با XMM 7260، مودم LTE نسل بعدی اینتل آشنا شویم

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اینتل امسال هم مثل سال‌های قبل با شرکت در کنگره‌ی جهانی موبایل فرصت را غنیمت شمرده و نقشه راه خود را به روز کرد. امسال در کنار معرفی جدیدترین مودم LTE یا همان شبکه‌ی مخابراتی نسل چهارم که سرعت فوق‌العاده‌ی 150 مگابیت در ثانیه دارد، اولین سیستم-روی-یک-چیپ 22 نانومتری ویژه‌ی وسایل همراه نیز رونمایی معرفی شد. در ادامه به بررسی مودم جدید اینتل برای وسایل همراه می‌پردازیم.
تبلیغات

دومین نسل مودم چند‌حالته‌ی LTE که در MWC معرفی شده XMM 7260 نام دارد و اولین مودم سری 6 اینتل است که با استفاده از آن می‌توان از خدمات اینترنتی اپراتورهای مختلف استفاده کرد. 7260 را می‌توان با فرستنده گیرنده‌ی SMARTi 45 جفت کرد و در قالب یک تراشه، نیازهای امنیتی را تأمین کرد.

مقایسه‌ی روی کاغذ نشان می‌دهد که این XMM 7260 اینتل در برابر مودم 9x35 کوآلکام قرار می‌گیرد با این تفاوت که محصول اینتل با لیتوگرافی 28 نانومتری کمپانی تایوانی TSMC تولید می‌شود و مودم بعدی کوآلکام از لیتوگرافی 20 نانومتری بهره می‌برد. البته اینتل مدعی است که معماری طراحی شده از نظر توان مصرفی بسیار بهینه است و احتمالاً مشکل لیتوگرافی پرمصرف‌تر آن را کم‌رنگ می‌کند. معمولاً اینتل در عرصه‌ی تولید تراشه، از لیتوگرافی‌های ظریف‌تر و کم‌مصرف‌تری بهره برده و شاید این مودم یکی از استثنائات عجیب باشد.

برای اینتل 2 تا 3 سال زمان لازم است تا تولید مودم را به کارخانه‌های خود منتقل کرده و از مزایای لیتوگرافی پیشرفته‌تر بهره‌مند شود.

در حال حاضر مودم XMM 7260 در اختیار اپراتورهای درجه یک موبایل قرار گرفته تا مراحل آزمایشی را طی کند و تأییدیه‌ی لازم را دریافت نماید. اینتل امیدوار است که در نیمه‌ی دوم سال 2014، محصولاتی که XMM 7260 را در خود جای داده‌اند، روانه‌ی بازار شوند.

intel-xmm-7260-modem-1

مودم XMM 7260 شاید در حد پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی گوشی‌ها و تبلت‌ها مهم نباشد اما با توجه به استفاده‌ی روزافزون کاربران از اینترنت شبکه‌های مخابراتی، بسیار حائر اهمیت است. مخصوصاً که کوآلکام در مورد LTE حاکمیت مطلقی دارد. اینتل امیدوار است تا پایان سال 2014 به نقطه‌ای برسد که پس از کوآلکام، به تأمین‌کننده‌ی اصلی تراشه‌های مودم در جهان شود.

احتمالاً اینتل در قیمت‌گذاری به گونه‌ای عمل می‌کند که بر رقیب بسیار بزرگی مثل کوآلکام، ترجیح داده شود. بنابراین منتظر یک تخفیف جدی باشید! از اینتل بعید نیست که در دنیای گوشی و تبلت، محصولاتی با قیمت بسیار رقابتی عرضه کند ولیکن در مورد بازار پی‌سی و لپ‌تاپ و همچنین سرور، استراتژی قیمت پایین‌تر، کمتر در دستور کار این سازنده‌ی بزرگ تراشه دیده شده است.قبلاً مودم XMM 6260 در مقیاس زیاد توسط تولیدکنندگان استفاده شده چرا که به طرز باورنکردی قابل‌اعتماد بوده و قیمت پایینی دارد. معمولاً تولیدکنندگان به تراشه‌هایی که در آن واحد مودم هستند و می‌توانند محصول را به یک روتر یا نقطه دسترسی تبدیل کنند، توجه زیادی دارند و اینتل تا به حال حاضر چنین تراشه‌ای عرضه نکرده است. با توجه به کاهش قیمت گوشی‌ها و تبلت‌ها و نیز اقبال عمومی به محصولات ارزان‌تر، استراتژی قیمت پایین‌تر احتمالاً موجب افزایش سهم اینتل از این بازار خواهد شد.

برای مشاهده کلیه مقالات مرتبط با کنگره جهانی موبایل 2014 می‌توانید به صفحه اختصاصی MWC 2014 مراجعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات