نرخ نوسازی 480 هرتز برای نمایشگرهای LCD در راه است

دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت‌های ال جی و AU Optronics مشغول کار روی پنل‌های LCD با نرخ نوسازی ۴۸۰ هرتز هستند که احتمالا تا سال ۲۰۲۳ وارد بازار می‌شوند.
تبلیغات

در‌حال‌حاضر، مانیتورهای برخوردار از نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز و فریم تایم ۲٫۸ میلی‌ثانیه بهترین گزینه‌ها برای بازی به‌حساب می‌آیند؛ اما به‌نظر می‌رسد انتخاب‌های بهتری هم در راه هستند. دو شرکت پیشرو در حوزه تولید پنل‌های LCD در حال کار روی نمایشگرهایی هستند که از نرخ نوسازی ۴۸۰ هرتز و فریم تایم ۲٫۱ میلی‌ثانیه پشتیبانی می‌کنند. این پنل‌ها احتمالا تا سال ۲۰۲۲ آماده می‌شوند؛ بنابراین، انتظار می‌رود نمایشگرهای مبتنی‌بر آن‌ها تا سال ۲۰۲۳ وارد بازار شوند.

به‌گزارش TFTCentral، شرکت‌های AU Optronics و ال جی مشغول کار روی این پروژه هستند. به‌نظر می‌رسد ال جی روی چند پنل ۴۸۰ هرتزی کار می‌کند که یکی از آن‌ها پنل ۲۴٫۵ اینچی با رزولوشن 1080p یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است. ال جی شروع تولید انبوه این پنل را برای سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کرده است که با این اوصاف احتمالا نمایشگرهای مبتنی‌بر این پنل در نیمه اول سال ۲۰۲۳ آماده خواهند شد.

مقاله‌ مرتبط:

علاوه‌بر‌این، AU Optronics هم تولید پنل 1080p با نرخ نوسازی ۴۸۰ هرتز را در دست دارد و می‌خواهد تولید انبوه آن را در سال ۲۰۲۲ آغاز کند. فعلا اطلاع بیشتری از روند کار این شرکت در دست نیست. این پنل‌های ۴۸۰ هرتزی برای استفاده در نمایشگرهای گیمینگ برنامه‌ریزی شده‌اند؛ ازاین‌رو بازاری کوچک، اما سودآور دارند. 

در‌حال‌حاضر، نمایشگرهای ۳۶۰ هرتزی از پنل‌های TN استفاده می‌کنند؛ اما LCDهای جدید ۳۹۰ هرتزی با پنل‌های AHVA شبه IPS شرکت AUO ساخته می‌شوند. برای کارکرد درست چنین پنل‌هایی که با نرخ نوسازی بسیار وسیع (مثلا ۳۰ تا ۴۸۰ هرتز) کار می‌کنند، استفاده از کنترلر منطقی نمایشگر با کارایی درخورتوجه الزامی است که این مجموعه از تراشه‌ها (یا یک تراشه با مجتمع‌سازی بالا)، باید شامل یک واحد پردازش تصویر قدرتمند، یک پردازنده مناسب اووردرایو، یک کنترلر زمان (TCON) پرسرعت و یک پردازنده چندمنظوره برای مدیریت عملیات واحدهای مذکور باشد.

برای مثال، نمایشگرهای مدرن ۳۶۰ هرتزی G-Sync از واحد منطقی اختصاصی ساخت انویدیا استفاده می‌کنند. درواقع، کیفیت و عملکرد واحد منطقی پشت این نمایشگرها به‌اندازه خود پنل‌ها مهم هستند؛ به‌همین‌دلیل، تولید چنین نمایشگرهایی مدت زمان زیادی به‌طول می‌انجامد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات