RED نحوه‌ی عملکرد نمایشگر هولوگرافیک خود را آشکار ساخت

شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
حدودا دو ماه پیش، شرکت آمریکایی RED اعلام کرد که در حال کار روی گوشی هوشمندی با نمایشگر هولوگرافیک است. حال RED به شرح تکنولوژی هولوگرافیک خود پرداخته است.
تبلیغات

با توجه به این‌ مسئله که زمینه‌ی اصلی فعالیت RED تولید دوربین‌های سینمایی است، خبر ورود این شرکت به عرصه‌ی تولید گوشی‌ هوشمند به‌اندازه‌ی کافی غافلگیرکننده بود؛ اما استفاده از نمایشگر هولوگرافیک، مسئله‌ای بود که این خبر را غافلگیرکننده‌تر کرد. گوشی هوشمند RED که Hydrogen One نام دارد، با قیمت ۱۱۹۵ دلاری‌ خود وارد مرحله‌ی پیش سفارش نیز شده و RED امروز به شرح عملکرد تکنولوژی نمایشگر هولوگرافیک خود پرداخته است.

تکنولوژی نمایشگر اختصاصی RED حاصل همکاری این شرکت با استارتاپی به نام لیا است. استارتاپ لیا که خود را به‌عنوان شرکتی «پیشرو در ارائه‌ی راهکارهای نمایشگر هولوگرافیک میدان نوری» معرفی می‌کند، کار خود را در سال ۲۰۱۴ و به‌عنوان شرکتی منشعب از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی HP شروع کرد. شرکت آمریکایی RED اقدام به شراکت با لیا و سرمایه‌گذاری در این استارتاپ کرده است؛ هرچند میزان این سرمایه‌گذاری مشخص نیست.

اگرچه امکان نمایش عملکرد نمایشگر ساخته‌شده توسط لیا روی نمایشگر‌های معمولی وجود ندارد؛ اما لیا محصول خود را این‌گونه توصیف می‌کند:

لیا از پیشرفت‌های حاصل‌شده در زمینه‌ی طراحی و تولید نانو-فوتونی برای تولید نمایشگر هولوگرافیک میدان نوری استفاده می‌کند و در این زمینه از نرم‌افزار و سخت‌افزار اختصاصی بهره می‌برد. هدف این شرکت تولید نمایشگر‌های LCD است که ضمن دارا بودن ویژگی‌های یک نمایشگر عادی، توانایی ارائه‌ی محتوی هولوگرافیک میدان نوری را نیز داشته باشند.

ایده‌ی کلی محصول لیا این‌گونه است که نمایشگر، تصویر سه‌بعدی را به ‌شکلی ارائه می‌دهد که بر اساس موقعیت مکانی کاربر، از زوایای مختلفی قابل مشاهده است. برای مثال، یک نرم‌افزار تولید نقشه می‌تواند همانند شهری کوچک دیده شود که در آن ساختمان‌ها از صفحه‌نمایش بیرون زده‌اند.

این تکنولوژی بر اساس پدیده‌ی پراش یا انکسار نور کار می‌کند. در این تکنولوژی، یک لایه از نانوساختارها به یک نمایشگر LCD عادی اضافه شده است که امکان روشن‌ کردن میادین نوری را فراهم می‌آورد. بنا بر ادعای لیا، استفاده از لایه‌ای که «میدان نور پس‌زمینه‌ی انکساری» نام‌ گرفته است، تأثیر ملموسی بر کیفیت تصویر نمایشگر، عمر باتری و همچنین ضخامت و کارکردهای غیر هولوگرافیک گوشی نخواهد داشت.

هنوز مشخص نیست RED و لیا تا چه حد در توسعه‌ی نمایشگر هولوگرافیک خود موفق بوده‌اند؛ اما ویدئو‌ بلاگر سرشناس، مارکوس براونلی توانسته است چند نمونه‌ی اولیه از گوشی‌های Hydrogen One را امتحان کند و اظهار داشته که این تکنولوژی تأثیر برانگیز است؛ اما هنوز بی‌نقص نیست و از مشکلاتی نظیر کندی و Light Bleeding (دیده شدن ناخواسته‌ی خطوط نور در برخی از نقاط صفحه‌نمایش) رنج می‌برد.

جارد لند، مدیر شرکت RED ادعا کرده است که برد پیت و دیوید فیشر نیز با دیدن نمایشگر جدید این شرکت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. حتی اگر RED و لیا در توسعه‌ی محصول جدید خود موفق عمل کنند، به مجموعه‌ی گسترده‌ای از محتوای هولوگرافیک برای نمایش روی نمایشگر هولوگرافیک خود نیاز دارند. در غیر این صورت، تکنولوژی هولوگرافیک ارائه‌شده توسط این دو شرکت کاربرد چندانی نخواهد داشت. با این وجود مشخص نیست محتوای لازم قرار است چگونه و از کجا تأمین شود.

گوشی‌ Hydrogen One قرار بود در ابتدای سال ۲۰۱۸ عرضه شوند؛ ولی عرضه‌ی آن‌ تا نیمه‌ی اول ۲۰۱۸ به تعویق افتاده است. تا آن زمان باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی RED و لیا موفقیت‌آمیزخواهد بود یا خیر.

در انتهای مطلب توجه شما را به ویدئویی مفهومی از چگونگی کارکرد این تکنولوژی که دو سال پیش توسط لیا منتشر شد، جلب می‌کنیم.

تماشای ویدئو در یوتیوب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات