مانیتورهای G-Sync Ultimate در سال ۲۰۲۱ چه مشخصاتی باید داشته باشند

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا پیش‌نیازهای G-Sync Ultimate را تغییر داده و کلیدواژه‌ی «HDR واقع‌گرایانه» در توضیحات جدید باعث سردرگمی کاربران شده است.
تبلیغات

خرید بهترین مانیتور گیمینگ با درنظرگرفتن معیارهای مختلف شاید کار چندان ساده‌ای نباشد و انویدیا با تصمیمی بحث‌برانگیز برای تغییر پیش‌نیازهای استاندارد G-Sync Ultimate در سکوت خبری، باعث شد این فرایند سخت‌تر شود. تامز هاردور سراغ انویدیا رفته است تا از این شرکت بپرسد مانیتورهای G-Sync Ultimate در سال ۲۰۲۱ باید شامل چه مشخصه‌هایی باشند.

به‌طور کلی، G-Sync Compatible پاسخ مستقیم انویدیا به AMD FreeSync محسوب می‌شود. مانیتور G-Sync که با سیستم مجهز به کارت گرافیک انویدیا استفاده شود، تلاش زیادی برای از بین‌ بردن جلوه‌هایی نظیر بریده شدن صفحه (Screen Tearing) انجام می‌دهد و مزیت‌های خاصی برای تجربه‌ی بازی‌‌ ویدئویی ارائه خواهد داد. مزیت‌های ارائه‌شده به این موضوع بستگی دارد که هر مانیتور از کدام نوع G-Sync استفاده کند.

یکی از انواع G-Sync، نسخه‌ی استاندارد آن است که مانیتورها برای مجهز شدن به آن باید دارای سیستم خاصی باشند که توسط انویدیا ساخته می‌شود. نوع دوم که G-Sync Compatibility است، نیازی به این سیستم ندارد و نوع سوم G-Sync Ultimate نامیده می‌شود.

تا پیش از اعمال تغییرات جدید، انویدیا در وب‌سایت رسمی خود می‌گفت مانیتور G-Sync Ultimate دارای جدیدترین پردازنده‌های G-Sync این شرکت است تا بهترین تجربه‌ی بازی را با مشخصه‌هایی مثل HDR، روشنایی ۱۰۰۰ نیت، کنتراست عالی، رنگ سینمایی و تأخیر بسیار کم ارائه بدهد.

در نخستین ماه سال جاری میلادی، انویدیا این توضیحات را تغییر داد و اکنون می‌گوید مانیتورهای G-Sync Ultimate باید دارای بهترین پردازنده‌های G-Sync برای ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی گیمینگ با مشخصه‌هایی مثل HDR واقع‌گرایانه، کنتراست عالی، رنگ سینمایی و تأخیر بسیار کم باشند. بدین ترتیب انویدیا مشخصه‌ی روشنایی ۱۰۰۰ نیت را از پیش‌نیازهای مانیتورهای مجهز به G-Sync Ultimate حذف و «HDR واقع‌گرایانه» را جایگزین آن کرده است. 

 «HDR واقع‌گرایانه» واقعا به چه معنا است؟  نماینده‌ای از انویدیا در گفت‌و‌گو با تامز هاردور، اعلام کرد این شرکت یک ‌سری پیش‌نیاز برای مانیتورهای G-Sync Ultimate تعیین کرده است که شامل این موارد می‌شود: نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۱۴۴ هرتز یا بیشتر، اوردرایو (Overdrive) متغیر LCD، تأخیر بهینه‌‌شده برای گیمینگ،‌ پشتیبانی دقیق از رنگ‌های فضاهای sRGB و P3، پشتیبانی از بهترین سطح HDR و ارائه‌ی بهترین کیفیت تصویر.

آنچه انویدیا اعلام کرده است، جزئیات دقیق و قابل‌ درکی درباره‌ی «HDR واقع‌گرایانه» ارائه نمی‌دهد؛ اما می‌گوید فرآیندهایی که برای طراحی، آزمایش و اعتبارسنجی در نظر گرفته است معیارهایی مثل گستره‌ی رنگی، روشنایی، کنتراست، وضوح، نرخ نوسازی و... را شامل می‌شود. 

اما چرا مشخصه‌ی روشنایی ۱۰۰۰ نیت از پیش‌نیازها حذف شد؟ اگر به‌ دنبال بهترین مانیتور HDR در بازار بگردید، می‌توانید محصولاتی پیدا کنید که روشنایی ۱۰۰۰ نیت ارائه می‌دهند. Acer Predator X27 و Asus ROG Swift PG27UQT از نخستین مانیتورهای G-Sync Ultimate هستند. هر دو مانیتور گواهی VESA را دریافت کرده‌اند تا با اتکا بر تکنیک نور پس‌زمینه‌ی FALD به روشنایی حداقل/حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت در اجرای محتوای HDR دست پیدا کنند. نتیجه‌ی کار در این مانیتورها بسیار چشم‌نواز است. 

انویدیا می‌گوید مانیتورهای دارای G-Sync Ultimate از این پس الزاما دارای روشنایی ۱۰۰۰ نیت نیستند؛ اما مانیتورهای OLED نامزدهای احتمالی برای دریافت گواهی G-Sync Ultimate محسوب می‌شوند. پنل‌ OLED به تولید مانیتور HDR شگفت‌انگیزی منجر می‌شود؛ زیرا نسبت کنتراست بالایی دارد؛ اما این نوع پنل‌ ممکن است به روشنایی ۱۰۰۰ نیت دست پیدا نکند. برای مثال Alienware AW5520QF به ‌لطف بهره‌مندی از پنل OLED محتوای HDR را به ‌شکلی فوق‌العاده به ‌تصویر می‌کشد؛ اما به روشنایی ۴۰۰ نیت دست پیدا می‌کند. این مانیتور گواهی G-Sync ندارد. 

در حال حاضر هیچ مانیتور OLEDـی در بازار پیدا نمی‌شود که در فهرست پشتیبانی استاندارد G-Sync Ultimate انویدیا باشد؛ اما با درنظرگرفتن رشد ادامه‌دار OLED، به ‌احتمال زیاد دورانی فرا می‌رسد که مانیتورهای OLED نقش پررنگ‌تری در صنعت گیمینگ ایفا خواهند کرد. نماینده‌ی انویدیا می‌گوید G-Sync Ultimate هیچ‌گاه صرفا براساس معیار روشنایی یا دریافت گواهی VESA DisplayHDR 1000 تعریف نشده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات