 برچسب‌گذاری کنند و خود را ملزم به ارائه‌ی قابلیت پیشرفته‌ای مانند نرخ نوسازی متغیر (VRR) یا پهنای باند بالاتر نکنند.

به گزارش Notebookcheck، خوشبختانه انجمن استانداردهای الکترونیک ویدئویی (VESA) در عرضه‌ی کابل‌های دیسپلی پورت 2 که پهنای باندی تا ۸۰ گیگابیت‌برثانیه ارائه می‌کند، رویکردی واضح‌تر در پیش گرفته است.

این انجمن سخت تلاش می‌کند تا تشخیص این کابل‌ها و مزایایی که بهره‌مند هستند، برای کاربران ساده باشد.

از نظر تئوری، پهنای باند ۸۰ گیابایت‌بر‌ثانیه به این معنی است که مانیتور 8K می‌توانند در فرکانس ۶۰ هرتز با فعال کردن HDR و بدون استفاده از فناوری فشرده‌سازی کار کنند. از طرف دیگر، یک کابل تک و با پهنای باند کامل دیسپلی‌ پور‌ت 2 می‌تواند از چهار نمایشگر HDR با وضوح 4K و فرکانس ۶۰ هرتز یا یک مانیتور HDR با وضوح 4K و فرکانس ۲۴۰ هرتز پشتیبانی کند.

vesa-dp40-80-cables97

برخلاف HDMI 2.1، کابل‌های دیسپلی پورت‌ 2 باید از پهنای باند کامل پروتکل پشتیبانی کنند؛ با تعریف جدید VESA کابل‌های که با عنوان DP40 نام‌گذاری می‌شوند از پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه و کابل‌های که با عنوان DP80 نام‌گذاری می‌شوند از پهنای باند 80 گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کنند.

VESA تأکید می‌کند که هر دو استاندارد به سازگاری عقبرو مجهز هستند و توانایی خواندن و پخش استانداردها و قالب‌های پیش از خود را نیز خواهند داشت. سازندگان همین حالا هم کابل‌هایی با این استاندارد و منطبق با دیسپلی پورت و مینی دیسپلی‌ پورت را تولید می‌کنند.

البته به نظر می‌رسد VESA همچنان به تست اولین دستگاه‌ها و مانیتورهای مجهز به پورت‌های استاندارد دیسپلی‌ پورت 2 ادامه می‌دهد. این انجمن در بیانیه‌ای مطبوعاتی، دیسپلی‌ پورت 2 را به شرح زیر توضیح می‌دهد:

کابل‌های دیسپلی پورت 2 با پشتیبانی از نرخ بیت فوق‌العاده بالا (UHBR)، سطح جدیدی از عملکرد و تجربه‌ی استفاده از نمایشگر را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد. امیدواریم با معرفی برنامه‌ی گواهینامه UHBR، سرعت پذیرش ویدئوهایی با عملکرد بالاتر و محصولات نمایشی را در سراسر اکوسیستم افزایش دهیم. انتظار داریم نتایج حاصل از این برنامه مانند موفقیت‌های به‌دست‌‌‌آمده در پذیرش گسترده‌ی اکوسیستم دیسپلی پورت HBR3 یا دیسپلی پورت Alt Mode باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات